fbpx

Træningsbælte

Vil du gerne kunne løfte op til 25% mere end normalt? Det kan et træningsbælte hjælpe dig med. Her på siden har vi testet markedets bælter og kårer de allerbedste i 2020. Så bliv hængende, for nu præsenterer vi dig for en komplet test og guide til valg af træningsbælte.

Træningsbælte test 2020: Top 5 bedste vægtløftningsbælter

Bedste allround træningsbælte

Harbinger læder træningsbælte
Harbinger læder træningsbælte
Hvis du leder efter et godt træningsbælte, som kan klare alle slags løft, så skal du købe dette. Bæltet er fra anerkendte Harbinger, og det har en blød ruskindspolstring. Prisen er super fin i forhold til, hvor god kvaliteten er. Under vores test performede bæltet fantastisk på alle parametre. Det er uden tvivl det bedste bælte til prisen lige nu.
299 DKK

Bedste billige træningsbælte

Best body træningsbælte
Best body træningsbælte
Her har vi fat i et meget billigt bælte, som alligevel er af virkelig høj kvalitet. Bæltet formår at støtte lænden optimalt og er samtidig behageligt at bruge. Man begrænses ikke i sin bevægelighed under styrketræningsøvelser. Bæltet er ikke af ægte læder, men det kan heller ikke forventes til denne pris. Hvis du vil have et billigt bælte i god kvalitet, så skal du vælge dette.
179 DKK

Bedste premium træningsbælte

Nordic Fighter træningsbælte
Nordic Fighter træningsbælte
Hvis prisen ikke betyder noget, eller hvis du bare vil have det bedste. Så skal du købe dette bælte fra Nordic Fighter. Bæltet er justerbart og er af ægte læder. Det er meget tykt og er derfor virkelig godt til tunge løft. Dette er uden tvivl markedets bedste bælte lige nu.
599 DKK

Bedste træningsbælte til 3-kamp

Nordic Fighter træningsbælte
Nordic Fighter træningsbælte
Hvis du virkelig skal løfte tungt, så skal du vælge dette bælte. Bæltet er fra Best Body og er speciallavet til 3-kamp. Det har altså samme bredde hele vejen rundt, hvilket giver den allerbedste støtte. I testen performede dette bælte bedst på tunge løft.
269 DKK

Bedste dip bælte

Dip bælte
Dip bælte
Hvis du er på udkig efter et dip bælte, så skal du overveje dette. Bæltet er af høj kvalitet og fungerer upåklageligt. Igen er der tale om højkvalitets læder og desuden er bæltet 100 cm.
299 DKK

Guide til valg af træningsbælte

Hvad er et træningsbælte?

Går man rundt i træningscenteret vægtløftningsområde, så er man formentlig stødt på et træningsbælte. Bælterne er som regel sorte, og går hele vejen rundt om lænd og nedre mave. De spændes ind med spænder eller lever rundt om mave og lænd. Men det kan være en jungle at finde rundt i, hvilken type af bælte, man skal vælge. Og hvornår og hvorfor det egentlig er, at man bør anskaffe sig et sådan fitnessbælte. Det kan du blive klogere på i det følgende.

back to menu ↑

Hvad kan et træningsbælte?

Et træningsbælte stabiliserer og er med til at skabe en mere korrekt statur

Et træningsbælte stabiliserer og er med til at skabe en mere korrekt statur

Når man løfter tungt i et træningscenter, er det vigtigt, at ens kerne/core er stabil. Det vil sige, at man spænder i både mave og lænd. Er der ikke stabilitet i dette område, så er risikoen for skader højere. Et træningsbælte er smart i sådan en situation, for bæltet hjælper med at gøre området stabilt. Så man har en mere korrekt statur under øvelserne. Mavemusklerne spændes ud mod bæltet, og man kan opnå jf. dette studie mellem 5-15% flere løft end uden et bælte. Man kan med fordel forestille sig, at man forbereder sig til at få en mavepuster, så man på samme måde spænder op i sine mavemuskler. Dermed får kernen det rette spænd, og det bliver lettere at undgå skader.

Har man eller har man haft skadet ryg, så kan man med god grund benytte et træningsbælte, da dette mindsker yderligere rygskader.  Det er dog vigtigt at påpege, at både ens statur og teknik skal være grundlæggende på plads. Et bælte vil ikke automatisk gøre, at man undgår skader, hvis man ikke selv sørger for at spænde op i både mave og lænd, samt holde den rette position, når man laver de tungere løft. Men som nævnt giver bæltet den støtte, som man kan have behov for, for at kunne løfte korrekt og have den rette støtte.

Et bælte er ofte en god idé, hvis man ønsker at lave øvelser, hvor man løfter så meget, som man overhovedet er i stand til. Det vil sige de øvelser, hvor man maksimalt kan tage én gentagelse på sæt. Træner man på den måde, vil det som udgangspunkt altid være en god idé at anskaffe sig et træningsbælte. Det er øvelser som traditionel squat, som ofte udføres ved brug af et squat rack.

back to menu ↑

Hvordan skal et træningsbælte sidde?

