Hvis du ikke træner med håndvægte – så bør du begynde med det samme! Forskning viser, at håndvægte er det mest effektive træningsredskab. Jeg foretrækker også selv håndvægte, og bruger dem som meget som muligt i min træning. Jeg bruger også håndvægte fordi man har en høj “range of motion”. Du får altså et bedre stræk i forhold til andet udstyr som eksempelvis vægtstang.

andersHej du! Mit navn er Mikkel, og jeg er en frisk gut på 26 år. Til daglig arbejder jeg som personlig træner, og al min fritid bliver brugt i træningscentret. Jeg har hele 8 års erfaring inden for branchen. På den her hjemmeside vil jeg dele ud af min viden. Jeg vil skrive guides, artikler og meget andet. Men her på forsiden vil jeg give dig et overblik over håndvægte. Så hvis du vil blive klogere på håndvægte, så læn dig tilbage og læs med.

Hvilke håndvægte vil du læse mere om?

Som jeg allerede har nævnt, er der mange fordele, når man anvender håndvægte i sin styrketræning. Nedenfor har jeg i punktform listet nogle af de fordelene.

• Det er et nemt og fleksibelt træningsredskab
• Kræver ikke ret meget plads
• Man kan stort set træne hele kroppen med håndvægte
• Et altafgørende træningsredskab i dit home gym!
• Når du træner med håndvægte, kan du få et bedre stræk. Hvis du f.eks. træner bænkpres med håndvægte, får du et ekstra stræk i brystet. Strækket betyder, at din træning bliver mere effektiv. Dette stræk opnår du ikke altid ved at træne med vægtstang.

Det er vigtigt at huske på, at håndvægte ikke kun bruges i forbindelse med styrketræning. Håndvægte kan også være meget nyttige i forbindelse med vægttab. – Og for den sags skyld også i mange andre situationer (genoptræning, aerobic o.lign.)

Inden du går i gang med at købe dine nye håndvægte, anbefaler jeg, at du læser min guide igennem. Guiden vil uden tvivl gøre dig klogere og give dig en viden, som i sidste ende har afgørende betydning for din træning.

Hvor meget plads skal jeg have for at kunne styrketræne optimalt med håndvægte?

I princippet kan du få håndvægte, som ingenting fylder. For eksempel justerbare håndvægte. De kræver ikke ret meget plads, da du kun har to vægtstænger og nogle skiver. Men du kan også få håndvægte, som går hen og fylder en stor del af stuen. Eksempelvis faste håndvægte.

Det er også vigtigt, at du har en træningsbænk. Træningsbænken er et meget vigtigt træningsudstyr, som du næsten altid har brug for, når du laver øvelser med håndvægte. Bænkpres, skulderpres og flyers er blot nogle få ekempler.

Men i bund og grund er det op til dig, hvor meget plads du kan ofre for din hjemmetræning.

Hvor mange kilo skal min håndvægt veje?

Det næste vigtige punkt er at finde frem til din håndvægts størrelse – hvor mange kilo skal din håndvægt veje.

Hvis du har tænkt dig at købe håndvægte, så er det muligt at finde ud af, hvor mange kilo hver håndvægt skal veje. Hvis du allerede styrketræner, har du sikkert en fornemmelse for, hvor mange kilo du kan klare. Uanset om du styrketræner eller ej, så bør du læse mit lille fif nedenfor:

• Kan du tage mere end 15-20 gentagelser, så er håndvægtene for lette
• Kan du tage mindre end 4-5 gentagelser, så er håndvægtene for tunge
• Kan du tage cirka 6-14 gentagelser, så er håndvægtene perfekte

Du skal selvfølgelig tage hensyn til, om du træner tungt (skabe muskelmasse) eller om du træner let (skabe markeringer). Hvis du træner tungt, så er 5-6 gentagelser et helt normalt sæt, og derfor er håndvægtene tilpas i dette tilfælde. Hvis du træner let, så er 15 gentagelser et helt normalt sæt, og derfor vil håndvægtene i dette tilfælde også være tilpas for din styrketræning.

Materialer

I forbindelse med valget af dine håndvægte er det også vigtigt at tænke over materialer. Materialerne har en stor betydning for håndvægtens holdbarhed, og det greb din hånd arbejder med under træning.

