fbpx

Trailsko

Trailsko

Hvis du løber i et terræn ad små stier, gennem skov, bakker og natur er trailsko lige sagen. Trail løbesko er designet til kuperet terræn. Herunder afslører vi de 3 bedste trailsko, og supplerer med en guide til valg af trailsko længere nede i artiklen.

Trailsko test 2020: Top 3 bedste trail løbesko

Bedste trailsko

Salomon Speedcross 4
Salomon Speedcross 4
Salomon Speedcross 4 er en super allround sko, og et oplagt valg til både nye, øvede og eksperter. Skoen fra Salomon er den bedste trailsko i test og har i flere år været én af de mest anbefalet og populære trailsko. Skoen er komfortabel, kvaliteten er i top og så har den en fremragende sål, som griber godt fat om mudder, sten og våde overflader.
799 DKK

Bedste billige trailsko

Merrell Bare Access Flex
Merrell Bare Access Flex
Denne her trailsko fra verdenskendte Merrell er en meget let og åndbar trailsko. Skoen er bredere end visse andre trailsko, og det er også noget Merrell er kendt for. Den er super komfortabel at hage på, fleksibel og er udstyret med en sål der griber godt fat om mudder, sten og våde overflader. Du får rigtig meget trailsko for pengene.
649 DKK

Bedste premium trailsko

Salomon XA Pro 3D
Salomon XA Pro 3D
Salomon XA Pro 3D er udviklet til at give trail løberen ekstra komfort og sikkerhed på turen i terrænet. Udgangspunktet for skoen har været at efterstræbe en følelse af almindelig sneakers og samtidig give løbere højst mulig beskyttelse. Der er indlagt ekstra beskyttelse over tæerne og skoen er lavet uden generende syninger. Desuden er har udviklerne også forsøgt at presse vægten i bund, og der er derfor tale om en forholdsvis let trailsko samtidig med at kvaliteten og komforten er høj. Skoen er perfekt for dem der virkelig tør udfordrer terrænet og designet til det varierende vejr vi har her i Skandinavien.
849 DKK

Guide til valg af trailsko

Hvad er en trailsko?

For dig der ønsker skridsikkerhed

For dig der ønsker skridsikkerhed

En trailsko/trail løbesko er en sko med knap så meget støtte og support som en almindelig løbesko, til gengæld er den udstyret med en såkaldt profileret sål, med gummibaner beregnet til at sikre løberen et godt grib i underlaget. Og hvor almindelige løbesko retter sig mod udtryk som pronation, neutral og subpronation, er trailsko i stedet orienteret omkring det underlag de supporterer. På uvejsomt terræn er stort set alle neutrale løbere.

Nogle trail løbesko har dybe gummibaner og sikrer et super godt greb, men er dermed ikke så anvendelig på vej; andre har mindre grib og fungerer mere som en kombinationssko. Erfaringsmæssigt er en trailsko med dybe baner at foretrække hvis skoven er din yndlings legeplads, en kombinationssko kan være oplagt til steder med heder og en del transportpassage på asfaltveje.

Trailsko kommer, ligesom almindelige løbesko i både trail løbesko dame og trail løbesko herre. Forskellen er oftest selve bredden af skoen, og en tendens til lidt mere komfort i dameskoene. Der er p.t. ikke det store marked inden for børne trail løbesko og oftest er eneste mulighed at forsøge sig med de mindste
damestørrelser der starter omkring str. 37.

Første gang du stikker fødderne i en trailsko, vil du helt sikkert føle der mangler noget i forhold til din almindelige løbesko. Det er helt normalt. Trail løbesko er lavet til at give dig føling med underlaget, så du lynhurtigt kan korrigere for vrid og skæve vinkler. Du vænner dig hurtigt til følelsen af skovbund og ind
imellem også træstubbe under fødderne. Det er alt sammen en del af gamet.

