Træningshandsker

Orange træningshandsker
Sidst opdateret: december, 2020 | Denne artikel indeholder annoncer

Afholder dine hænder dig fra at løfte tunge vægte og udnytte dit fulde potentiale? Så skal du have fat i et par træningshandsker! Med handsker skåner du dine hænder fra hård hud og vabler samt får et solidt greb.

Håndvægten.dk har i samarbejde med udstyrs- og træningsekspert Naja Fogtmann lavet en test af træningshandsker. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Træningshandsker Test: Top 5 Bedste Træningshandsker

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste træningshandsker

Pris: 169 DKK

Vinderen i kategorien “bedste træningshandsker i test” er Træningshandske 2.0 fra Best Body. Handsken har et silikonelag på håndfladen der sikrer det bedste greb om vægten. Handskerne har derudover håndledsstøtte og kan vaske i vaskemaskine.

Annonce

Bedste billige træningshandsker

Pris: 119 DKK

Vinderen i kategorien “bedste billige træningshandsker” er Toorx træningshandsker. Handskerne har læder håndflader der sikre dig det bedste greb, men er samtidig lette og åndbare. Et rigtig godt produkt for prisen.

Annonce

Bedste premium træningshandsker

Pris: 399 DKK

Vinderen i kategorien “bedste premium træningshandske ” er Harbinger Bioform Wrist Wraps Gloves. Med fuld håndledsstøtte og læder håndflader er du dækket optimalt ind mod skader og får ultimativ kontrol over dit greb.

Annonce

4. Maxi Grip Glove Træningshandsker

Bedste fuldt dækkende træningshandsker

Pris: 249 DKK

Vinderen i kategorien “bedste fuldt dækkende træningshandsker” er Maxi Grip Glove. Handskerne dækker hele din hånd så du er fuldt beskyttet mod vabler og hård hud. Har derudover små puder i kontaktfladen for total komfort.

Annonce

Bedste dame træningshandsker

Pris: 349 DKK

Vinderen i kategorien “bedste træningshandsker til damer” er Better Bodies træningshandsker. Handsken er mere feminin model og er lette at have på. Der er puder i håndfladen for komfort og beskyttelse, samt velcro lukning for nem tilgængelighed.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til træningshandsker

Hvad er træningshandsker?

Træningshandsker er, som navnet antyder, handsker produceret til specifikt at blive brugt til træning. Træningshandsker blev opfundet med det formål at reducere forekomsten af hård hud og vabler i håndfladen og på fingrene. Med et par træningshandsker undgår du altså slid på din hud hvorved du kan glemme alt om vabler og hård hud. Du vil desuden få et komfortabelt og et mere solidt greb om vægten, hvilket kan optimere din træning – intet forstyrrer et løft mere end følelsen af at vægten glider i dine hænder.
Sorte træningshandsker

Hvorfor skal jeg købe træningshandsker?

Der er mange fordele ved at investere i et par træningshandsker. Grundlæggende dækker handsken din håndflade og skåner derfor dine hænder mod vabler og hård hud, faktisk giver et par handsker dig 85% beskyttelse fra håndledsskader, hård hud og vabler. De sikrer ligeledes dig også fra at rive huden på dine hænder i stykker i forbindelse med styrke- og funktionel træning.

Hvis du døjer med ømme håndled kan et par handsker med håndledsstøtte være med til at beskytte dit håndled så du får færre gener og smerter fra dine håndled og dermed kan træne mere. Derudover kan et par handsker med håndledsstøtte være med til at øge din stabilitet, således at dit håndled bliver holdt på plads og ikke kommer ud i ubehagelige stillinger.

En anden positiv ting ved et par handsker er, at de kan være med til at forbedre dit greb samt kan være med til at træne dig til et stærkere greb, da handsken vil være et ekstra lag rundt om vægtstangen, hvorved dit greb bliver trænet endnu mere.

