Råd til at forebygge strækmærker

Hvad har bodybuildere og gravide til fælles? Du har sikkert gættet det. Begge grupper er meget udsatte for strækmærker, fordi begge gruppers krop vokser hurtigere end huden og de ydre lag af væv kan følge med til. Dermed strækkes huden og vævet, og resultatet af mange og hurtige stræk, er de skræmmende strækmærker.

Har du først fået et strækmærke, kan du ikke komme af med det igen, med mindre du får en operation. Men det er ikke alle steder på kroppen, hvor en operation er lige optimal, og det er ej heller alle, som kan få en operation, med mindre de selv er klar til at betale for det. Derfor er det meget vigtigt, at du forebygger at strækmærkerne opstår, frem for at du forsøger, at finde en løsning, når du allerede har fået dem. For det sidste er desværre umuligt.

Gør huden elastisk

Der findes ingen mirakel-produkter, som med garanti kan love, at strækmærker ikke opstår, men der findes et naturligt produkt, som kan nedsætte risikoen for strækmærker betydeligt, og hvis de endelig opstår, er de typisk mindre og knap så tydelige. Du har sikkert hørt om argan olie i forbindelse med hårpleje eller hudpleje, men olien er meget velegnet til forebyggelsen af strækmærker, men også til at gøre allerede eksisterende strækmærker knap så synlige. Olien tilfører huden en masse essentielle fedtsyrer og vitamin E, som opstrammer huden, men samtidig gør huden blød og elastisk. Og det er en elastisk hud, som er nøglen til få eller ingen strækmærker. Olien er altså perfekt til kvinder, overvægtige og dem som har trænet så tungt med håndvægte, at de har fået strækmærker.

Sådan anvender du argan olie

Argan olien er let at anvende. Du skal blot smøre et meget tyndt lag olien ud på de udsatte områder. Det skal virkelig bare være et tyndt lag, hvilket du kan se i denne video. Det er bedre, at du plejer huden to gange dagligt, med et meget tyndt lag olie, end du plejer huden en gang med meget olie. Du skal starte din pleje med arganolie 3-4 uger før, at du for alvor begynder at træne op. Det er vigtigt, at du smører alle de områder, som typisk bliver ramt af strækmærker. Dvs overarme, maven, lår, brystkasse mm. Jo bedre dit forarbejde er, hvor huden gøres elastisk, des større er chancerne for, at du ikke får strækmærker, og hvis de endelig kommer, er de små og ubetydelige. Du kan altså ikke først starte din pleje med olien op dagen før, at du skal til at træne dig stor og stærk. For så er huden ikke elastisk og klar, og dermed er du stadigvæk i risikozonen for strækmærker.

Ud over at smøre huden med argan olie, er det vigtigt, at du sørger for, at din hud er sund og rask, og at den er i konstant balance. Dvs du skal drikke masser af vand, og du skal spise sundt. På den måde er det lettere at styre udviklingen, og det nedsætter risikoen endnu mere.
Hvis du anvender steroider, også kendt som krudt mm, skal du begynde med arganolien endnu tidligere. 5-8 uger før er en god ide, fordi musklerne vokser hurtigt og eksplosivt, og det kræver at huden og vævet er meget fleksibelt og forberedt. Ellers er fremgangsmåden den samme, som hvis du bare vil træne normalt.

Så hemmeligheden til at undgå strækmærker er, at man skal forberede sig. Der er en grund til, at kvinderne i Marokko har langt færre strækmærker end kvinder i Danmark, også efter de har født. De smører nemlig maven fra et tidligt stadie i graviditeten, og det har altså nedsat udbredelsen af strækmærker i det land, hvorfra arganolien kommer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *