fbpx

Træningselastik

Træningselastik

Træning med træningselastik er en skånsom, effektiv og ikke mindst en billig måde at træne kroppen på. For at gøre dit valg lettere har vi testet en lang række træningselastikker. Nedenfor afslører vi de 5 bedste elastikker til træning, som du kan læse mere om nedenfor.

Træningselastik test 2020: Top 5 bedste træningselastikker

Bedste træningselastik

Thera-Band træningselastik
Thera-Band træningselastik
Træningselastikken fra Thera-Band er et sikkert valg. Elastikken tilbyder det perfekte sweet-spot mellem kvalitet og pris. Den er en super allround træningselastik og kommer i forskellige hårdheder. Du kan derfor bide spids på, at også er en hårdhed som passer dig.
45 DKK

Bedste billige træningselastik

cPro9 træningselastik
cPro9 træningselastik
Et godt valg til dig der ikke er interesseret i at spendere mange penge på en træningselastik. Træningselastikken kommer i forskellige hårdheder og tykkelser afhængig af hvilken farve du vælger. Kvaliteten er helt fair og du kan anvende træningsudstyret i lang tid, før det går i stykker.
29 DKK

Bedste premium træningselastik

cPro9 træningselastik med håndtag
cPro9 træningselastik med håndtag
Hvis du er interesseret i at købe en luksuriøs træningselastik, så kan du med fordel vælge en med håndtag. Et godt greb til elastik træning er ideelt for dig, der træner eller kommer til at træne meget med elastikker. Bemærk at elastikken også dækket af ekstra polstring, og den kan derfor klare masser af tæsk og slag.
70 DKK

Bedste træningselastik-pakke

cPro9 træningselastik pakke (let, medium og hård)
cPro9 træningselastik pakke (let, medium og hård)
Hvis du er på jagt efter en god pakkeløsning til en lav pris, ja så skal du lytte godt efter nu. I dette pakketilbud medfølger der hele 3 træningselastikker af høj kvalitet med hårdhederne: let, medium og hård. Med pakken kan du lave alt lige fra genoptræning til styrketræning.
179 DKK

Bedste crossfit træningselastik

Powerband til crossfit
Powerband til crossfit
Powerbands er ekstrem holdbare og slidstærke, hvilket gør dem idéel til crossfit og lignende træningsformer. De fås i forskellige hårdheder, alt lige fra 1 kg til 68 kg trækkraft. Det vil sige, at alle kan få gavn af at anvende powerbands til deres træning. Brug powerbands til at forbedre din styrke, øge belastningen, genoptræne m.m..
69 DKK

Guide til træningselastik

Hvad er en træningselastik?

Træn billigt, effektivt og på en skånsom måde med en træningselastik

Træn billigt, effektivt og på en skånsom måde med en træningselastik

En træningselastik er populært brugt til rehabiliterende formål, men bliver mere og mere populær hos den almene motionist. Træningselastikken kan bruges som et supplement til eksisterende styrketræning eller for sig selv. Den er især populær til hjemmetræningen, da den har mange anvendelsesmuligheder, er nem at have med og er let at opbevare, i modsætning til håndvægte, kettlebells og lignende. Træningselastikken kan dermed karakteriseres som et simpelt, billigt men effektivt træningsredskab. Det kommer i alle former og farver, styrker og deslige, hvorfor alle kan anvende et, uafhængigt af ens styrkeniveau.

Hvilken træningselastik skal jeg vælge?

Der er tusindvis af træningselastikker på markedet, så det afhænger meget af dine ønsker og behov, hvilken du vælger. De fås i en række forskellige udgaver med forskellige styrker, som ofte er karakteriseret efter en farve. Dette kan dog variere fra producent til producent, og det er derfor en god idé at prøve sig frem indtil du har fundet den sværhedsgrad, som passer dig.

