Træningsbælte

Sort træningsbælte
Sidst opdateret: december, 2020 | Denne artikel indeholder annoncer

Ønsker du mere kontrol og stabilitet, når du træner med tunge vægte? Så skal du have fat i et træningsbælte! Det giver støtte omkring mave- og rygmuskulaturen, som potentielt forbedrer din præstation til træning.

Magasinet Håndvægten har i samarbejde med fitness- og træningsekspert Naja Fogtmann lavet en test af træningsbælter. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Træningsbælte Test: Top 5 Bedste Træningsbælter

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste træningsbælte

Pris: 269 DKK

Vinderen i kategorien “bedste træningsbælte i test” er dette fra Best Body. Bæltet er velegnet både til flere forskellige træningsformer, særligt styrketræning og styrkeløft.

Annonce

Bedste billige træningsbælte

Pris: 179 DKK

Vinderen i kategorien “bedste billige træningsbælte” er dette fra Best Body. Bæltet passer perfekt til styrketræning og bodybuilding, og er lavet i højkvalitets læder. Derudover har det polstring i ryggen for optimal komfort.

Annonce

Bedste premium træningsbælte

Pris: 299 DKK

Vinderen i kategorien “bedste premium træningsbælte” er følgende fra Harbinger. Bæltet er 15 mm bredt og er perfekt til de helt tunge løft. Bæltet har et solidt og robust bæltespænde og er i et fedt design. Derudover er det lavet i høj kvalitet for lang holdbarhed.

Annonce

Bedste træningsbælte med velcro

Pris: 199 DKK

Vinderen i kategorien “bedste træningsvælte med velcro” er følgende bælte fra Harbinger. Med en velcro lukning er det hurtigt og nemt at tage bæltet af og på og kan nemt justeres. Bæltet er særlig god til crossfit, styrketræning og vægtløftning.

Annonce

Bedste dip bælte

Pris: 250 DKK

Vinderen i kategorien “bedste dip bælte” er dette fra cPro9. Bæltet gør det muligt for dig at øge belastningen til dine dips. Bæltet har derudover indbygget pude som fordeler belastningen fordelagtigt over din lænd.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til træningsbælte

Hvad er et træningsbælte?

Har du gået rundt i frivægtsområdet i et træningscentret, så har du med garanti set et træningsbælte eller to. De er ofte stor i dimensionerne, med et stort bæltespænde og går rundt om mave og lænd. Der findes utrolig mange forskellige typer af bælter og det kan være svært at finde ud af hvilket bælte der er det bedste for en.

Brunt træningsbælte

De forskellige typer af træningesbælter, passer bedst til forskellige typer af træning – eksempelvis er det ikke det samme træningsbælte der anbefales til styrkeløft, som der anbefales til crossfit. Et træningsbælte har mange fordele. Det kan være med til at skabe stabilitet under tunge løft, og kan derved både forbedre ens præstation samt minimere risikoen for skader. 

Hvilke muskelgrupper kan beskyttes med et træningsbælte?

Bæltets primære funktion er at øge stabiliteten omkring din rygsøjle ved at støtte dine core muskler – coremusklerne kaldes også for krop korsettet, da dette samler alle de stabiliserende muskler du har omkring mave og ryg. Dette er dine forskellige mavemuskler (rectus abdominis, rectus tranversus og obliques) og rygmuskler (erector spinae, latissimus dorsi).

Disse muskler arbejder sammen for at støtte din rygsøjle, dine ribben og dit bækken, og ligeledes holde disse i en naturlig position mens du træner og løfter vægte. At have en stærk core-muskulatur er vigtigt for at beskytte dig, samt opretholde din stabilitet og balance – alt sammen noget der kan give dig mere kontrol under din træning og du dermed kan løfte mere samt mindske risikoen for rygskader. 

Mange har den forståelse at et bælte fungerer som et korset, således at du ikke selv skal aktivere dine core muskler – dette er ikke sandt. Bæltet fungerer ved at hjælpe dig med at aktivere dine core muskler, da du nu har noget at presse ud imod. Når du presser ud mod bæltet øges det intraabdominale tryk, hvilket holder din krop stabil.

Derudover gør et bælte også at din rygsøjle holdes i position, sådan den ikke kommer ud i nogle positioner der ikke er hensynsmæssige. Når din ryg er beskyttet og du træner med korrekt teknik, har du de bedste forudsætninger for en god træning med tunge vægte.  

Hvorfor skal jeg købe et træningsbælte?

Der er flere rigtig gode grunde til at vælge at investere i et træningsbælte. Her skal det påpeges at det ikke er bæltet selv der giver disse fordele, men hvordan din krop reagerer hvis du bruger bæltet korrekt. Til hverdag kan man sige at din core har blød og fleksibelt konsistens, hvilket muliggør at du kan bevæge dig.