Justerbare håndvægte er for eksempel af metal. Metal er forholdsvis svært at holde fast i når man sveder, og derfor vil du ikke få et specielt godt greb om justerbare håndvægte. Til gengæld er justerbare håndvægte utrolig solide, og derfor kan de holde i mange år fremadrettet.

Et andet eksempel er vinyl og neopren som mange håndvægte er betrukket af. Netop disse håndvægte giver dig et utroligt godt og fast greb. Til gengæld kan vinyl- og neopren håndvægte kun fås op til 10 kilo (cirka).

Det er altså her, hvor du selv skal finde frem til, hvad du prioriterer højest. Hvis du gerne vil undgå at gå på kompromis på dette punkt, så kan du købe et par træningshandsker. Træningshandsker sørger altid for at du får et fast greb. Uanset om du sveder eller ej.

Pris

Som du nok kan forestille dig, er der forskel på pris. Alt efter hvilken type håndvægte du vælger, er prisen forskellig. Hvis du gerne vil finde en billig løsning, så anbefaler vi de justerbare håndvægte. Det kan godt være, at du skal bruge tid på at justere dem, men du sparer mange penge på denne løsning.

Hvis du til gengæld er villig til at betale lidt mere for nogle gode håndvægte, så anbefaler jeg gummibelagte håndvægte. Kvaliteten er uden tvivl den bedste ved de gummibelagte håndvægte, og samtidig har de et bedre greb end justerbare håndvægte. Derudover kan de også fås i op til mere end 20 kilo per håndvægt.

Sådan træner du korrekt med håndvægte – step by step

Du har sikkert set de sportsudøvere i fitnesscentret, der nærmest bruger hele overkroppen til at løfte deres håndvægte. Det er endelig ikke noget, du skal starte ud med at gøre! For det første er det et tegn på for tunge vægte. Dernæst er det ikke godt at bruge hele overkroppen. Hvis man gør det, kan det resultere i skader. Derudover fjerner du fokus fra den muskel du prøver på at isolere.

Så her vil jeg uden tvivl anbefale, at du tager fat i en ven, som kan hjælpe dig med at udføre de sidste gentagelser.

Generelt skal du starte blødt ud. Det vil sige, at i stedet for at starte ud med tunge håndvægte så sørg for at starte blødere ud – håndvægte med få kilo. Du kan nemlig hurtigt risikere at få skader, hvis du starter får hårdt ud.

Men lad mig så forklare dig helt præcist, hvordan du træner korrekt med håndvægte. I dette eksempel forklarer jeg, hvordan du træner biceps:

1. Vælg den rigtige vægt og tag fat i håndvægten.
2. Hold ryggen ret og begynd at bøje armen. Sørg for at du ikke låser albuen. Sørg for at dit håndled er låst fast.

Det er i princippet sådan du træner med håndvægte. For at illustrere det på en bedre måde har jeg fået fat i en rigtig god video, som du kan se herunder:

Det her var kun en simpel øvelse, der træner dine biceps. Du kan læse om flere gode øvelser længere nede i teksten.


Jeg har nu været igennem de vigtigste punkter under valget af håndvægte. Når du skal købe håndvægte, mener jeg, at du bør fokusere mest på, hvordan du bruger håndvægtene. Det vil sige, om du har overvejet, om håndvægtene skal anvendes til styrketræning, vægttab eller genoptræning. Det er også her du skal afgøre, hvor mange kilo dine håndvægte skal veje.

Eftersom jeg har snakket utrolig meget om, hvordan du vælger den korrekte håndvægt, vil det være på sin plads at fortælle dig lidt om de forskellige typer af håndvægte.

Nedenfor har jeg givet et kort beskrivelse af hver type håndvægt. I hver enkel beskrivelse kan du se, hvilke fordele og ulemper hver type håndvægt har.

Typer af håndvægte

Vinyl- og neopren håndvægte

Vinyl- og neopren håndvægte

Vinyl- og neopren håndvægte ser man typisk i hjemmet. Dog tilbyder flere motionscentre disse håndvægte til fitnessudøvere, som er under genoptræning. Vinyl- og neopren håndvægte anvendes primært til genoptræning, men også til aerobic og anden form for gymnastik. Til hjemmetræning er vinyl- og neopren håndvægte et formidabelt valg af håndvægte. Vinyl- og neopren håndvægte er lavet af materialer, som skåner dit gulv i hjemmet. Dit gulv bliver ikke ridset eller går i stykker af, at du taber en neopren- og vinyl håndvægt på gulvet. Derudover er vinyl håndvægte lydløse, som kun er positivt.

Ulempen ved vinyl håndvægte er, at de kun kan fås i op til 10 kilo (cirka). Derfor er det også begrænset, hvor effektiv styrketræning man kan have med denne type håndvægte. Vinyl håndvægte bliver også primært brugt til genoptræning samt aerobic i hjemmet men kan selvfølgelig også bruges til styrketræning, hvis man ikke har brug for mere end 10 kilo.

Fordele ved neopren og vinyl håndvægte

• En lækker og blød betrækning kan findes på disse vægte
• Den bløde betrækning gør, at vægtene ikke glider ud af ens hænder
• Det kræver ikke den store investering, at skulle købe vinyl- og neopren håndvægte
• De fylder stort set ingenting
• De kan anvendes til genoptræning
• Skåsomme over for gulv


Ulemper ved neopren og vinyl håndvægte

• De kan kun fås i op til 10 kilo (cirka)

Klik her for at se de neopren- og vinyl håndvægte jeg anbefaler

Jern-håndvægteJern håndvægte

Jern håndvægte består af en stang og vægtstiver. Jernvægte hører hjemme alle steder. Jern håndvægte er ikke skånsomme mod gulvet, og derfor passer de ikke til hjemmet, men til fitnesscentre der har et robuste gulve. Men det skal ikke true dig for at anvende jern håndvægte i hjemmet. Jern håndvægte er en rigtig god investering, hvis du altså har et gulv der kan tåle et par bump en gang i mellem.

Fordele ved jern håndvægte

• Jern skiverne er meget robuste, og derfor er de holdbare
• Stort udvalg af skiver
• Billig

Ulemper ved jern håndvægte

• Jern håndvægte er ikke skånsomme for gulv

Jeg synes Getbig sælger markedets bedste jern håndvægte – se her

Justerbare håndvægte

Justerbare håndvægteHvis du ikke har ret meget plads til dit træningsudstyr, så kan jeg varmt anbefale justerbare håndvægte (andet ord for almindelige håndvægte). Som navnet også antyder, er der tale om håndvægte, hvor vægten kan justeres.

I bund og grund består justerbare håndvægte af en metal bar, hvor der på begge sider er mulighed for at udskifte vægtskiver. Vægtskiverne kan både købes separat og som sæt. Når du har sat vægtskiverne på, kan du sætte dem fast ved hjælp af nogle låse, som du får med i købet af håndvægtene.

Det er kun dig selv, som sætter grænserne for, hvor meget dine håndvægte skal veje. Den eneste ulempe ved denne type er, at det tager et stykke tid at justere vægtene. Til gengæld har du rig mulighed for at losse på med en masse kilo!

Fordele

• Masser af muligheder angående kilovægt
• God investering
• Mulighed for at justere kilovægt ved forskellige styrketræningsøvelser


Ulemper

• Ikke skånsomme over for gulvet

Du får de bedste justerbare håndvægte hos getbig

Gummi håndvægte (faste håndvægte)

Gummi håndvægteDen næste type af håndvægte der er tale om, er gummi håndvægte. Gummi håndvægte kan både bruges derhjemme men også i motionscentret. I og med at de fås fra 2 og op til cirka 40 kilo, er der rigtig mange muligheder. Derudover er disse håndvægte også skånsomme over for gulvet, og de kan derfor sagtens anvendes i hjemmet.

Når du skal løfte 40 kilo, er der ingen tvivl om, at det er vigtigt med et godt greb. Hvis du vælger at købe et sæt gummi håndvægte er du sikret et rigtig godt greb. Mine partnere tilbyder et bredt udvalg af gummibelagte håndvægte, og jeg vil til enhver tid anbefale denne type håndvægte.
Fordele

• Skånsomme for gulv i hjemmet
• Godt greb
• Fås op til cirka 40 kilo
• Kan anvendes i hjemmet uden problemer


Ulemper

• Dyre håndvægte

Derhjemme træner jeg med disse gummi håndvægte

Krom håndvægte

Krom håndvægteKrom håndvægte er den sidste type håndvægt vi skal tale om. Her har vi fat i nogle håndvægte, som ikke er skånsomme over for gulvet derhjemme. Til gengæld får du et rigtig godt greb, og derudover findes krom håndvægte oftest i op til 20 kilo.

