fbpx

Crosstrainer

Crosstrainer

Det kan være besværligt at udvælge bare én crosstrainer på et marked hvor der findes et utal af crosstrainere. Vi gør det nemmere for dig ved at afsløre de 5 bedste crosstrainere. Hvis du har lyst til at få tips og tricks til dit valg, så kan du med fordel læse vores guide til valg af crosstrainer.

Crosstrainer test 2020: Top 5 bedste crosstrainere

Bedste crosstrainer

Tunturi crosstrainer
Tunturi crosstrainer
Tunturi crosstraineren er en anerkendt og utrolig godt anbefalet crosstrainer. Den er en god allround crosstrainer med god byggekvalitet, avanceret display og ergonomisk og komfortabel design. Alt dette til en fornuftig pris. Crosstraineren er udstyret med hele 32 modstandsniveauer, displayet viser data til præcision og så er maskinen støjsvag. Du får ikke en bedre crosstrainer for pengene.
6999 DKK

Bedste billige crosstrainer

Reebok crosstrainer
Reebok crosstrainer
Hvis pengepungen er tom, eller hvis du bare ønsker et billig crosstrainer, ja så er crosstraineren fra Reebok en god løsning. Du får en crosstrainer med det nødvendige: gode pedaler, fine håndtag, en træningscomputer, pulsmåler og en lang række mostandsniveauer. Den er støjsvag og kan justeres til gulvhøjde for mindre støj. Desuden er den udstyret med et transporthjul, så den let kan transporteres rundt derhjemme.
3498 DKK

Bedste premium crosstrainer

Finnlo crosstrainer
Finnlo crosstrainer
Optimér din træning med denne crosstrainer fra Finnlo. En high-end crosstrainer lavet af holdbare og stærke materialer. Den er komfortabel at træne på og samtidig er den støjsvag. Træningscomputeren er avanceret, kan vise forskellige data og indeholder 7 træningsprogrammer. Du har også mulighed for at tilslutte smartphone og/eller tablet. Kort sagt er det en ideel crosstrainer til dig, som er på udkig efter en premium crosstrainer, som du kan bruge i mange, mange år.
8099 DKK

Resten af de bedste crosstrainere

Hammer crosstrainer
Hammer crosstrainer
Her har vi fat i endnu et godt eksempel på en billig crosstrainer. Pga. prisen er der naturligvis færre features end de fleste andre crosstrainere. F.eks. er den udstyret med 8 modstandsniveauer og ikke 20. Kvaliteten er heller ikke den samme som high-end crosstrainere. Men hvis du ikke vil gå på kompromis med prisen, så er Hammer crosstraineren værd at overveje.
1939 DKK
Sole crosstrainer
Sole crosstrainer
Denne her crosstrainer fra Sole er ideel til fitness center, erhverv eller hjemmemotionister som er på udkig efter det absolut bedste. Crosstraineren er lydløs, fleksibel og ekstrem brugervenlig. Den er proppet med avanceret funktioner som bl.a. en premium træningscomputer med 10 træningsprogrammer og bluetooth, så data kan overføres til smartphone og/eller tablet. Maskinen er lavet af holdbare materialer, og derfor er levetid lang. Pedalerne er lavet i samarbejde med certificerede fysioterapeuter, og håndtagene er ergonomisk og yderst komfortabel. Alt i alt en seriøs og luksuriøs crosstrainer
12.900 DKK

Guide til valg af crosstrainer

Hvad er en crosstrainer?

Træning med crosstrainer er en yderst effektiv måde at tabe fedt på

Træning med crosstrainer er en yderst effektiv måde at tabe fedt på

De fleste vil på et tidspunkt i deres træningskarriere for cardio opleve problemer med led, kedsomhed i deres vanlige rutine, eller forudsigeligheden i løb, gåbånd eller motionscykel. Ydermere, så træner du kun dit understel ved at udføre den type træning. Måske er tiden inde til, at du laver cardio, hvor du involverer hele kroppen? Tilmed en slags cardio som ikke stresser dine led på samme måde? Hvis bare der fandtes et stykke udstyr, der kunne imødekomme de ønsker.

