fbpx

Vegansk proteinpulver

Vegansk proteinpulver

Er du på udkig efter et vegansk proteinpulver, som har den perfekte højproteinformular til veganere? Vi har lavet en dybdegående test og guide. Se de 3 bedste veganske proteinpulvere og/eller læs vores komplette guide til valg af vegansk proteinpulver.

Vegansk proteinpulver test 2020: Top 3 bedste proteinpulver til veganere

Bedste vegansk proteinpulver

Bodylab vegansk proteinpulver
Bodylab vegansk proteinpulver
Bodylab byder på et vegansk proteinpulver af dansk kvalitet og til en fornuftig pris. Proteinpulveret er uden tilsat sukker, vegansk (naturligvis), glutenfri og laktosefri. Pulveret er en blanding af både havre, ris, hamp og ærteprotein. Du får dermed en ideel og komplet blanding. Det er et velsmagende produkt med en super konsistens.
129 DKK

Bedste billige vegansk proteinpulver

LinusPro vegansk proteinpulver
LinusPro vegansk proteinpulver
Her har vi fat i endnu et dansk brand, som laver vegansk proteinpulver af høj kvalitet og til en lav pris. Ærteprotein pulveret fra LinusPro har en suveræn aminosyreprofil, som giver samme effekt som almindelig proteinpulver. Pulveret er fri for laktose, fedt, gluten og kolesterol. Det er altså et meget sundt produkt, som alle kan have glæde af.
139 DKK

Bedste premium vegansk proteinpulver

Fitnessguru vegansk proteinpulver
Fitnessguru vegansk proteinpulver
Et luksuriøst vegansk proteinpulver som er økologisk og har en fremragende protein-formular. Pulveret er rig på essentielle aminosyrer, har en høj biologisk værdi og er gluten og- laktosefri. Pulveret har en naturlig smag, er produceret i Europa med nøje udvalgte rene ingredienser og har 5 forskellige proteinkilder; ærter, brune ris, hampefrø, græskar- og solsikkekerne.
249 DKK

Guide til valg af vegansk proteinpulver

Hvad er vegansk proteinpulver?

Der findes mange typer af vegansk proteinpulver, heriblandt ærteprotein

Der findes mange typer af vegansk proteinpulver, heriblandt ærteprotein

Veganisme handler i bund og grund om at spise en kost, der ikke indeholder animalske fødevarer. Det vil sige alt kød, men også fisk, æg, mejeriprodukter, og øvrige fødevarer som kommer fra et dyr. Dermed er vegansk proteinpulver altså en type proteinpulver, som ikke indeholder animalske produkter.

Klassiske typer proteinpulver består ofte af valleprotein og kaseinprotein, som er mejeriprodukter eller bøfprotein. Det har især vundet indpas på det seneste.

Man kan vælge at købe vegansk proteinpulver af flere forskellige årsager. Nogle er laktoseintolerante, og er dermed mindre i stand til at indtage proteinpulver som er baseret på komælk. Her kan det være oplagt at vælge en vegansk kilde i stedet. Andre gør det af etiske årsager såsom miljøet eller for dyrenes skyld. En anden velkendt fordel ved vegansk proteinpulver er de mange øvrige næringsstoffer, som det indeholder. I nogle tilfælde vil der følge essentielle fedtsyrer med i vegansk pulver. Langt de fleste veganske proteinpulverer har også mineraler, vitaminer og fibre i sig. Fibre vil du ikke kunne få med i animalske proteinpulvere.

Proteinpulver i sig selv er en smart løsning til atleten eller den sundhedsinteresserede. Man kan se produktet som et let og billigt mellemåltid og/eller tilskud, man kan tage med på farten. Det kan også anvendes efter træning, hvor det for nogle kan være lettere at drikke noget end at spise. Det er vigtigt at få en god mængde proteiner ind efter træning. Din krop har brug for aminosyrer til at bygge musklerne op igen. Det fører til, at de kan vokse og blive stærkere i det lange løb. Husk at bide mærke i, at proteinpulver IKKE skal ses som et måltid, men derimod et tilskud.

back to menu ↑

Forskellige typer af vegansk proteinpulver

Ligesom der eksisterer mange typer af det traditionelle proteinpulver, så findes der forskellige typer af vegansk proteinpulver. Der er altså rig mulighed for at vælge mellem forskellige veganske blandinger. Det er op til dig, at finde ud af, hvilken type der passer bedst til dig.

Ærteprotein

En populær type proteinpulver er ærteprotein pulver. Pulveret er ofte lavet på gule ærter, fordi disse har en bedre smag og evne til at blive opløst i vand. Ærte er en potent kilde til protein. En ærte indeholer alle ni essentielle aminosyrer, som kroppen ikke selv er i stand til at lave. Desuden indeholder ærten også en god mængde jern. Selvom animalsk protein fordøjes og absorberes bedst, så er ærteprotein en af de bedste typer protein du kan få, når det gælder vegansk protein. Måske har du hørt om BCAA, og hvordan det med fordel kan drikkes under og efter træning? Ærteprotein er fyldt med BCAA’erne leucin, isoleucin og valin, som alle er fundamentale for muskulær opbygning.