Men denne bløde core er ikke optimal når du træner og skal løfte tunge vægte – her skal din core helst være solid og stærk. Her kommer bæltet dig til hjælp, da denne hjælper dig med at spænde og aktivere din core muskulatur. Denne aktive og stærke core kan give dig følgende fordele: 

Minimere skadesrisiko: Når du løfter tunge vægte, kan et bælte minimere risikoen for skader. Dette sker, da du ved aktivering af dine core muskler, beskytter din krop for at komme ud i positioner der potentielt kan være skadelige. 

Mere vægt på stangen: Træner du med et bælte, kan du forbedre din træningsteknik. En forbedret træningsteknik kan resultere i bedre stabilitet og kontrol i dine træningsøvelser. Dette kan i sidste ende gøre, at du kan løfte mere vægt. 

Bedre bevægemønstre: Undersøgelser har vist at et træningsbælte kan optimere din bevægebane når du squatter og dødløfter. Dette sker, da et bælte tvinger dig til at løfte med dine ben, frem for at lade din ryg tage over. Dette giver dig stærkere ben, men er også rigtig godt for din ryg.

Mindre stress på ryggen: Når du bruger et bælte korrekt ved at spænde dine core muskler ud mod bæltet, øges det intraabdominale tryk. Under dette sker der en kompression i discus i din nedre ryg, hvilket skaber en reduktion i stressen der er påføres din ryg, mens du løfter. Alt i alt, bliver din ryg altså beskyttet hvis du bruger bæltet korrekt.  

Hvilket træningsbælte skal jeg vælge?

Når du skal ud og købe dit første træningsbælte er der flere ting du skal have med i overvejelserne. Der findes rigtig mange forskellige modeller og typer af bælter. Du kan få bælter der har samme bredde hele vejen rundt eller bælter der er brede bag på og smalle foran. Disse to har hver deres fordele og ulemper, hvor du her skal gøre dig overvejelser om, hvilken type træning du tænker at udføre med bætet på, og eventuelt hvor tungt du tænker at løfte. 

Bælter laves i enten læder eller nylon. Fordelen ved læderbælter er at disse typisk er mere stabile end nylonbælter, de har en længere levetid og kan klare en større belastning. Fordelen ved nylonbælter er at de tilpasser sig din krop og derfor kan være meget mere komfortable at have på i længere tid. 

Det ene bælte er ikke bedre end det andet, da det kommer meget an på personlige behov og præferencer under din træning. For nogle vil det måske endda være optimalt at anskaffe sig begge typer af bælter, alt efter hvordan man bedst muligt kan gennemføre de typer af øvelser, man gerne vil. For eksempel kan det være lettere at udføre en ordentlig dyb squat, hvis man har en uddybning foran.

Til andre typer af øvelser vil det være muligt at gennemføre øvelserne med et bredt bælte både foran og bagpå. Men dette er igen en personlig vurdering. 

Hyppige fejl ved træning med træningsbælte

Et problem med lever-bælter er, at du ikke kan justere størrelsen så nemt, og der er brug for skruetrækker til dette. Hvis du svinger meget i vægt i løbet af året, kan dette godt blive en irritation i længden. Her er fordelen med et almindeligt låsesystem og en velcrolukning, at du kan justere størrelsen under hver træning. 

Derudover skal man være opmærksom på, at der er tidspunkter hvor man anbefales ikke at bruge et bælte. Dette er eksempelvis i situationer, hvor bæltet begrænser ens bevægelser. Derfor er det også vigtigt at man er opmærksom på ikke at stramme ens bælte unødvendig meget, da dette kan påvirke blodcirkulationen i kroppen, samt kan give blå mærker, ubehag og kan presse blæren.

Ligeledes anbefales man ikke at benytte sig af et bælte under tunge løft, inden man har lært at løfte med den korrekte teknik.

Træningsbælte vs. powerlifting bælte

Et træningsbælte findes, som nævnt tidligere,  i flere forskellige modeller, men typisk henvises der til et bælte i læder der er smallere foran. Fordelen ved dette bælte er at det tillader en del mere mobilitet samtidig med at din lænd er godt beskyttet. 

Et powerlifting bælte er et bælte lavet primært til styrkeløft, og mere specifikt til squat og dødløft. Dette bælte har samme bredde hele vejen rundt og er typisk omkring 10 cm i bredden. Dette bælte er typisk også tykkere med en tykkelse helt op til 13 mm. Bæltet giver optimal støtte under tunge løft. 

Pleje og rengøring af træningsbælte

Et bælte kræver som sådan ikke en bestemt pleje og rengøring. Træner du med kalk eller flydende magnesium kan du få dette på bæltet, hvilket du anbefales at tørre af med en hårdt opvredet klud efter endt træning.