En crosstrainer er et stationært stykke træningsudstyr, som kan bruges til at simulere klatring, at gå eller løbe uden at du behøver at opleve samme belastning på dine led som du eksempelvis gør ved løb. Udstyret er indrettet sådan, at du har to, større platforme som udgør pedaler. På dem kan du have dine fødder på. Så er maskinen også udstyret med to håndtag som du bevæger med dine arme. De to platforme til fødderne bevæger synkront med håndtagene. De fleste crosstrainere er udstyret således at du kan hæve, hvor højt platformene til fødderne løftes. Det betyder, at dine knæ kommer højere op og andre muskelgrupper derved aktiveres (foruden at det også bliver højere). På den måde kan du også justere, hvor stor en modstand der er. Det er nogenlunde samme træk som en kondicykel.

Hvilke muskler træner man på en crosstrainer?

Det unikke ved en crosstrainer som træningsudstyr er hvor effektiv den er til at ramme samtlige muskelgrupper på én gang. I kraft af at du både “trækker” og “skubber” i håndtagene, såvel som at du både presser og trækker tilbage med dine ben, betyder at du involverer muskler i underkroppen og overkroppen i en antagonistisk facon. Du træner altså biceps, triceps, brystmuskler, forlåret, baglåret, bagdelen, ryggen og samtidigt også din core!

Hvor mange kalorier forbrænder man på en crosstrainer?

Dette er et svært spørgsmål at besvare sandfærdigt. Ligesom ved anvendelsen af ethvert andet type træningsudstyr, så vil det alt sammen afhænge af en række faktorer. F.eks. hvor længe du er på det, hvor meget intensitet du ligger i træningen, hvor højt din puls kommer op og din egen kropsvægt. Det gode man kan sige ved en crosstrainer er, at du generelt vil forbrænde flere kalorier end ved for eksempel regulært løb. Hvorfor? Jo, du involverer langt flere muskler i kroppen. Et estimat er dog, at du kan forbrænde en 500 kalorier på 30 minutter, hvis du sørger for at give den gas. Generelt er pulsen lettere at få op på en crosstrainer, end den er på en kondicykel, af samme årsag som nævnt før.

back to menu ↑

Hvad/hvem er crosstraineren godt/god for?

Som allerede nævnt, så er crosstraineren et godt stykke udstyr, fordi det fjerner belastningen på dine led. Vi ved alle, at løbere er den træningsgruppe, der oplever allerflest skader og slid. Det er med afsæt i den belastning som knæ, ankler og hofte udsættes for, hver gang løbeskoen rammer underlaget med hele din kropsvægt. På en crosstrainer er dette problem taget ud af ligningen, da du aldrig rammer underlaget på samme måde. Du er i et konstant aktivitetsflow, hvor du bevæger pedalerne frem og tilbage, og du oplever dermed ingen belastning. Dette i sig selv er et kæmpe plus for langt de fleste motionister.

Er du ældre, så er det en god ting. Har du skader, så er det også en god ting. Er du ganske enkelt interesseret i at minimere slitagen for dine led, så du kan bevare dem i god stand i så lang tid som muligt, og samtidigt kunne træne hårdt? Er du fysioterapeut, som hjælper patienter med genoptræning (dette studie konkluderer, at crosstraineren er velegnet til folk under genoptræning)? Så er crosstraineren ideel (jævnfør dette universitetsstudie).

Omvendt, hvis du træner til et halvmaraton, så er det måske bedre at du fokuserer på løb i stedet. For du bliver bedre til at gøre en ting ved at øve det igen og igen. Det er dog en sandhed med modifikationer. For du kan effektivt træne din kondition med en crosstrainer uden at skulle bekymre dig om dine led ved siden af din intensive løbetræning. Så på den vis kan det også sagtens udgøre en god støtteøvelse til at forbedre kondition uden at skulle gå på kompromis med leddene.