Hvis du er mere til håndvægte med en fast kilovægt, så er krom håndvægtene et formidabelt valg for dig.

Du har uden tvivl stødt på krom håndvægte i motionscentret. Mange motionscentre bruger netop krom håndvægte fra 1 og op til 20 kilo (cirka), da de er meget solide og holdbare. Hvis du ønsker håndvægte med en større kilovægt, så skal du kigge nærmere på gummi håndvægte.

Fordele ved krom håndvægte

• Grebene hos krom håndvægte glider ikke fra ens hænder, tværtimod klister de sig nærmest fast
• Stort udvalg af kilo
• Solide og holdbare håndvægte

Ulemper ved krom håndvægte

• De lugter som regel, efter de er blevet brugt
• De er ikke skånsomme over for gulvet
• Dårlig investering hvis du leder efter billige håndvægte

Abilicia sælger de bedste krom håndvægte

Nu har jeg fortalt om alle typer af håndvægte. Jeg vil nu fortælle lidt om øvelser med håndvægte.

Øvelser med håndvægte, opvarmning og udstrækning

De 3 bedste øvelser med håndvægte

For at give dig et ekstra skub i den rigtige retning, har jeg udvalgt 3 gode øvelser med håndvægte. Fælles for dem alle er at de er effektive og forholdsvis nemme at udføre.

Som de fleste ved, findes der utrolig mange øvelser med håndvægte, og derfor kan det være en udfordring, at skulle vælge blandt dem. Nedenfor har jeg som sagt valgt 3 simple, nemme og effektive øvelser med håndvægte, som jeg vil forklare lidt om.

Mine foretrukne håndvægte øvelser er følgende:

• Biceps curl med håndvægte
• Bænkpres med håndvægte
• Skulderpres med håndvægte

Curl med håndvægt

Curl med håndvægt er en fantastisk øvelse som isolerer din biceps.
Fremgangsmåden ser således ud:

• Stå med strakte arme og start ud med samme position som i hammer curl
• Lad armene komme op og sørg for at dreje håndvægtene, imens du presser håndvægtene op mod kroppen
• Sænk armen og drej håndvægtene på samme måde som før på vej tilbage til startposition

Selve øvelsen er forholdsvis simpel og burde ikke volde de store problemer. Jeg ser dog af og til nogle gentagende begynderfejl, som du bør undgå. Det du skal sørge for er:

• At holde albuerne ind til kroppen
• At starte med strakte arme
• At sænke dine arme i langsomt tempo

For at få et bedre indtryk af hvordan øvelsen helt præcist ser ud, anbefaler jeg, at du tager et kig på nedenstående video. Der bliver grundigt vist, hvordan og hvorledes øvelsen udføres.

Bænkpres med håndvægte

Du kender helt sikkert til den berømte styrketræningsøvelse, bænkpres. Her har du kort sagt håndvægtens version af den berømte øvelse. Denne øvelse er rigtig god til at isolere brystmuskulaturen. Ud over brystet så træner du også bagsiden af overarme og skuldrene.

Fremgangsmåden ser således ud:

• Læg dig ned på en fladbænk med to håndvægte
• Start med at holde vægtene i strakt arm
• Sænk langsomt armene ned. Stop først når din underarm er parallel med brystet. Sørg før at holde skulderene nede
• Stræk kraftigt armene op mod udgangspunktet

Igen er der ikke tale om nogen svær styrketræningsøvelse. Alligevel er den utrolig effektiv og af den grund, kan jeg varmt anbefale øvelsen. Hvis du har svært ved at forstå, hvordan øvelsen udføres, så har jeg fundet en video, der viser hvordan og hvorledes brystpres med håndvægte hænger sammen.