Det menes også at handsker kan være med til at gøre dig stærkere, da de fordeler den løftede vægt mellem fingre og underarme, så du ikke bruger alt din energi på at holde vægten i dine hænder. Et par handsker kan også give dig komfort under din træning, især hvis du har svedige håndflader.

Der er ingen studier, der viser, at handsker til træning har en negativ effekt på hverken din styrke eller din form i træningscenteret. Slutteligt kan handskerne beskytte dig mod bakterier fra diverse overflade i træningscenteret.

Mange benytter sig af kalk (magnesium) i stedet for handsker under træning, men dette har flere ulemper. Det beskytter dig først og fremmest ikke imod hård hud og vabler på hænderne, faktisk tværtimod, da kalk har tendens til at fjerne fugten fra dine håndflader hvorved huden har tendens til nemmere at gå i stykker. Et andet problem med kalk er, at det ofte sviner og derfor er det kun et fåtal af træningscentre der tillader brug af kalk. Et par handsker til træning er altså den bedste investering for de fleste.

Hvilke træningshandsker skal jeg vælge?

Når du skal vælge et par træningshandsker til træning er der flere ting du skal overveje. Skal handskerne bruges til styrke- og vægtløftning vil det være fordelagtigt for dig at vælge et par handsker med god håndledsstøtte for at minimere risikoen for håndledsskader samt vil skabe stabilitet i dine løft. Til træning i maskiner så vil par handsker med puder i håndfladen for optimal komfort i maskinerne.

Dyrker du cardio vil det være mest komfortabelt med et par lette handsker med god åndbarhed. Det vil også være fint med et par handsker der kan komme i vaskemaskinen, så du kan holde hygiejnen god.

Kombinér træningshandsker med andet udstyr

Som nævnt kan du bruge træningshandsker til mange forskellige typer af træning.

Handskerne bruges primært til træning med vægtstang og håndvægte, altså frivægtstræning. Her er handskerne optimale, da de vil forbedre dit greb samt beskytte mod hård hud og vabler. Det er også til frivægtstræning at handsker med håndledsstøtte primært vil blive brugt.

Til træning i maskiner vil det være fordelagtigt med et par træningshandsker med indbygget puder i kontaktfladen. Dette vil give dig optimal komfort og du vil kunne yde mere til træningen.

Man kan også benytte sig af træningshandsker til diverse former for cardio. Her kan et par ventilerende og åndbare fitnesshandsker være meget behagelige at have på.

Ofte ses træningshandsker også i brug under funktionel træning. Her er et par handsker optimale at have på hvis du f.eks., skal lave kropshævninger for at forbedre dit greb og kan aflaste dine underarme lidt. De er sær også gode hvis du træner med kettlebells så du undgår hård hud og vabler, men også kan holde fat om din kettlebell i længere tid af gangen, så din træning bliver mere effektiv.

Træningshandsker er især populære ved folk der dyrker crossfit, da disse træninger ofte indebærer flere af ovenstående udstyr.

Pleje af træningshandsker

Efter nogle træninger vil det være en god ide at få vasket dine fitnesshandsker. Dette er både for at undgå at de kommer til at lugte, men også fordi at et par svedige handsker i en lukket og mørk sportstaske er et perfekt miljø for bakterier.

Dine træningshandsker kan vaskes på flere måder:

Vask i hånden:

  • Du kan lægge dine handsker i blød i lunkent vand med lidt håndsæbe. Herefter kan du skrubbe handskerne med dine hænder, hvorefter du skal huske at trykke vandet ud af dem. Herefter kan du vende handskerne på vrangen og gøre det samme som før.