Nogle vil også opleve, at de synes en crosstrainer er mere stimulerende at træne på end et løbebånd eller en motionscykel. Her er bevægelsen meget forudsigelig, monoton og isoleret. På en crosstrainer kræver det mere koordinering af ben og arme, og føles egentligt bare lidt sjovere at være på. Det sjove kommer af, at bevægelsen er atypisk for, hvad vi som mennesker er vant til. Har du dermed brug for et frisk pust i de bevægelsesmønstre der aktiveres, så er crosstraineren et godt valg. Vidste du i øvrigt, at du også kan træde baglæns på en crosstrainer? På den måde involverer du dine muskler på en anden måde, end hvis du træder forlæns. Og så er det sjovt at variere lidt i bevægelsen!

Som nævnt tidligere, så er en af de unikke fordele ved en crosstrainer også at du træner hele kroppen. Langt det meste cardioudstyr, eller øvrige former for cardiotræning, træner udelukkende benene.  Eller så udelukkende overkroppen, som eksempelvis ved roning. Crosstraineren træner både overkrop og underkrop, hvilket er en god idé, hvis du ønsker at stimulere hele kroppen. Du kan ikke forvente, at dine muskler nødvendigvis gror sig større, men det er heller ikke målet med cardio. Du kan derimod opleve at både overkrop og underkrop konditioneres til at være mere udholden i musklerne. Det er et plus som er værd at tage med og ofte formålet.

En sidste ting som gør crosstraineren et behageligt redskab at bruge, er følgende. Modsat et løbebånd, hvis bæltes hastighed altid vil være dikteret af hvad du har plottet maskinen til at køre i, så er crosstraineren indrettet sådan, at hvis du stopper med at træde i pedallerne af den ene eller anden årsag, så stopper maskinen også. Det er dig, der lægger modstanden i for at maskinen kører rundt, ulig et løbebånd. Hvis du stopper på et løbebånd på grund af en krampe, balancebesvær, træthed eller noget helt fjerde, så kan du være uheldig at komme til skade, da bæltet ikke har tænkt sig at stoppe bare fordi du gør.

back to menu ↑

Intervaltræning på en crosstrainer

Crosstraineren udgør også et alsidigt træningsudstyr. I den forstand at du enten kan bruge det til cardio med jævn kadence af lav, moderat eller høj intensitet. Du kan også anvende den til at lave intervaltræning, eksempel i form af HIIT (high intensity interval training). Mange crosstrainere er allerede installeret med programmer som du oftest kan tilgå via et digitalt display. Her vil der for det meste også være mulighed for at vælge intervalprogrammer. Du yder altså en bestemt modstand og intensitet i x antal tid, for derefter at alternere med en periode af meget lavere intensitet, hvor kroppen får lov til at komme sig, før du går igang igen.

Det er sømløst at lave intervaltræning på en crosstrainer, men hvorfor? Fordi udstyret hurtigt kan ændre på graden af modstand som du oplever i pedallerne og håndtagene. Det samme gør sig ikke gældende med et løbebånd. Det kræver nemlig momentum, før bæltet opnår den ønskede hastighed. Ved rigtig intervaltræning skal skiftet mellem høj intensitet og lav intensitet gerne være nogenlunde akut. Det kan du opnå med en crosstrainer. Skulle din crosstrainer ikke være udstyret med et HIIT program, så kan du lave det selv ved at bruge følgende crosstrainer program:

  1. Varm op i en 2-3 minutter hvor du træner med let intensitet
  2. Øg modstanden og/eller incline niveauet på pedallerne og træd alt hvad du kan i 20-30 sekunder
  3. Skru ned for modstanden til et let niveau igen i 30-60 sekunder, hvor du giver kroppen lov til at slappe lidt af igen
  4. Gentag step 2 og 3 i allerhøjest 10 runder. Selvom det lyder som en kort træning, så kan du sagtens regne med at være særdeles udkørt bagefter!

back to menu ↑

Hvad siger videnskaben om crosstrainere?