I det hele taget er trailløb blevet utroligt populært de sidste par år blandt motionsløbere og med god grund. En tur i skoven giver både naturoplevelser, intervaltræning, og styrketræning på samme tid, for ikke at glemme det store element af leg. På stierne i skoven har du for alvor muligheden for at slippe dit indre legebarn løs. Sammen med den store interesse er udbuddet af trailsko eksploderet, og der er i dag stort set ikke det mærke med respekt for sig selv, der ikke har trail løbesko i porteføljen.

back to menu ↑

Trailsko vs løbesko

Du kan sagtens løbe i skoven uden at investerer i deciderede trailsko, så længe du løber på grusveje og stører stier. Der hvor du for alvor får glæde af en trailsko er, når du begiver dig ud på de små stier, på MTB sporerne (husk at vise hensyn) og når du drøner op og ned ad bakker. Trailskoen giver dig et grib i underlaget så du ikke glider eksempelvis på vej ned af en stejl bakke, og åbner skoven og naturen op for løb på alle tider af året. Glatte blade i skovbunden, sne på stierne, mudder og vandpytter – ingen problemer. Køb af trailsko åbner for en ny frihed, en frihed til at løbe stort set alle tilgængelige steder i terrænet.

back to menu ↑

Valg af trailsko

Mange trailsko er vandtætte

Mange trailsko er vandtætte

Det er super svært at finde den rette trailsko. En god ide er at teste skoen, og få råd og vejledning hos en forhandler. Alternativt kan du stille op til trail-events rundt i landet hvor der er mulighed for reel trailsko test. Det vil sige mulighed for at afprøve en specifik sko under løbet. På den måde får du absolut den bedste fornemmelse for skoen, og et klart indtryk af hvorvidt du har brug for meget plads til tæerne, om skoen er får hård, eller om du måske har brug for en bredere hælkappe. En trailsko skal sidde godt fast på foden og samtidig levne plads til bevægelse.

Har du i forvejen et favoritmærke inden for løbesko, kan det være en god ide at prøve deres trailsko idet, den ofte i passtørrelse vil ligne det du kender. Når alt kommer til alt, drejer det sig meste af alt om at finde en sko, der føles perfekt at have på, og som ikke skaver, gnaver eller irriterer. Glade fødder leger absolut bedst i skovbunden.

Trailsko-type

Selvom trailsko i sig selv er en special-designet løbesko til kuperet terræn, eksisterer der 3 trailsko typer:

Let terræn

Sko til let terræn er designet til asfalterede veje, grusveje og bakker. Skoene minder meget om løbesko, dog mere robuste. Skoene tilbyder minimal beskyttelse mod sten og lignende, er lette, moderat stivhed for at sikre optimal løbestil og sålerne er ikke særlig fyldige. Velegnet til dansk terræn og vejr (dog er skoene i denne kategori sjældent vandtætte, men vandresistent).

Kuperet terræn

Nu er vi i en lidt anden genre. Disse sko er – som overskriften antyder – velegnet til kuperet terræn (dvs. vanskeligt terræn i de danske skove og på stier). Typisk løber man på vandreruter med disse sko. Skoene er de mest alsidige af alle trailsko typer. De tilbyder mere beskyttelse på blandt andet siderne af skoen og/eller på snuden af skoen i form af en såkaldt toe guard. Materialerne er mere stive og robuste, sålerne er mere fyldige for at sikre god absorbering og undersålen griber bedre fat i våde overflader, sten, græs m.m. Velegnet til dansk vejr (skoene er ofte vandtætte) og terræn.

Off trail

Off trail sko er de mest aggressive og ligner mere vandresko end løbesko. De er designet til meget kuperet terræn som bjerge, store stenmasser og lignende. Ofte er det i udlandet man får brug for sådan et par trailsko, fordi terrænet i Danmark ikke er specielt kuperet. Materialerne er meget mere robuste end de 2 andre typer, og du finder rigtig mange vandtætte trailsko i denne kategori.

Størrelse

Størrelserne minder meget om løbesko og i det hele taget almindelige sko. Men som du sikkert ved, varierer skostørrelser fra producent til producent. Så hvis du altid har gået i størrelse 43, kan du ikke være sikker på, at en trailsko i størrelse 43 passer dine fødder. Køb flere størrelser af skoen, hvis du køber online. Webshops tilbyder næsten altid gratis retur online eller i fysisk butik.

Funktioner

Vær opmærksom på at hver sko har sine helt egne funktioner som toe guard, zero drop og Gore-Tex. Sådan nogle funktioner er super vigtige at have in mente, når du vælger din trailsko. Eftersom vi lever i Skandinavien, som er præget af et konstant skiftende vejr, kan du med fordel vælge en vandresistent eller vandtæt sko.

Mærker

Præcis som med almindelige løbesko kan det være lidt en jungle at købe trailsko, og oftest er det ganske få modeller der er til rådighed i løbebutikkerne. Herunder er en kort oversigt over nogle af de bedste trailmærker. Naturligvis eksisterer der tonsvis af andre mærker, men så længe du vælger en sko fra ét af nedenstående mærker, kan du ikke ramme helt ved siden af.