Vaskemaskine:

  • Alt efter materiale og syninger vil nogle træningshandsker kunne tåle at blive vasket i vaskemaskinen, andre vil risikere at krympe i vaske. Dette vil nævnes hvor du vælger at købe dine handsker.
    Hvis du vælger at vaske dine handsker i en vaskemaskine bør du sikre at eventuelle håndledsstøtter eller velcrolukninger er lukket til således at det ikke ødelægger handskerne. Derudover bør dine træningshandsker blive vasket ved lav temperatur og lave omdrejninger for den mest skånsomme vask.

Tørring:

  • Slutteligt bør du lufttørre dine handsker. En tur i tørretumbleren vil risikere at ødelægge dine handsker. Derfor bør du lufttørre dem hvilket fordelagtigt kan gøres i skyggen, da solen kan få dem til at falme i farven alt efter valgt materiale.

Valg af træningshandsker

Typer af træningshandsker.

Type 1: Dækkelse:

Der findes i alt tre former for dækkelse inden for træningshandsker, der hver især har sine fordele og ulemper:

Fuld dækkelse:

  • Dette vil være et par handsker der fuldt ud dækker din håndflade og fingre, hvorved intet af din hånd er udsat. Disse handsker vil beskytte hele din hånd og dine fingre fra hård hud, vabler og rifter. Dertil er dine hænder og fuldt beskyttet mod bakterier.

Halv-fingerlængde:

  • Dette er den mest solgte model af træningshandsker. Disse handsker dækker hele din håndflade og halvdelen af dine fingre. Dermed bliver det mest udsatte område af din hånd dækket mod hård hud og vabler, samt de bare fingre kan give følelsen af mere kontrol over vægten og et bedre greb.
    Handsker der dækker halvdelen af dine fingrer sikrer dig altså både et godt greb, men tillader også fleksibilitet.

Blottede fingre:

  • Denne model dækker kun din håndflade og er mest solgt til folk der dyrker cardio, men også til crossfittere. Blottede fingre øger desuden kontakten med gribefladen. Denne model er den letteste og giver dig den bedste åndbarhed.

Type 2: Håndledsstøtte

Træningshandsker produceres enten med håndledsstøtte eller uden. Håndledsstøtten kommer desuden i flere længder og tykkelser. Jo større håndledsstøtten er, jo mere støtte vil du få. En solid håndledsstøtte afholder dit håndled fra at blive klemt og drejet ud i uhensigtsmæssige positioner, der i værste tilfælde kan fører til skader.

Dog er det ikke alle, der bryder sig om at have deres håndled fastholdt, og det er derfor en smagssag, hvilken type handsker folk vil have. Et par handsker vil også primært være til fordel ved træning med frivægte. Disse handsker vil generelt være mindre åndbare og føles tungere på hånden, men giver en markant bedre støtte.

Type 3: Materiale på indersiden.

Der kan godt være forskel på materialet på indersiden af træningshandsker, men primært produceres dette i læder eller neopren. Til træning med frivægte vil en handske med læder på indersiden være at foretrække. Når dine hænder sveder vil læderet skabe friktion mellem din hånd og indersiden af handsken hvilket giver dig det stærkeste greb og følelse af kontrol. Ulempen ved handsker med læder på indersiden er at de godt kan komme til at føles varme under en lang og hård træning.

Ved træning i maskiner og cardio vil handsker med neopren på inderside være det bedste valgt. Dette giver den bedste komfort og er meget behagelige at have på, da de er mere åndbare end læder. Ulempen ved dette er at hvis du døjer med meget svedige hænder kan handsker godt føles en lille smule løse, men ved træning i maskiner burde dette dog ikke være noget problem.

Type 3: Puder eller ej.

Du kan få træningshandsker enten med eller uden puder i håndfladen. En pude i håndfladen vil give dig den bedste komfort samtidig med at du er ekstra beskyttet mod hård hud og vabler i kontaktfladen.

Dog øger puderne størrelsen på handskerne hvorved at dit greb kan blive lidt udfordret, men er dette ikke noget problem for dig, så bliver dit greb ekstra trænet samtidig med at du får ekstra beskyttelse og komfort.