Skulderpres med håndvægte

Skulderpres er også en meget kendt træningsøvelse, som findes i forskellige versioner. Øvelsen fokuserer på skulderene og triceps, men også brystet bliver aktiveret.
Øvelsen er ikke ret svær at udføre, men den er alligevel utrolig effektiv.

Fremgangsmåden ser således ud:

• Sæt dig ned på en skråbænk med en 90 graders vinkel
• Du holder nu håndvægtene ved skuldrene
• Du presser nu håndvægtene op over hovedhøjde, og samler håndvægtene op over hovedet
• Du sænker nu håndvægtene ned til skuldrene

For at undgå skulderskader anbefaler jeg, at du har albuerne en smule fremad.

Opvarmning

Inden du begynder din styrketræning med eller uden håndvægte, vil jeg anbefale, at du varmes godt og grundigt op. Opvarmningen kunne blandt andet bestå af almindeligt løb på løbebånd, roning, cykling eller crosstrainer. Disse opvarmnings muligheder kan jeg varmt anbefale, da jeg typisk selv anvender disse motionsmaskiner. Jeg skifter ofte mellem disse opvarmnings muligheder, og alle er en god opvarmning.

Typisk opvarmer jeg i cirka 10 minutter på et af de ovenstående motionsudstyr. Opvarmningen giver en god forbrænding samt en opkvikkende effekt til min styrketræning efterfølgende. Det er grunden til, at jeg opvarmer inden min styrketræning.

Det er vigtigt, at du ikke bruger for meget tid og energi på din opvarmning, da det vil gå ud over din præstationsevne. Derfor er det vigtigt, at du selv bestemmer varigheden og energien af din egen opvarmning. Du skal altså selv kunne fornæmme når du er tilpas varm.

Uanset hvilken form du er i, er det vigtigt, at du laver din opvarmning med lav intensitet. Hvis du laver din opvarmning med moderat eller høj intensitet, går det ud over din præstationsevne.

Udstrækning

Udstrækning er også vigtigt når man styrketræner med eller uden håndvægte. Det er ikke et most, at man strækker ud efter man har styrketrænet, men jeg vil anbefale det til enhver tid, da du for løsnet op for dine spændinger.

Webshops jeg kan anbefale

Viivaa – træningsmaskiner

Getbig – håndvægte og træningsbænke

Bodyman – kosttilskud

Abilicia – vægtskiver og motionsmaskiner

Bag om Håndvægten.dk

Der er et utal af træningsredskaber og kosttilskud, som du kan vælge imellem. Jeg er meget opmærksom på, at hjælpe dig derude med at finde de rette fitnessmaskiner, håndvægte, fitnessudstyr, kosttilskud osv. Her på Håndvægten.dk fortæller jeg om træningsudstyr, træningsmaskiner, kosttilskud, vægtskiver osv. som henvender sig til alle – både børn/teenagere og voksne. Det du finder på Håndvægten.dk er informationer om træningsudstyr, kosttilskud og andet, og jeg viser dig de billigste håndvægte ude på markedet lige nu – som samtidig er af kvalitet.

Jeg giver dig ugentligt nye tips og tricks omkring al form for træning. Der er mulighed for at få inspiration til din træning inde på øvelsesbiblioteket. Samtidig vil der også være almindeligt læsestof, guides, opskrifter osv.

Her på Håndvægten.dk har jeg valgt at fokusere på at levere artikler og beskrivelser, som informerer om træningsredskaber og kosttilskud til mine besøgende. På Håndvægten.dk kan du finde informationer indenfor sundhed, kost, motion, styrketræning, fitness og meget mere.

Som sagt, lægger jeg meget vægt på, at vores besøgende får en forståelse for de forskellige kosttilskud, fitnessudstyr osv. inden for fitness/motions-branchen. Min opgave er, at hjælpe dig med at finde frem til hvilket træningsprodukt du i sidste ende står med.

Er du stadig i tvivl?

Hvis du stadig er i tvivl om, hvilke håndvægte du bør vælge, så står jeg klar til at hjælpe dig! Jeg har mange års erfaring inden for feltet. Af den grund kan jeg hjælpe dig godt på vej.

En ting er sikkert – jeg har uden tvivl et par fif, som kan hjælpe dig på vej med. Du kan som altid både kontakte mig på mail.