Risici ved træningsbælte

Når du træner med et bælte øges det intraabdominale tryk inde i kroppen. Dermed anbefales folk med forhøjet blodtryk ikke at træne med bælte, da dette kan gå blodtrykket til at stige. Udover dette, er der som sådan ikke nogle risici ved at bruge et bælte.

Det vigtige er, at du kan træne med god teknik. Et bælte gør ikke din teknik bedre, så det er vigtigt at du er opmærksom på at have en god teknik i dine løft, inden du begynder at bruge et træningsbælte.

Valg af træningsbælte

Typer af træningsbælter

Styrketræningsbælte

Dette bælte er det du primært vil finde i fitnesscenteret og som er optimalt til al styrketræning. Bæltet er tykkest bagpå og går lidt ned i en fordybning foran, hvilket betyder, at der er bedst mulig bevægelighed når man træner. Hermed undgår man at bæltet potentielt sidder og gnaver under træningen. Denne type af bælte kan bruges til bodybuilding, styrketræning og let styrkeløft. 

Styrkeløftstræningsbælte 

En træningsbælte beregnet til styrkeløft vil have samme bredde hele vejen rundt. Disse er typisk mellem 10 – 15mm i tykkelse og er derfor de tykkelse bælter på markedet. Derudover er de også typisk en bredde på omkring 10 cm.

Dermed er dette altså et stor og solidt bælte der giver dig optimal støtte til både squat og dødløft. Bælter til styrkeløft er lavet i læder. Sammen med læder-materialet og de store formater på bæltet, kan dette godt føles ukomfortabelt på de fleste i begyndelsen, men dette er noget man vænner sig til jo mere man får brugt bæltet.  

Vægtløftningsbælte/crossfitbælte 

Træningsbælter til vægtløftning og crossfit skiller sig lidt ud fra de andre bælter til styrketræning og styrkeløft. Disse bælter vil typisk være lavet i nylon og med en velcrolukning. At bæltet er lavet i nylon gør at det er meget fleksibelt og former sig efter ens krop samt der plads til meget mobilitet. Derudover er det meget komfortabelt at have på. Velcrolukning gør bæltet hurtigt at tage af og på, samtidig med at det er nemt at justere i omkreds. 

 

Materialer

Træningsbælter laves i enten læder eller nylon. Hver af disse materialer har deres fordele og ulemper, og anbefales til forskellige træningsformer. 

Læder: Bælter i læder er idelle til styrkeløft, styrketræning og bodybuilding. Disse bælter yder den største støtte og har typisk en længere levetid end bælter i nylon. 

Nylon: Bælter i nylon er optimale for vægtløftning og til crossfit. Bælterne er gode til dette da de tillader en del mobilitet og kan hurtigt justeres da de som ofte er med velcrolukning.

Funktioner

Træningsbæltets primære funktion er at give dig noget at aktivere core muskulaturen ud imod, hvilket kan give dig støtte i forbindelse med tunge løft.

Vælger du et bælte med velcro-lukning har du den funktion at bæltet kan justeres i størrelse helt præcist, modsat bælter med en normal lukning eller en lever-lukning. Et læderbælte har så den funktion at den yder en større støtte og er mere stabil under tunge belastninger.

Størrelse og tykkelse

Den anbefalede bredde på træningsbæltet, kommer an på hvilken træning du planlægger at udføre. Skal du udelukkende lave styrkeløft kan du på helt op til 10 cm i bredden. Hvis du skal lave styrketræning kan du med fordel vælge et bælte der er smallere foran, da dette tillader mere mobilitet samt du undgår at bæltet kan irritere dine ribben eller din hoftekam under træning.

Bæltets primære funktion er at give dig noget at aktivere dine core muskler ud imod, hvilket er det du skal have som fokus når du vælger bredden på dit nye bælte.

Træningsbælter i læder laves ofte i en af tre tykkelser. Disse forklares nedenstående.

5-6mm: Dette er det tyndeste læderbælte der laves. Disse er ofte meget komfortable, men er også dem der giver mindst støtte. 

10mm: Dette er den mest brugte og købte tykkelse af læderbælter. Bæltet er stadig komfortabelt at have på, samtidig med at det giver en god støtte. Bæltet fungerer til både styrketræning og styrkeløft. 

13mm: Dette er klart de tykkeste bælter på markedet. Sådan et bælte giver den den maksimale stabilitet og beskyttelse. Bælterne bruges primært til konkurrerende styrkeløfter.  

Design

I og med at der findes så mange forskellige typer af bælter, findes der også mange forskellige designs. Typisk kan du få læderbælter i enten sort eller brun, mens nylon typisk kan fås i mange forskellige farver.
Et bredt og trykt læderbælte har desuden et andet udtryk end et tyndere nylonbælte, hvor du skal finde ud af hvilket design du føler passer bedst til dig.