Når man kigger på videnskaben for crosstrainere, så er der ikke noget som siger noget usædvanligt eller iøjnefaldende. Problemet med at lave studier på motionsudstyr er at det man som oftest er interesseret i at undersøge er effekten af motionen i sig selv, og ikke nødvendigvis hvordan udstyret differentierer sig. Den type studier foretages dog også. Disse studier er altid meget relativt, for det er svært at lave en 1:1 sammenligning på udstyr. At sammenholde kalorieforbrænding med andre typer udstyr er også omsonst, da det alt sammen vil afhænge af intensiteten du lægger for dagen. Det vil sige at et gåbånd i princippet kan forbrænde flere kalorier end en konditionscykel, alt sammen afhængig af hvor hårdt du går til den.

Hvis du er meget interesseret i studier som fortæller effekten af crosstraineren, så se dem vi henviser til i det første afsnit af guiden.

Det er dog værd at nævne at det er lettere at få pulsen højere op på en crosstrainer end det er på en kondicykel. Det er, fordi du har flere muskler igang på én gang. Så hvis du er fokuseret på at få din puls op og eventuelt øge dit iltindtag, mere end du har lyst til at konditionere dine lår til at cykle hurtigt og længe via en konditionscykel, så er crosstraineren et bedre valg.

back to menu ↑

Overvejelser du bør have in mente, når du køber en crosstrainer

Crosstrainere er populære på markedet og du finder ikke et fitnesscenter uden en i dag. Af samme årsag er markedet også mættet med forskellige mærker som alle udmærker sig på forskellige kvaliteter. Det er op til dig som forbruger at finde ud af, hvad du vægter højest i en crosstrainer. Der kan nemlig være en længere række egenskaber, som du bør holde øje med. I dette afsnit vil der blive gennemgået nogle generelle retningslinjer, som du bør have in mente, når du vælger din crosstrainer.

Størrelse

Først og fremmest er der nogle helt grundlæggende ting der skal være på plads. Størrelsen er en vigtig faktor, for en crosstrainer er nok et af de motionsudstyr som fylder allermest, sågar mere end et løbebånd. Generelt spænder størrelsen mellem 1,2 meter til 2,3 meter, hvilket jo er ganske bred. Så før du installerer en i garagen eller ekstrarummet derhjemme, så vær opmærksom på størrelsen. Størrelsen vil også afgøre skridtdistancen for maskinen. Nogle af dem kan have en skridtdistance på bare 34 cm, og hvis du er et højere individ så kan du hurtigt rende ind i ergonomiske problemer her.

Håndtag

Derudover – så behøver en crosstrainer reelt set ikke at have installeret håndtag som du bevæger, den kan sagtens være udstyret med nogle stationære, som du holder på foran dig uden at bruge overkroppen. I langt de fleste tilfælde køber folk dog en crosstrainer med afsæt i at de kan bruge hele kroppen, men igen, det afhænger af din præference.

Funktioner

Vi kan desuden kigge på, hvilke funktioner som generelt anskues for at være must-haves for en crosstrainer. Du vil først og fremmest sætte pris på at crosstraineren er i stand til at kunne justeres incline. Det vil sige, at trædepedalerne er i stand til at bevæge sig længere op i en vertikal retning. Det er denne funktion, der gør, at du kan simulere en slags klatring. Dine knæ kommer højere op, og det betyder at dine lårmuskler og bagdelen bliver aktiveret langt mere. Modstanden bliver naturligvis også større. Oveni dette kan du også passende stille kravet om, at du kan bevæge dig baglæns på crosstraineren for at tilføje yderligere variation i din træning. Det tillader langt de fleste crosstrainere dog i dag.

Prøv det af

Dernæst så anbefales det også, at hvis muligt, så skal du ud og afprøve udstyret selv. Det er ikke altid man har muligheden for det, da butikker med fitnessudstyr (og samtidigt med et større udvalg af det) ikke just ligger overalt i landet. Alternativt må man afhænge af reviews, som du kan finde på nettet. Grunden til at teste udstyret i virkeligheden er en god idé, er fordi at det er nær umuligt at udforme et stykke udstyr der passer til de forskellige proportioner vi er udstyret med som mennesker. Måden de fleste udstyrsfabrikanter kommer uden om dette på er at lave indretningen så generel som mulig. På den måde passer crosstraineren til den gennemsnitlige person. Men hvis du gerne vil sikre dig en crosstrainer, der føles så naturlig og flydende som muligt for dig, så er dit bedste bud at prøve dem af i virkeligheden.