Et hold forskere var i 2015 meget interesseret i at finde ud af hvor godt ærteprotein var til muskelopbygning med styrketræning kontra den regerende proteinkonge, valleprotein (også kaldet whey). Det viste sig, at ærteprotein, versus en tilsvarende mængde af valleprotein, var lige så effektivt til at opbygge muskelmasse efter endt styrketræning.

Hampeprotein

En anden type vegansk protein er hampe protein. Bare rolig, den indeholder hverken THC eller CBD. Hamp er også en rigtig god proteinkilde, men hvorfor? Hamp indeholder en komplet aminosyreprofil ligesom ærter. Da det kan være svært for vegetarer, og særligt veganere, at få alle nødvendige aminosyrer fra deres kost, så er hamp protein et særligt godt supplement. Foruden at have den fornødne protein, så har det også et højt niveau af omega-3 fedtsyrer. Hamp er også rig på fibre. Ikke nok med det, så er der også en god mængde zink og magnesium i. Det kan faktisk hjælpe din søvn på vej.

Proteinpulver af brun ris

Også brun ris kan udgøre en god proteinkilde. Proteinpulver lavet på brun ris er let opløseligt, hvilket ikke altid er tilfældet med øvrige veganske proteinpulvere. Fordelen ved brun ris er, at den indeholder det lettest fordøjelige protein. Når man kigger på hvilken type protein der er lettest at fordøje og absorbere for kroppen, så anvender man noget der hedder en PDCAAS (som står for “protein digestiblity corrected amino acid”) og her har brun ris altså en imponerende score på 1.0.

Der er dog én ting, som er vigtig at være opmærksom på, når man køber proteinpulver af brun ris. Det er, at der kan være spor af tungmetallet arsenik i. For at komme uden om dette problem, kan du lede efter et brand, som tester deres pulver for tungmetal. At indtage tungmetal, er dog ikke verdens undergang. Dog kan der opstå sundhedsproblemer, hvis det får lov at ophobe sig i kroppen. Det vil ske, hvis man indtager større mængder af det.

Sojaprotein

Proteinpulver lavet på sojabønner er en anden løsning. Også denne variant har en rigtig god PDCAAS score på 1.0, hvorfor den også er et oplagt valg hvis man gerne vil have højt optageligt, let fordøjeligt proteinpulver. Der er dog noget der tyder på, at sojaprotein ikke er helt ufarligt. Sojaprotein indeholder såkaldte antinutrienter såsom goitrogener, som er blevet vist i studier at kunne påvirke skjoldbruskkirtlens evner til at producere de nødvendige hormoner, som kroppen skal bruge. Skjoldbruskkirtlen er i høj grad ansvarlig for hvor effektiv din forbrænding er, hvorfor det kan være et sats på helbredsfronten at vælge sojaproteinen. Det tyder også på, at sojaprotein kan indeholde xenoøstrogen, som kan gå ind og påvirke mandens kønshormoner i en negativ facon.

Græskarprotein

En sidste kilde til vegansk proteinpulver, som er et af de nyere slag på stammen, er græskarprotein. Det lyder måske lidt mærkeligt, tænker du, men den er skam god nok. Græskarprotein indeholder op til 60% protein, og har en mere naturlig og behagelig smag end nogle af de andre varianter. Det er desuden højt i fibre og opløses også let.

back to menu ↑

Økologisk vegansk proteinpulver

Det er imidlertid en velkendt sandhed at konventionelle afgrøder bliver udsat for diverse pesticider, herunder roundup som indeholder kemikaliet glyfosat. Glyfosat er forbundet med en lang række dårligdomme, herunder cancer og hormonforstyrrelse. Af samme årsag kan man minimere og i nogle tilfælde undgå mængden af dette ved at købe sit veganske proteinpulver økologisk. Foruden at det er bedre for dig, så er det også bedre for økosystemet.

back to menu ↑

Billigt vegansk proteinpulver

Den billigste type vegansk proteinpulver man kan få, er den som er lavet på gule ærter, hvilket ofte gør den til et oplagt valg for den veganske forbruger. Dernæst kommer sojaprotein, hvorefter græskar, hamp og brune ris ofte ligger i nogenlunde samme prisklasse. Man skal altid forvente, at økologiske brands er en tand dyrere. Ærteprotein udgør dermed en af de billigere og bedre løsninger ud fra det eksisterende udvalg.

back to menu ↑

Det bedste veganske proteinpulver

Så hvad er egentligt det ‘bedste’ veganske proteinpulver? Der er ikke noget entydigt svar herpå. Man kan naturligvis kigge på aminosyreprofil, fordelingen og lignende, men det afhænger f.eks. også af smag, hvilket er en personlig vurdering.