Benytter man sig af træningsbælter, skal det placeres henover lænd og spændes omme på maven. Siden træningsbæltet skal stabilisere lænd og mave, så kan man være fristet til at tro, at bæltet skal strammes så meget som muligt, før det virker. Dette er en misforståelse. Bælterne skal være så tilpas stramme, at man opnår det rette spænd i musklerne omkring. Generelt vil de forskellige øvelser føles mindre tunge og nemmere at udføre, når man har et træningsbælte, som man kan finde ud af at benytte korrekt. Gør bæltet ikke, at øvelserne føles lettere at udføre, så skal man muligvis tjekke, om man har placeret bæltet korrekt.

Særligt er det vigtigt at tjekke, at man har sat bæltet korrekt ved lænden, da det er her de fleste skader opstår, hvis man ikke spænder korrekt op i kroppen. Bælterne fås i forskellige størrelser, så man skal købe det, der passer til ens krop. De fås som regel fra small og op til xtra large.

back to menu ↑

Hvilke øvelser kan man benytte træningsbælter til?

Man kan med fordel benytte sig af et træningsbælte ved de tungere øvelser, der kræver en stabil kerne. Fx hvis man skal løfte noget helt fra “død tilstand” på gulvet.

Dødløft, squats eller militærpres. Man bør især bruge bæltet i det tilfælde, hvor man løfter så tungt, at man max kan tage en gentagelse pr sæt.

I dødløft mindsker man risikoen for at skade diskos, som ellers er meget udsat i denne øvelse. Det er altså en af de øvelser, hvor træningsbæltet er meget passende at bruge, især hvis ens mål med øvelsen er at øge styrken og dermed er det tungeste, man kan løfte.

Man kan ofte lade vær at bruge bæltet under sine opvarmningsøvelser, og så først tage det frem, når man når til de helt tunge øvelser, som for manges vedkommende vil ligge helt til slut i træningspasset. Har man dog haft skader i rygområdet, så vil det være en fordel at benytte sig af bæltet under hele vægttræningen.

back to menu ↑

Forskellige typer af træningsbælter

Man skelner mellem to forskellige typer af bælter. De adskiller sig ved at være formet anderledes.

Almindeligt træningsbælte og vægtløftningsbælte

Der er forskel på, om man bruger et mere all round vægtløftningsbælte, som går til fleste gængse fitnessbrugere. Her er bæltet tykkest bagpå, og går lidt ned i en fordybning foran, så der er bedst mulig bevægelighed, når man foretager øvelserne. Det kan for eksempel være i dødløft, hvor man undgår at bæltet gnaver, når man bukker sig ned grundet fordybningen foran.

Løfter man tungere og handler ens træning i højere grad om styrke, så kan man benytte sig af de bælter, der er lige bredde hele vejen rundt. De støtter maksimalt, men kan genere mere under træning. Her skal man til gengæld være mere opmærksom på, at bælterne kan gnave under visse øvelser og generelt være mere i vejen, da de i modsætning til de andre typer af bælter netop ikke har forskellige bredder fortil og bagtil. Det er ofte de bælter, som bodybuildere benytter sig af, da de ønsker den maksimale støtte, som disse bælter kan bidrage med.

For mange vil det kræve tilvænning, at bæltet kan komme i vejen under nogle øvelser. Og man skal være klar over, at det især i starten kan betyde, at man bliver øm omkring de nedre ribben. Nogle vil endda muligvis få sår af træningsbæltet. Det er altså noget, man bør have for øje, når man skal vælge det træningsbælte, der passer til ens egne behov. Man skal dog huske på, at alle bælter er stive i starten, så de vil altid genere en smule, når de er nye. Med tiden vil materialet – uanset om det er læder eller nylon – blive blødere, og det vil derfor også genere mindre under træningen.

Det ene bælte er ikke bedre end det andet, da det kommer meget an på personlige behov og præferencer under netop din træning. For nogle vil det måske endda være optimalt at anskaffe sig begge typer af bælter, alt efter hvordan man bedst muligt kan gennemføre de typer af øvelser, man gerne vil. For eksempel kan det være lettere at udføre en ordentlig dyb squat, hvis man har en uddybning foran. Til andre typer af øvelser vil det fortsat være muligt at gennemføre øvelserne med et bredt bælte både foran og bagpå. Men dette er igen et spørgsmål om præferencer.  Laver man den type af øvelser, hvor man skal ekstra dybt ned, så kan man overveje, om man skal anskaffe sig et vægtløftningsbælte, der er smallere fortil. Dog handler det fortsat om præferencer.

Nylon eller læder?

Der findes desuden både bælter, som er lavet af læder og af nylon. Igen her kommer det an på præferencer, hvad man helst vil benytte sig af. Nylon er praktisk i den forstand, at det kan komme i vaskemaskinen, hvis man ofte bruger det til træning og ønsker, at dette skal holdes vedlige. Derudover har nylon ofte den effekt, at det holder musklerne varme i kerne-området. Dog giver det sig mere, end læderbæltene gør, og på den måde opnår man ikke i ligeså høj grad støtte. Dog er det stadig en måde at undgå skader på, grundet det naturlige varme der opstår rundt om musklerne.