Overordnet findes der fire typer elastikker. Den første er et langt elastik, som ofte fås på rulle, der kan bruges til mange øvelser og udstrækning. Imens du laver øvelser, kan du justere den, hvilket kan give dig variation i dine øvelser og hårdheden af disse. Du kan også binde denne type sammen til en lukket elastik. Denne type elastik er flad og super praktisk at have med, og kan sågar være i bukselommen hvis man er på farten.

Der findes også en type elastik med håndtag, som ofte er lavet af et tubeformet elastik. Materialet er ofte strammere, og håndtagene giver et godt grip og en god stabilitet i håndleddene. Denne type kan nemt sættes fast i en dør, bord og lign. hvor man så f.eks. kan lave diverse øvelser til skuldre, arme og ryg. 

Den tredje type elastik går under navnet ‘miniband’ eller ‘glutebuilder’ og er et cirkelformet bredt bånd med elastik. Den er især god til at træne baller og lår, deraf navnet. Den lille stramme størrelse betyder, at modstanden i øvelserne bliver større, imens bevægelsesudslaget bliver mindre. Den kan både bruges alene til diverse balle- og lårøvelser, men fungerer også rigtig godt til eksempelvis opvarmning og aktivering af glutes. Den kan også anvendes som et supplement til de typiske balle- og lårøvelser, såsom dødløft og squat. Dette, med henblik på at øge niveauet af muskelkontrahering og stimuli, hvilket gerne oversættes til et større udbytte af din træning.

Fjerde og sidste type elastik, er en resistance band træningselastik, som minder meget om ovenstående. Den er blot mindre kraftig og stram, og kan derved anvendes til overkroppen også. Denne type er dog stadig sublim til balle- og benøvelser, enten for sig eller som supplement til en vægtstang, skulle man have sådan en tilgængelig.

De overnævnte elastikker findes i flere typer, hårdheder og farver, og sælges ofte i sæt, så man kan prøve sig frem, og desuden have en art progression i sin træning, ved gradvist at bruge hårdere og hårdere elastikker.

Du kan se de bedste træningselastikker i øverste del af artiklen, så du kan være sikker på at få fat i en god kvalitetselastik, der kan gøre din træning lidt sjovere og bestemt hårdere! 

Grunde til hvorfor jeg skal købe en træningselastik

Der er mange gode grunde til at købe en eller flere træningselastikker.

Nybegynder

Hvis du er nybegynder indenfor træningsverdenen, er træning med elastik sjov, simpel og nem at gå til. Du kan finde et hav af forskellige øvelser på nettet, og derefter er det bare at gå i krig på stuegulvet. På den måde kan du blive mere fortrolig med konceptet, og du slipper sågar for at skulle tage i fitnesscenter.

Hjemmetræning og træning hvor som helst

Fordelen ved at lave hjemmetræning med elastik, frem for uden, er, at elastikken rent mekanisk ‘loader’ dine muskler, hvilket de ikke ville blive uden en elastik eller vægt. På den måde “simulerer” du dermed at træne med en vægt, da musklerne skal kontrahere med væsentlig modstand. Du slipper altså for at skulle døje med en håndvægt, som kan være omstændig at opbevare og finde frem. Elastikken kan dermed, i et vist omfang, fungere som erstatning for frivægte, og tillader ubesværet træning derhjemme.

Mulighed for at træne hele kroppen med variation

En træningselastik er særdeles alsidig med henblik på stimuli af hele kroppen, hvilket er et af dens forcer. Muligheden for variation i din træning er stor, da der er mange forskellige øvelser som kan udføres med én eller få elastikker, og du kan derved ramme stort set alle muskelgrupper i kroppen med færre midler end du måske er vant til. Elastikbåndet udfordrer desuden også dine muskler på isometrisk vis, da det fordrer en vis mængde stabilitet, idet træningselastikkens gummi er spændt. På den vis øger den ikke kun muskelstyrke, den styrker også din krops led- og knoglestruktur.

Billig og praktisk

En træningselastik er en billig investering til din træning, er praktisk og nem at opbevare, hvad enten det er hjemme eller ude.

Optimering af din eksisterende vægttræning

Træningselastikker er bestemt ikke bare til nybegynderen eller hjemmetræningen. Du kan nemt have en eller flere elastikker med dig, når du træner med vægte i dit træningscenter. Elastikken kan med fordel anvendes i forskellige variationer af squats, dødløft og lignende, og kan derved både udfordre dig og give dig endnu bedre aktivering af underkroppens muskler, f.eks. glutes, så du får maximalt ud af din træning, hvor du på den vis tilfører ekstra stabilitets- og modstandskrav til øvelsen.

Det er eksempelvis meget populært at udføre squats med træningselastik på for at aktivere ballemusklen i højere grad. Du vil også ofte se folk lave den populære ‘glute walk’ hvor man bevæger sig sidelæns i en halv squat stilling. Grunden til dette er, at det hjælper med at prime og opvække kontaken til musklerne, således at de bliver aktiveret korrekt under vægttræningen. Det er nemlig ikke unormalt at have en form for ubalance eller andet besvær med at kontrahere bestemte muskler, om du så er atlet eller utrænet.

Kombinér træningselastik med andet udstyr

Stort set alle træningselastikker kan kombineres med andet udstyr. Som nævnt, i dine dødløft eller squats, for at optimere aktiveringen af musklerne. Træningselastikken kan også bruges til at øge modstanden hvis du laver dødløft med en kettlebell derhjemme og du ikke synes den er tung nok – så skal elastikken nok udfordre dig yderligere! Mulighederne er mange, og det handler bare om at være kreativ, når det kommer til optimering af din træning med elastik. Google er, som altid, en god portal til forskellige øvelser, men hvis du læser længere ned i artiklen får du også bud herpå.

Pleje af træningselastik

Det er altid en god ide at vedligeholde sit udstyr, og især en elastik, da den kan springe, hvis den er misvedligeholdt. Der er flere måder at vedligeholde din elastik på.

  1. Du kan behandle din træningselastik med talkum eller babypudder. Dette er en god idé, da du under træning kan svede på elastikken, hvilket vil mørne elastikkens gummi. Brug talkum eller babypudder efter behov. 
  2. Altid opbevare elastikken tørt og uden sollys. 
  3. Når du er færdig med at bruge elastikken, er det en god ide at rulle den sammen.
  4. Undgå at elastikken kommer i kontakt med små sten, skridt og lignende, da en træningselastik nemt kan få ridser og derved gå op. 
  5. Træningselastikken kan vaskes med vand og sæbe efter behov – sørg for at den er helt tør, inden du tager den i brug igen. 

back to menu ↑

Valg af træningselastik

Typer

Der findes et væld af typer, og som vi har været inde på tidligere i artiklen, er der overordnet fire forskellige typer elastikker du kan vælge mellem, afhængigt af hvad du skal bruge den til. 

Hårdhed

Der findes flere forskellige typer af hårdhed, og her er det vigtigt at du vælger en, der passer til dit niveau. Du kan ofte købe sæt af træningselastikker, med forskellige hårdheder, så du kan prøve dig frem og arbejde dig opad i styrke. Valg af hårdhed, afhænger også af, hvilke øvelser du skal bruge den til. 

Farve

Farverne på elastikkerne varierer, og der er desværre ikke en ret regel for, hvilken farve der betyder hvad. 

Komfort

Det er værd at overveje komfort, når du skal overveje dit køb af træningselastik. Skal du eksempelvis bruge en elastik til balle og lår øvelser, er det vigtigt at den er bred og blød, eventuelt i stof. En tynd model i gummi vil ofte rulle sig op om lårene, hvilket kan være både ubehageligt og upraktisk.

Funktioner

Du kan få forskellige typer af elastikker med forskellige funktioner. Nogle typer tilbyder stor variation i funktionalitet, hvor andre, fx en bred ‘glutebuilder’, stort set kun kan anvendes til balle- og lårøvelser. 