I artiklen her kan du ud fra de forskellige beskrivelser selv gøre dig til herre over, hvilken variant der passer dig og dine mål. Er du interesseret i muskelopbygning og gerne vil opstille de bedste rammer for dette, så vil det være i din interesse at vælge de proteinpulvere der har den komplette aminosyreprofil, så dine muskler har alle de nødvendige byggeklodser. Alternativt, hvis du er mere interesseret i hollistisk helbred, så kan hampeproteinpulveret være et bedre valg, fordi den også indeholder fibre og omega-3 fedtsyrer, som er særligt gode for din krop. Det kan også være at du er på et lavere budget, og så kan ærteproteinpulveret være det bedste.

Det er vigtigt at nævne, at blot fordi noget er billigst, så er det ikke nødvendigvis det dårligste. Der er blot stor variation i, hvor meget de forskellige fødevarekilder koster i sig selv, men også at producere og gøre til et fornuftigt tilskud.

Hvis du har svært ved at vælge, hvilken proteinpulver du skal have, så er der også rigtig mange brands, som sælger blandinger af flere typer planteprotein. Denne type er faktisk nogle af de mest populære, og sikrer at du får et bredt spektrum af planteprotein kilder som alle har hver deres unikke forcer og smage. Er du lidt nervøs for at gå galt i byen, så kan du vælge at købe denne slags, ellers er ærteprotein også et klassisk valg.

I dag kan du købe vegansk proteinpulver hos langt de fleste kosttilskuds-forhandlere og producenter, hvilket er et relativt nyt fænomen. Gode eksempler på dem er Bodylab, LinusPro, MuscleHouse og Apuls.

back to menu ↑

Forskellige smage af proteinpulver

Nogle folk er ikke vilde med smagen af vegansk proteinpulver, mens andre synes det smager endnu bedre end de, af den animalske slags. Hvis man generelt er glad for grøntsager, så er der en større chance for at smagen passer til ens smagsløg. Generelt vurderes det, at ærteprotein er den proteinpulver der smager bedst, efterfulgt af græskarproteinpulveret, på grund af dets milde og naturlige smag.

Nogle producenter vælger at tilføje smag til deres produkter. Et eksempel herpå er Bodylab, som har deres eget “Vegan Protein Blend” som er et miks af havre, ris, hamp og ærteprotein, tilført chokoladesmag. Mens nogle folk foretrækker den rene smag af veganske produkter, så er der andre der gerne vil have tilført en lidt mere spændende smag, og her er det ofte chokolade som bliver valgt da den harmonerer bedre med den planteagtige smag, som de fleste pulvere har. Andre producenter laver også smage med vanilje, jordbær og banan.

Måder at forbedre smagen på

Ikke alle er helt vilde med smagen af planteprotein, hvorfor der ofte er nogle som vælger at blande det op med andre ting. Det kan for eksempel være rå kakaopulver, revet appelsinskræld, eller ekstrater såsom vanilje, mandler eller citron. Det vil i høj grad komme an på ens personlige smagspræference, og i de fleste tilfælde er det måske bedre at vælge en proteinpulver med ekstra smag – medmindre du ved hvad du laver i køkkenet!

back to menu ↑

Animalsk protein versus planteprotein

Menneskekroppen bruger 20 forskellige typer aminosyrer, som alle er opdelt enten efter at være essentielle eller non-essentielle. Når aminosyrer er non-essentielle, så betyder det at kroppen selv er i stand til at producere dem, og er dermed ikke livsnødvendige for overlevelse. Den kan derimod ikke selv producere essentielle aminosyrer, hvorfor disse er vigtige at få indtaget gennem kosten. Det er ikke alle typer planteprotein, som indeholder den fulde palette af nødvendige aminosyrer, og hvis de gør, så indeholder de ikke lige så komplette mængder, som du finder i animalsk protein (eller hvad?).

Det diskuteres stadig, hvad der er mest effektivt – vegansk eller non-vegansk. Nogle studier viser det ene (blandt andet det studie vi har henvist til længere oppe i artiklen), mens andre studier viser noget andet.

Med det sagt så skal det slås fast, at vegansk proteinpulver er brugbart. Det kan sagtens anvendes i en sportslig sammenhæng, og særligt med henblik på sundhed. Der er naturligvis også andre årsager til, hvorfor nogle vælger at spise planteprotein i stedet for animalsk, hvilket også skal medregnes i ligningen.

back to menu ↑

Referencer

  • “Pea proteins oral supplementation promotes muscle … – NCBI.” 21 jan.. 2015, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25628520. Besøgt den 29. feb. 2020.