Læderbæltene er derimod svære at få til at give sig, da det er et mere rigid materiale. Så når man presser sine mavemuskler ud mod bæltet, giver bælterne sig næsten ikke, og det er med til at gøre, at bæltet støtter både lænd og mave. Og dermed giver det mere støtte end et nylonbælte gør. Dog kan det være sværere at rengøre, hvis man føler, at det bliver svedigt. Derudover det ofte sværere for kroppen at ånde igennem. Træner man professionelt og har man brug for den absolut maksimale støtte under sin træning, så kan man med fordel kigge efter bælter, der er lige bredde hele vejen rundt om kroppen, og som er fremstillet i læder, der er det mest robuste materiale, der er i forhold til træningsbælter.

Man kan både få bælter der lukkes med lever, spænder og velcro. Dette er igen en smagssag, og der vil kunne findes fordele og ulemper vil alle typer. Mange vil mene, at spænden føles mere holdbar, men tager dog mere tid at spænde, hvor velcro er den hurtige og lette måde at lukke et bælte, denne kan dog føles mindre holdbar under løftene.

back to menu ↑

Træningsbælte mærker

Der findes virkelig mange producenter af træningsbælter. Herunder præsenterer vi de tre mest kendte:

Adidas træningsbælte

Træningsbælter fra Adidas er lavet i læder, og de har en indsyet pude i lænden, som giver ekstra støtte. Bælterne er af den type, som er tyndere foran end bagpå. Det betyder, at det ikke kommer i vejen under træning. Dog giver det ikke den fulde støtte hele vejen rundt, som nogle kan have behov for. Da bæltet er lavet i læder giver det sig ikke ret meget under træningen, og det giver god støtte, at man ikke kan presse bæltet for meget, når man spænder i sine mavemuskler. Bæltet er designet så det har en stor holdbarhed, da læderet hele vejen rundt er syet med dobbelt syninger. Ønsker man et holdbart bælte til vægtløftning, er dette et godt bud.

Better bodies bælte

Better Bodies består af mange forskellige typer af fitness udstyr og træningstøj, og de har altså også fremstillet et træningsbælte. Her er der tale om et bælte, der er fremstillet i nylon og neopren. Bæltet lukkes med Velcro, og det er på grund af materialet muligt at vaske bæltet. Det kan godt blive nødvendigt, hvis man ofte anvender udstyret. Dog er der ventilationshuller til bedre luftcirkulation. Bæltet er bredt både foran og bagtil. Bælter lavet i nylon og neopren støtter ikke i ligeså høj grad. Bælter lavet i læder giver væsentlig mere støtte og holder området varmt. Desuden er varmen med til at mindske risikoen for skader. Her er der altså tale om nogle praktiske og vaskbare bælter til den tungere styrketræning.

Gasp træningsbælte

Her er der tale om bælter, der er ideelle til den helt tunge styrketræning. Bælterne er brede hele vejen rundt om kroppen, og det betyder, at det støtter maksimalt hele kernen. De er samtidig fremstillet af læder, der også gør, at bæltet ikke giver sig under diverse øvelser, når maven presses ud mod bæltet. Bælterne har en stor spænde, der gør, at de lukkes meget kraftigt, det gør dem også ekstra holdbare under de tungere løft. Den type bælter vil ofte være den type, som bodybuildere benytter sig af. Da de har brug for den optimale støtte under de helt tunge løft.

back to menu ↑

Er træningsbælter en nødvendighed?

Som tidligere skrevet er det en god tommelfingerregel, at man benytter et træningsbælte ved de helt store og tunge løft.

Det kan være en fordel ikke at benytte sig af træningsbælter under de lettere vægtløft træninger. Som tidligere anført træner bæltet kroppen til selv at spænde op i kernen. Det er altså ikke en klar nødvendighed for dig, der ikke løfter de store tunge løft. Man bør som helt ny i et træningscenter ikke anvende et bælte fra start. Hvis man gør det, lærer man ikke selv at have den rette position og det rette spænd.

Man bør altså først og fremmest lære at spænde rigtigt op i kerneområdet, før man overvejer at anskaffe sig et træningsbælte. Det skader heller ikke at bruge et træningsbælte, selvom man ikke tager de maksimalt tunge løft.  Det kan dog godt være unødvendigt at benytte sig af bælterne. Og man skal samtidig være sikker på, at man har styr på, hvordan man løfter. Man skal også have for øje, at træningsbæltet giver et forøget tryk i underlivet. Derfor skal man være påpasselig med at træne med træningsbælte, hvis man i forvejen har et forhøjet blodtryk.

Men opvej med dig selv, hvornår du rent faktisk kan drage nytte af at benytte et træningsbælte under en træning.

back to menu ↑

Referencer

  • “The effectiveness of weight-belts during the squat exercise..” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2304406. Besøgt den 23. jan. 2020.
  • “The Use of Lumbar-Supporting Weight Belts While Performing ….” https://journals.lww.com/nsca-jscr/abstract/1999/11000/the_use_of_lumbar_supporting_weight_belts_while.14. Besøgt den 23. jan. 2020.