Type 4: Svedige håndflader

Døjer du ofte med svedige håndflader under træning, er dette klart noget du bør tage med i dine overvejelser i valg af træningshandsker. Her vil det være mest komfortabelt for dig at vælge et par lette fitnesshandsker i et åndbar materiale.

Type 5: Lukning

Træningshandsker findes med flere forskellige former af lukning omkring håndleddet.

Mange produceres med en velcrolukning. Denne er god da den kan lukkes helt tæt om håndleddet, så handsken ikke falder af under træning eller bliver løs. Dog er det ikke alle der bryder sig om følelsen af velcro. Heldigvis laves mange træningshandsker også uden velcrolukning og skal derfor bare trækkes på hånden og så sidder de på plads. Dette gør handskerne meget komfortable og lette at have på.

Dog skal du her være opmærksom på på at få et par handsker der passer dine hænder perfekt så de ikke kommer til at sidde løst og dermed kan risikere at ryge af.

Type 6: Til damer

Generelt har kvinder mindre hænder end mænd, og derfor bør man lede efter træningshandsker designet specifikt til kvinder. Disse handsker vil ofte være lette i designet for optimal komfort samt fleksible og åndbare. Derudover ses disse ofte med puder i håndflade for at beskytte endnu mere mod hård hud og vabler.

Slutteligt er disse ofte lavet med velcrolukning omkring håndleddet for et perfekt fit.

Materialer

Træningshandsker kan fås i mange forskellige typer af materiale.

Neopren er det mest brugte materiale for handsker til træning. De er lette og giver et godt greb samt er nemme at holde rene.  Derudover er de både åndbare og vandresistente, hvilket gør dem til det optimale valg for mennesker med tendens til svedige håndflader.

Et par i læder vil kunne give dig et stærkt og solidt greb! De holder kvaliteten og pasformen længe. En ulempe ved læderhandsker er, at de kan være varme og ikke er særlig åndbare, hvilket gør at de ikke vil være optimale til mennesker der har svedige håndflader.

Mange producerer også træningshandsker i nylon. Dette gør, at handsker er meget fleksibe og åndbare. De er ligeledes nemme at holde rene og kan ofte komme i vaskemaskinen. Ulempen ved et par i nylon er at de ikke holder kvaliteten og pasformen lige så længe som et par handsker i neopren eller læder. Dog er disse ofte billigere at købe.

Du kan også få handsker i bomuld. Disse vil være de letteste på markedet og er meget behagelige at have på. De er desuden nemme at vaske og kan komme i vaskemaskinen. De kan dog give udfordringer i forhold til at være glatte og kan derfor udfordre dit greb hvis du træner med frivægte. Træner du i maskiner eller cardio vil disse dog være fine.

Slutteligt produceres mange træningshandsker med en silikone overflade i håndfladen. Dette føles som gummi og giver derfor et ultimativt greb da det skaber friktion med vægtstangen.

Funktioner

Træningshandsker er det mest alsidige udstyr, da de ikke kun bruges i enkelte øvelser, men kan bruges under hele din træning. Derudover tillader alle træningscentre brug af handsker, så dette er ikke en begrænsende faktor.

Træningshandsker har flere funktioner: de beskytter mod hård hud, vabler og rifter på håndfladen og på fingrene. De kan give dig et bedre greb om vægten, både ved at have en kontaktflade der kan skabe friktion, men også ved at holde svedige håndflader dækket.

Hvis du køber et par træningshandsker med håndledsstøtte vil du også få dine håndled beskyttet mod skader. Håndledsstøtten vil forhindre dit håndled for at blive klemt eller drejet i uhensigtsmæssige vinkler, hvorved de også kan være med til at skabe mere stabilitet for dig.