De større mærker har alle deres spydspidser indenfor trail løbesko. Asics har serien Gel-fuji inden for trail løbesko, Adidas har serien Terrex som deres trail løbesko, og New Balance har Vazee Summit trail løbeskoen. Alle med udspring i de almindelige løbesko med et drop omkring 8-11 mm, optimeret med dybe gummibaner og slidstærke, vandtætte overdele.

Salomon trailsko

Salomon er et af de mest populære mærker inden for trail running fodtøj. Salomon har været førende på markedet i mange år, og sponsorer verdens dygtigste trailløbere og hårdeste trailevents. Salomon er ofte det mærke, som løbebutikkerne vil anbefale og henvise til som det første, når du træder ind i butikken med trail-drømme i øjnene. Den absolut mest kendte og tilgængelige sko er Salomons Speedcross. Speedcross er en yderst holdbar sko og en god allround sko til det meste trailløb. Skoen har et drop på 11 mm svarende til de fleste
almindelige løbesko. Salomon er kendt for deres snøresystem der, som erstatning for sløjfer, har en lukkeanordning på skoen som man trækker til for stramning. Herved slipper man for snørebånd der får fat i grene i skovbunden, til gengæld er det svært at skifte til lyserøde snørebånd hvis det er din præference.

Vil man have mere grib i skoen har Salomon serien Fellraiser, der er beregnet til hårdere underlag og er mere vejrbestandig. Fellraiser er en hårdere sko at løbe i, og har knap så meget comfort som Speedcross. Hypen omkring ”natural running” har også fundet vej til trail løberne. Ideen om at løbe som løb man barfodet, har i flere år været en disciplin flere og flere løbere har taget til sig. Det kræver masser af træning, især styrketræning for ben og fødder, til gengæld skulle forfodsløberne (når du løber naturligt vil du lande længere fremme på foden, dette kaldes forfodsløb) døje langt mindre med skader end os almindelig hæl-landere.

Merrell trailsko

Merrell er bedst kendt for sit vandrefodtøj, som de udvikler til perfektion. Producenten tilbyder også løbefodtøj til almindeligt løb og trail running. Det er nogle super gode produkter, de får smækket sammen. Høj kvalitet, fremragende komfort, bredt design så brede fødder kan være med og lave priser er det som kendetegner Merrell.

Adidas trailsko

Vi alle har før eller siden hørt om Adidas, fordi de laver fodtøj til alle discipliner inklusiv trail running. Adidas’ trail running fodtøj er meget populært og det er med god grund. Producentens trail running sko er af yderst høj kvalitet, byder på en fabelagtig komfort og priserne er også helt igennem fornuftige – hvad mere kan man bede om?

Inov-8 trailsko

Det kan godt være, at Inov-8 ikke ringer nogen klokke hos dig, men det skal ikke skræmme dig. Inov-8 blev grundlagt i England i 2003, og derfor er det et forholdsvis nyt mærke. Men de har godt fat om trail running sko markedet, og udvikler nogle af de bedste sko i øjeblikket. De er blevet specialister inden for trail running, og derfor bruger de mange ressourcer på udvikling af sko til trailløb. Så de konkurrerer på lige fod med producenter som Adidas, Salomon og Merrell.

Konklusion

Når alt kommer til alt, er det dine fødders komfort og underlaget du løber på, der bør være grundlag for dit valg. Det bør være mere betydningsfuldt i valget af trailsko end funktionalitet, vægt og udseende – lyt til dine fødder!

Videoguide til valg af trailsko

back to menu ↑

Trailsko tilbud

Det er altid dejligt, hvis du kan spare penge. Og særligt hvis du handler online, kan du spare mange penge. Men overordnet set bør du ikke vælge løbesko ud fra prisen. Du bør fra starten af købe nogle gode sko, da du derved undgår skader og får en god oplevelse.