Pris

Træningsbælter kommer i mange forskellige prisklasser, hvilket er et resultat af at der findes så mange forskellige typer af bælter. Nylonbælter er typisk billigere end læderbælter, da de er billigere i materialer, men også fordi de har en kortere levetid. De dyreste bælter på markedet er læderbælter i 13 mm tykkelse og 10 cm bredde, hvilket er den største model på markedet.

5 tips til træningsbælter

Tip 1: Vælg det rigtige bælte for dig!

Det er vigtigt at du får valgt et træningsbælte der passer godt til dig fysisk, samtidig med at det passer til din træning. Du skal vælge et bælte der er lavet i et materiale der passer til din træningsform. Her anbefales nylonbælter til vægtløftning og crossfit, men læderbælter anbefales til styrketræning og styrkeløft. 

Derudover skal du vælge den rigtige størrelse af bæltet. Her skal du måle dit taljemål ud fra i navle. Stort set alle steder du kan købe bælter findes der er størrelsesguide.

Tip 2: Hvornår skal du bruge bæltet? 

Mange har den opfattelse, at de har brug for et træningsbælte under hele træningen, men dette er ikke tilfældet. Du har ikke brug for et bælte når du træner i maskiner eller med lav vægt, da der her ikke vil være stor belastning på din ryg. Du skal kun benytte et bælte når du laver tunge frivægtsøvelser – primært squat, dødløft og olympisk vægtløftning.

Det kan være svært at vurdere hvornår noget er “tungt nok” til at begynde at bruge et bælte, da dette kommer an på dit niveau. Men som tommelfingerregel siger man, at så snart en vægt er tung nok til at du ikke kan løfte med optimal teknik, lader din ryg tage over i løftet eller ikke kan opretholde spændet, så skal du til at have bælte på. 

Tip 3: Hvordan skal bæltes placeres? 

Ligesom at alle er bygget forskelligt, er det forskelligt hvilken placering af bæltet der føles mest komfortabelt for dig. Størstedelen af mennesker finder det mest komfortabelt at have bæltet placeret lige omkring navlen. Nogle finder det bedst at have bæltet siddende lige under ribbenene, andre kan bedst lide at have bæltet lige over hoftekammen, men prøv dig frem så du finder den bedste placering lige for dig. 

Her skal du huske at bæltet skal sidde sådan at du nemt kan trække vejret ind, og at placeringen ikke skal begrænse din mobilitet. 

Tip 4: Hvor stramt skal bæltet sidde? 

Dit bælte skal sidde stramt, men ikke så stramt at det påvirker din vejrtrækning eller føles ubehageligt. Her kan du trække vejret ind og aktivere dine mavemuskler, imens strammer du bæltet indtil du kan mærke dine mavemuskler skubbe mod bæltet. Jo mere du får brugt dit bælte og til forskellige øvelser, jo mere finder du ud af hvor meget bæltet skal strammes før det føles bedst for dig. 

Tip 5: Eksperimenter med vinklen på bæltet

Når du har fået dig et træningsbælte og har lært at bruge det og hvordan det sidder bedst på dig, kan du begynde at eksperimentere med vinklen på bæltet. Størstedelen af mennesker foretrækker at have bæltet vinklet, således at det foran sidder lidt nedad og dermed sidder lidt højere på din ryg. Dette gør at bæltet sidder tæt på dine nederste mavemuskler, som er dem folk har nemmest ved at aktivere og presse ud mod bæltet.

Nogle mennesker finder det modsat mest komfortabelt at have bæltet vinklet, så det er højere foran end bagpå. Dette ses typisk under dødløft, da det for nogen skaber mere mobilitet, hvorved det er mere behageligt at være i en startposition for dødløft. Men som med så meget andet er det en individuel vurdering, så prøv dig frem.

Hvad siger undersøgelser om træningsbælter?

Et tidligere studie valgte at undersøge effekten af træningsbælter på sportspræstationer og muskelaktivering i forbindelse med styrketræning. Resultatet fra studiet var, at der skete en større aktivering af den lige mavemuskel (rectus abdominis) og rygstrækkeren (erector spinae) ved brug af bælte.

Derfor kunne man konkludere, at brugen af træningsbælter førte til en større aktivering af core muskulaturen, hvilket var med til at øge stabiliteten i overkroppen og omkring rygsøjlen.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke træningsbælter er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste træningsbælter. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Træningsbælter vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger træningsbælte?

Valget af træningsbælte afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “Effects of abdominal belts on intra-abdominal … – PubMed.” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10619094/. Åbnet 17 Nov. 2020.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.