Størrelse

Når du træner, er det vigtigt, at du har det så komfortabelt som muligt i dit tøj og udstyr, så du kan koncentrere dig 100% om at få den bedste træning og have så lav en skadesrisiko som muligt. Et par for store handsker kan glide af din hånd, hvilket kan resultere i skade, så det er vigtigt at du får et par i den rigtige størrelse.

Dog skal dine handsker heller ikke være for stramme så de klemmer på dine hænder. De skal passe din hånd således at dine bevægelser bliver nemmere, men ikke så løse at de kommer af under din træning.

Stort set alle sider hvor du kan købe dig et par træningshandsker tilbyder en størrelsesguide. Her vil det optimale være at måle ud fra din dominerende hånd.

Slutteligt findes mange handsker med en velcrolukning, så størrelsen virker regulerbar.

Design

Der findes mange forskellige designs inden for træningshandsker! Hvis man deler en træningshandske op, er der fire vigtige elementer: håndfladen, håndryggen, fingrene og håndleddet. Disse fire dele af handskerne kan være designet forskelligt, hvilket samlet gør, at der findes rigtig mange forskellige modeller af træningshandsker der alle har deres fordele og ulemper.

Der er meget forskel på at have et par handsker, der fuldt ud dækker din hånd eller et par fingerløse og her bør du tage til overvejelse, hvilken stil og pasform der passer bedst til dig. Derudover er det meget individuelt, om man ønsker håndledsstøtte eller ej. Hertil bør man gøre sig overvejelser angående, hvilken træning handsker primært skal bruges til. Du kan læse mere om dette under “5 Tips til valg af træningshandsker”.

Udvalget af farver til træningshandsker er ofte ikke særlig stort og de fås primært i mørke farver, men ofte kan du finde nogen med farvede detaljer på. Materiale og pasform har dog meget at sige inden for designet af handskerne.

Med et par handsker i læder kan du få et råt og tungt look, hvor et par handsker i neopren fremstår sporty. Et par i bomuld er mere lette at se på. Et par træningshandsker kan altså være med til at fuldende dit træningsoutfit. Jo bedre du føler dine træningshandsker passer til dig, jo gladere vil du blive for dem.

Pris

Træningshandsker kan som så mange ting fås i forskellige prisklasser. De handsker er nævnes i denne artikel findes i pris intervallet 199 DKK til 399 DKK. Prisen afhænger primært af materiale og hvor meget handskerne dækker din hånd samt om der er håndledsstøtte.

Det er altså muligt at få et par gode træningshandsker inden for et rimeligt budget. Dermed sagt, er det for prisen en rigtig god investering til din træning.

5 tips til træningshandsker

Tip 1: Overvej hvad handskerne skal bruges til. 

Du kan først og fremmest gøre dig overvejelser om, hvilken form for træning du skal bruge dine handsker til. Skal de primært bruges til styrke- og vægtløftning med frivægte, vil de være optimalt at få et par handsker der også skaber støtte om dit håndled og som vil skabe et godt, stærkt greb. 

Træner du primært i styrketræningsmaskiner vil det være fint med et par handsker med puder i håndfladen for optimal komfort i maskinerne. 

Dyrker du cardio vil det være optimalt med et par lette handsker med god åndbarhed. Det vil også være fint med et par handsker der kan komme i vaskemaskinen, så du kan holde hygiejnen god. 

Tip 2: Undersøg de forskellige materialer. 

Længere oppe i denne artikel nævnes de primære materiale som handsker produceres i. Hvert materiale har sine fordele og ulemper, og med overvejelserne omkring til hvilken form for træning dine handsker skal bruges til, kan du helt sikkert finde det perfekte materiale til dig. 

Hertil er det også værd at overveje om du bør investere i et par handsker enten med ventilerende effekt eller i et åndbar materiale. Dette vil være en fordel for at hjælpe mod svedige håndflader eller hvis dine handsker skal bruges til cardio for bedre komfort. Mange vil finde et par handsker med læder materiale på håndfladen og neopren på håndryggen mest optimalt, da du her får det gode greb fra læderet, samtidig med at handskerne er åndbare og ikke bliver for varme. 