Når det er sagt, bruger vi selv nogle teknikker/tricks for at finde de laveste priser. Først og fremmest er det altid en god idé at købe dine sko, når kollektionen er ved at udgå. Du kan spare op til 70%. Derudover bør du købe dine sko online. Vi har for eksempel linket til nogle webshops, hvor du kan købe skoene til de laveste priser. Vi kan ikke anbefale at købe brugte trailsko! Du ved ikke, hvad ejeren har udsat dem for, og det er bare ærgerligt, hvis de går i stykker efter kort tid. Husk på at der heller ikke medfølger garanti, hvis du køber dem brugt.

back to menu ↑

Trailløb løbeprogram

Trailløb kræver generelt en god kondition. I starten handler det derfor om at sætte ambitionsniveauet ned og fokusere på at træne for at have det sjovt. Når man taler om løbeprogrammer for trailløb, vil du sjældent måle kilometertider og distancer. Det er nemlig hårdt at løbe i ujævnt terræn. Derfor vil et typisk løbeprogram bestå af tid. Altså at du f.eks. skal løbe i 25 minutter. I starten anbefaler vi derfor ikke at følge et løbeprogram.

Herunder er et par ideer til hvor du kan løbe:

  • Naturstier
  • Lokale vandreruter
  • MTB-spor
  • Lokale skove
  • Ruter som er udarbejdet til orienteringsløb

Hvis du vil have et decideret løbeprogram til trail running, så tag et kig på vores program:

  • 1. måned
    • 1. uge: tirsdag / torsdag – 20-25 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 2. uge: tirsdag / torsdag – 30-35 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 15 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 3. uge: tirsdag / torsdag – 35-40 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 30 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 4. uge: tirsdag / torsdag – 40-45 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 45 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
  • 2. måned: når du har løbet i en måned, kan du for alvor begynde at variere træningen. I sin tid skiftede vi torsdagstræningen ud med en af følgende træningspas:
    • Intervaltræning: en variation i tempo konstant. Løb på fladt terræn. Løb 1 minut i højt tempo og 1 minut i lavt tempo. Gentag dette 10 gange.
    • Progressiv træning: løb i et varierende terræn. Der skal i alt løbes i 45 minutter. Øg tempoet efter 10, 20, 10 og 5 minutter.
    • Bakkeløb: løb cirka 100 meter op ad bakke og øg tempoet konstant. Når du løber nedad, skal du løbe langsomt. Gentag dette 8 gange.

Når du først er blevet bidt af trailløb (hvilket du med sikkerhed bliver!), så meld dig ind i løbeklubber eller deltag i trailløb rundt omkring i Danmark (eventuelt internationale løb). Der findes og facebook grupper, hvor alle med samme interesse samles for at få en god snak. Det er værd at nævne, at trailløb og styrketræning matcher hinanden rigtig godt. Hvis du vil gå all-in på din træning, kan du med fordel tilføje styrketræningsøvelser til dit program for også at opbygge muskelmasse.

back to menu ↑

Hvad siger videnskaben om trailrunning?

Her er et lille udpluk af studier/forskning/undersøgelser om trailrunning:

Denne artikel er lavet af en verdensomspændende virksomhed, som specialiserer sig i at producere markedsrapporter ved brug af kunstig intelligens. Artiklen viser, at trailrunning bliver mere og mere populært, og forudsiger at trailsko-markedet kommer til at vækste markant i fremtiden. Desuden viser artiklen også, at offline kanaler står for mere end 62 % af markedsandele. Amerikanerne er store inden for trailrunning og præger også det europæiske marked. Østasien, Sydasien og Oceanien er markeder, der spås til at vækste i de næste mange år.

Dette studie viser, at trailrunning fører til mange skader og sygdomme. Raterne for trailrunners er markant højere end ultra maraton løbere. De anatomiske områder hvor de fleste skader opstår er ved/på fødder, ankler og knæ. Mindre seriøse skader er f.eks. vabler.

Ifølge dette forskningsstudie producerer opadgående løb en meget højere puls end nedadgående løb. Desuden viser studie også, at trailrunning udfordrer på skridtfrekvensen. Altså at man hele tiden skal have et fokus på vejen og adaptere, eftersom trailruter er fyldt med obstacles som sten, mudder, grus og grene.

back to menu ↑

Referencer

  • “Trail Running Shoes Market to Grow 1.7X, Demand … – Fact.MR.” 10 feb. 2020, https://www.factmr.com/media-release/1297/global-trail-running-shoes-market. Besøgt 7 mar. 2020.
  • “(PDF) Common ultramarathon trail running injuries and ….” 28 maj. 2019, https://www.researchgate.net/publication/332766126_Common_ultramarathon_trail_running_injuries_and_illnesses_A_review_2007-2016. Besøgt 7 mar. 2020.
  • “Biomechanical Adaptations and Performance … – NCBI.” 30 apr. 2019, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6503082/. Besøgt 7 mar. 2020.