Til sidst så skal du gøre op med dig selv om hvor vigtigt de elektroniske features er. Forstået som udvalget af træningsprogrammer, pulsmåler, displayskærm med mulighed for TV og så videre. Vi anbefaler, at du kun anskuer præ-installerede træningsprogrammer som et must her. For de tillader en sømløs mulighed for HIIT træning, hvor du ikke selv skal til at døje med at justere intensiteten, holde øje med tiden, og så videre. En funktion såsom pulsmåler i udstyr som disse er for det meste tekniske inferiøre og uproportionelt dyrere at få med, hvorimod det ikke behøver at koste synderligt meget med et pulsbælte som du køber ved siden af. Langt de fleste dyre modeller er meget mere præcise i deres data.

back to menu ↑

Mærker

Kettler crosstrainer

Kettler crosstraineren er et godt valg, hvis du ikke vil gå på kompromis med de elektroniske features. Her medfølger nemlig en konsol som udgør et LCD display, hvor du gennem din træning vil blive fodret med kontinuerlig feedback i form af hvor meget tid der er gået, hvor hurtigt du træner, distancen, RPM (rotationer per minut), kalorier og puls. Foruden dette får du hele 12 træningsprogrammer oveni, og slutteligt en alarm du kan sætte til at gå igang hvis du overstiger en hvis mængde hjerteslag per minut – en god måde at kontrollere, at du ikke træner hårdere end intentionen var. Pulsen bliver målt gennem håndtagene på maskinen.

Horizon Syros crosstrainer

I den noget billigere ende har vi eksempelvis Horizon Syros’ crosstrainer. En model der oftere købes til privat brug på grund af dens kompakte størrelse, pris og brugervenlighed. Den er blot 145 cm lang og 60 cm bred, og vejer blot 50 kg, så den er også let at flytte rundt på. På trods af dens beskedne vægt og konstruktion, så kan den holde til en bruger på op til 136 kg. Med den kompakte størrelse in mente er det også værd at huske på at skridtdistance naturligvis vil være noget kortere, så hvis du er i den højere ende så er det nok ikke det oplagte valg for dig. Denne har en skridtdistance på blot 40 cm. Ellers tilbyder den også 9 programmer med varierende træningsrutiner som du kan anvende, inklusiv en pulsmåler.

back to menu ↑

Er en crosstrainer så pengene værd for den almene motionist?

Efter vores mening, så er det et klart og rungende ja. Efter at have prøvet samtlige typer cardioudstyr, så synes vi klart crosstraineren er den der giver mig mest ‘bang for your buck’. Crosstraineren arbejder hele kroppen, den udfordrer din core, den medfører minimal slitage på dine led, og så er det let at få pulsen op på den. Oveni det, så er det ganske enkelt et sjovere stykke udstyr at anvende end kondicykler og løbebånd, fordi du hele tiden kan variere hvordan du bruger det i kraft af incline funktionen og det, at du kan træne baglæns på den, hvilket gør det til en af de mere alsidige typer motionsudstyr at anvende. Om du er ældre motionist, eliteatlet eller moderat motionist, så er crosstraineren altså et rigtigt godt valg at investere i.

back to menu ↑

Referencer

  • “(PDF) Maximal exercise testing using the elliptical cross ….” https://www.researchgate.net/publication/228596508_Maximal_exercise_testing_using_the_elliptical_cross-trainer_and_treadmill. Besøgt 6 mar. 2020.
  • “Journal of Exercise Physiologyonline – University of New Mexico.” http://www.unm.edu/~lkravitz%0A/Article%20folder/JEPElliptical.PDF. Besøgt 6 mar. 2020.