Tip 3: Design

Mange føler at et par handsker er med til at fuldende deres trænings-outfit. Her kan du overveje hvilket look du mener passer til lige præcis dig! Skal du gå med et råt look med handsker i læder? Eller måske et mere sporty udseende med et par handsker i neopren? Generelt findes der ikke det store farveudvalg når det kommer til træningshandsker, men design og materiale kan alligevel have meget at sige og er i den grad noget du bør tage med i dine overvejelser. 

Tip 4: Komfort

Det er vigtigt for dig, at du får et par træningshandsker, du synes er komfortable at have på. Dette er fuldstændig på præference. Nogen vil vil gerne have fuld beskyttelse og fingrene dækket, andre vil kun lige have håndfladen og kontaktstederne dækket. Derudover har materialet også meget at sige i forhold til komfort. Her skal du gøre dig overvejelser om du vil foretrække et par læderhandsker med godt greb, et par i nylon for god åndbarhed, et par i neopren for fleksibilitet eller om du skal have en blanding af materialer. 

Tip 5: Rengøring

Planlægger du at bruge dine handsker ofte og ved lange, svedige træninger, kan du fordelagtigt overveje om du bør investere i et par handsker der nemt kan rengøre. Ved hyppig brug af handskerne, eller hvis du døjer med meget svedige hænder, anbefales det at vaske handskerne ofte. God pleje af dine handsker vil forlænge handskerne levetid samt bevare pasformen og kvaliteten.

Hvad siger undersøgelser om ridehandsker?

Træning med tunge vægte kan resultere i skader af håndled, håndflader og hænder.  Et par træningshandsker er den perfekte og lette løsning til at undgå dette, da træningshandsker giver dig 85% bedre beskyttelse fra håndledsskader, hård hud og valber. Derudover giver de dig et meget bedre greb omkring vægten samt kan gøre det nemmere at løfte tungere kilo. 

Mange personlige trænere anbefaler træningshandsker for at undgå skader på hænder og håndled under styrketræning. Et par handsker anbefales både til nybegyndere såvel som erfarne løftere. 

Undersøgelser har også vist at dannelsen af hård hud og vabler på hænderne har den konsekvens, at træningerne ofte bliver forkortet eller at man simpelthen ikke kan løfte så meget som tidligere grundet smerter i hænderne. Hvis man skulle have fået enten hård hud eller vabler på sine hænder vil et par handsker også kunne minimere konsekvenserne under næste træning. Dette betyder altså, at med et par træningshandsker kan en idrætsudøver udleve fuld potentiale, udholdenhed og forøge muskelvækst. 

Under en træning kommer dine hænder i kontakt med utallige overflader og derigennem i kontakt med en masse bakterier. Et par handsker vil beskytte dine hænder mod store mængder bakterier og kan dermed gøre dig mindre udsat for sygdomme og vira.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke træningshandsker er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste træningshandsker. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Træningshandskerne vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger træningshandsker?

Valget af træningshandsker afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “The A-Z Guide To Weightlifting Gloves – Sports & Fitness.” https://mamally.com/the-a-z-guide-to-weightlifting-gloves/. Åbnet 2 nov.. 2020.
  • “Gym Gloves Market Forecast, Trend Analysis … – Fact.MR.” https://www.factmr.com/report/207/gym-gloves-market. Åbnet 2 nov.. 2020.
  • “US6898802B1 – Google Patents.” https://patents.google.com/patent/US6898802. Åbnet 2 nov.. 2020.
  • “Gym weights carry 362 times as many bacteria as a toilet seat ….” 21 apr.. 2016, https://www.telegraph.co.uk/beauty/body/gym-weights-carry-362-times-the-bacteria-a-toilet-seat-does-here/. Åbnet 2 nov.. 2020.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.