Budget

Træningselastikker er nemme at komme til rent økonomisk og fås i mange prisklasser. Det varierer fra 50 til 200 kroner for almindelige elastikker, hvorimod en ‘glutebuilder’ kan koste op til 300 kroner 

back to menu ↑

Hvad siger undersøgelser om træningselastik?

Det er ikke just fordi den videnskabelige litteratur bugner af studier om træningselastikker, ikke desto mindre er der faktisk nogle ganske gode iblandt.

Et studie foretaget i 1998 viste for eksempel, at tennissspillere som brugte træningselastikker til deres støttetræning øgede deres skulderstyrke i en betragtelig grad, i sammenligning med tennisspillere der ikke gjorde. I artiklen her har vi primært helliget træningselastikker for deres evne til at aktivere underkroppen, men den kan altså bidrage til at hele kroppen bliver stærkere.

Et andet studie viste også at et træningsprogram med træningselastikker, modsat håndvægte, var betragteligt bedre til at styrke rotatormanchetten. Rotatormanchetten er en mindre muskel som oftest er undertrænet blandt motionister såvel som den almene befolkning. Den befinder sig i skulderen, og er ansvarlig for skulderstabilitet og dermed også sundheden af skuldrene. Musklen kan være lidt svær at træne, da det ikke er et spørgsmål om at smide så meget vægt på du kan, så meget som at udføre øvelsen med teknisk præcision. Det kan dermed siges at træningselastikken får lov at brilliere i netop dette område, hvilket ikke er en uvæsentlig force.

Et tredje studie har påvist, at du effektivt kan ændre hvilke muskler der aktiveres når du bruger din træningselastik, ved blot at ændre retningen du strækker dem i. Det kan du ikke på samme måde med frivægte, da deres belastning altid vil være betinget af deres forhold til tyngdekraften, og at du aktivt modarbejder dette. Ergo, bevægelsesbanen er fastlåst i en vertikal retning, hvilket gør variation problematisk.

back to menu ↑

Søgninger relateret til træningselastik

Træningselastik med håndtag

Træningselastikken med håndtag går også under navnet ‘exertube’, da den har et tubeformet elastik med et håndtag i hver ende. Denne type er god til at udføre mere avancerede øvelser, samtidigt er den mere komfortabel end eksempelvis øvelser til overkroppen. Du kan også udføre dødløft med denne type elastik, hvor håndtagene også bidrager til komforten. Komforten kan tilmed bidrage til at du fokuserer mere på træningen, end at skulle holde styr på elastikken viklet rundt om håndleddet. 

Booty band

Også kendt som ‘glutebuilder’, ‘booty builder’, kært barn har mange navne. Den findes i et hav af variationer og designs, og markedsføres især til kvinder, på grund af dens affinit når det gælder balle- og lårtræning. Booty bandet er et effektivt redskab hvis du drømmer om en rund og stærk bagdel. Den kan bruges alene eller som supplement til vægtstang i øvlelserne dødløft, squats og hip thrusters.

Powerbands / træningselastik til crossfit

Powerbands er store elastikker, der kan bruges til enhver form for træning. Powerbands ligner et stort køkkenelastik, men forskellen er at de kan modstå større kraft, er utrolig slidstærke, og desuden findes i forskellige tykkelser og hårdheder. Powerbands er ofte brugt indenfor styrkeløft og crossfit. De kan benyttes som et værktøj til at forbedre styrke, og som et redskab til at øge belastning. Alsidigheden for denne type fitness bånd er dermed høj.

Træningselastik rulle

Træningselastik på rulle er yderst velegnet til folk der har et stort forbrug, eller bare gerne selv vil kunne bestemme længden af elastikken. Det er en billig måde at få mange elastikker på, hvis man skal bruge det. Træningselastikken på rulle fås i mange forskellige længder og farver og sværhedsgrader.

Træningselastik til ben

Denne type elastik kommer i mange farver og former, og er velegnet til stort set alle former for bentræning. Som tidligere nævnt fås disse ofte i sæt med forskellige styrker, så du kan prøve dig frem og finde den helt rette styrke for dig.

Elastik træning

Som tidligere nævnt, er en træningselastik et super alsidigt træningsredskab, som du kan træne med hjemme – på arbejde – udendørs og i fitnesscentret. Træningselastikken kan give dig en varieret træning, hvor du kan ramme alle muskelgrupper. Den styrker generelt muskler, knogler og led i kraft af den mekaniske belastning.

Træningselastik øvelser

Der findes mange øvelser til hele kroppen, som du kan lave med en træningselastik. 

Front squat (lår og baller)

Her skal du bruge en almindelig træningselastik, typen, der kommer på rulle, da den ikke må være lukket. Stil dig på midten af båndet med fødderne lidt bredere end skulderbredde. Derefter tager du, i hver hånd, en ende af elastikken, og trækker elastikken over skulderen. Sæt dig direkte ned, hold brystet oppe, spænd i din coremuskulator og pres dine knæ udad. Rejs dig op til startposition. Gentag 8-12 gange.

Glute bridge (baller)

I denne øvelse kan du også bruge den almindelige elastik som nævnt ovenfor, – du skal bare binde den sammen til et lukket elastik – du kan også bruge et booty band eller en anden type elastik, der ligner. Læg dig ned på ryggen med bøjede ben. Træk elastikken op over lårene, lige over knæet. Hav armene liggende ud på siden af dig. Løft dine hofter og bagdel indtil dine skuldre, hofter og knæ er i lige linje. Spænd godt i ballerne og hold evt. en lille pause på 1-2 sek i top. Gentag 8-12 gange.

Standing bicep curls (overarme)

Her kan du med fordel bruge den type elastik, der har håndtag. Stil dig med fødderne i skulderbreddes afstand, placeret ovenpå midten af elastikken. tag fat i hvert håndtag med hver hånd, start med at have armene ned langs din side. Træk armene op mod dine skuldre ved at bøje i albuen, indtil du mærker aktivering i din bicep. Bevæg derefter armene langsomt tilbage til startposition. Gentag 12-15 gange. 

Kneeling crunch (mave og core)

Her skal du også bruge en almindelig elastik, der ikke er lukket. Sæt elastikkens midte fast et højt sted og knæl imens du holder fast i hver ende af elastikken ved dine skuldre. Bøj dig ned i vandret position, imens du mærker et spænd i din coremuskulatur. Gentag 10-12 gange. 

Bent-ower-row (ryg)

En god alsidig rygøvelse, hvor du også med fordel kan anvende elastikken med håndtag. Stil dig let foroverbøjet med fødderne i hoftebreddes afstand, ovenpå midten af elastikken. Tag et håndtag i hver hånd, og træk langsomt op i begge arme i en 90 graders vinkel. Fokuser på at holde albuerne ind til kroppen. Gentag 10-12 gange.

Lateral raise (skuldre)

Stil dig med en ene fod ovenpå elastikkens midte, og tag fat i et håndtag med hver hånd. Løft dine arme op strakte på samme tid, gå langsomt tilbage til start position. Gentag 8-10 gange.

back to menu ↑

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Hvilke træningselastikker er bedst i test?

Læs om og se de bedste træningselastikker i test lige her.

Hvordan er træningselastikkerne blevet testet?

Træningselastikkerne er blevet vurderet ud fra byggekvalitet, ergonomi og design.

Hvad koster en træningselastik?

Det afhænger af, hvilken træningselastik der er tale om. Nogle koster en flad 50’er, mens andre premium elastikker til træning koster et par hundrede kroner.

back to menu ↑

Referencer

  • “PubMed – NCBI.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9689369. Besøgt 5 apr. 2020.
  • “Posterior rotator cuff strengthening using theraband(r … – NCBI.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16558251. Besøgt 5 apr. 2020.
  • “An electromyographic investigation of 4 elastic-tubing … – NCBI.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16558530. Besøgt 5 apr. 2020.