Squat rack

Sort squat rack
Sidst opdateret: april, 2021 | Denne artikel indeholder annoncer

Vil du gerne tage din træning til næste niveau? Så skal du investere i et squat rack! Squat er en af de mest effektive træningsøvelser der findes, men et squat rack åbner også muligheden for mange andre øvelser.

Håndvægten.dk har i samarbejde med udstyrsekspert Naja Fogtmann lavet en test af squat racks. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Squat Rack Test: Top 5 Bedste Squat Racks

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste squat rack

Pris: 2.899 DKK

Vinderen i kategorien “Bedste squat rack i test” er dette power rack fra Get Big. Power racket er med indbygget safety bars for max sikkerhed når du træner alene. Derudover er det multifunktionelt med indbygget pull-up bar og har en maks belastning på 200 kg.

Annonce

Bedste billige squat rack

Pris: 1.199 DKK

Vinderen i kategorien “Bedste billige squat rack” er dette cPro9 squat rack. Med en pris på kun 1.199 DKK får du her et super solidt squat rack, som både kan justeres i højden og bredden, hvilket giver dig mange muligheder til din træning.

Annonce

Bedste premium squat rack

Pris: 6.400 DKK

Vinderen i kategorien “Bedste premium squat rack” er dette multifunktionelle squat rack fra Get Big. Her får du squat-rack, dip-station samt pull-up bar og kan altså ramme alle musklerne i kroppen med dette rack.

Annonce

Bedste half squat rack

Pris: 4.500 DKK

Vinderen i kategorien “Bedste half rack” er dette half rack fra Nordic Fighter. Dette rack har hele 14 forskellige positioner til vægtstangen og indbygget safety bars som gør din træning meget sikker. Racket er utroligt solidt og har en maks vægtbelastning helt op til 450 kg.

Annonce

Bedste fritstående squat rack

Pris: 1.999 DKK

Vinderen i kategorien “Bedste fritstående squat rack” er dette squat stativ fra Peak Performance. Det fritstående stativ hverken vejer eller fylder meget i rummet, men har dog alligevel en maks vægtbelastning op til 180 kg og er med indbygget safety bars.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til squat rack

Hvad er et squat rack?

Som navnet hentyder til så er et squat rack et stativ lavet til at træne squats i – betegnelserne squat rack og squat stativ betyder det samme.
Siden 1930’erne har et squat stativ været en fast del af træningscentrene. Med det rigtige squat stativ er det desuden også muligt for dig at træne skulderpress, rack pulls, bænkpres og meget, meget mere. Derfor er et squat stativ en essentiel del af træningsudstyr og ideet til styrketræning. Indenfor squat racks findes der mange forskellige typer, f.eks., almindeligt, half rack, smith rack, power rack og flere.

Simpelt squat rack

Et squat er et af de vigtigste løft i styrketræning. Et løft der er svært at udføre uden et squat rack. Med et squat rack kan du få placeret vægtstangen og vægtene direkte på ryggen, desuden giver et squat rack dig også sikkerhed ved påsatte safety bars der kan gribe vægtstangen hvis du taber den, eller holde den hvis ikke du kan komme tilbage til udgangsposition igen.

Hvorfor skal jeg købe et squat rack?

Ligemeget om du er en garvet løfter eller nybegynder, så vil et squat stativ give dig de bedste forudsætninger for at kunne træne squat. Med et squat stativ er det muligt for dig at styrketræne i dit eget hjem.

Du kan selvfølgelig finde squat racks i dit lokale fitnesscenter, men der er flere fordele ved at have et derhjemme. Måske bryder du dig egentlig ikke om at træne i et fitnesscenter? Måske passer det bedst i dagligdagen i forhold til arbejde, børn og hverdag? Eller er du måske bare træt af at smide penge hver måned efter et fitness abonnement, hvor du ikke er garanteret at der overhovedet er et ledigt squat stativ til din træning?

Et squat stativ gør det nemt for dig at træne squats, men gør det også muligt og sikkert for dig at træne mange andre styrketræningsøvelser.

Hvilket squat rack skal jeg vælge?

Alt efter dine behov findes der med garanti til squat stativ til dig. Under “Valg af squat rack” kan du læse om de fem mest gængse typer af squat racks og hver deres fordele og ulemper. Her skal du f.eks., være opmærksom på at squat racks har forskellige maksimal vægtbelastning, at de alle har forskellige størrelser samt at nogle er multifunktionelle og andre ikke er.

Du skal altså have gjort dig nogle overvejelser omkring hvad lige præcis dine behov til et squat stativ er. Generelt anbefales det at vælge et squat stativ der enten er boltet eller svejst sammen. Dette giver både en del stabilitet, men racket vil også være af en højere kvalitet og vil derfor være mere holdbar.

Kombinér squat rack med andet udstyr

Først og fremmest skal du have skaffet dig en vægtstang til dit squat stativ. Disse kan fås både i forskellige længder og med forskellig vægt. Her skal du huske at tage bredden på dit squat stativ med i overvejelserne, så du ikke får købt en for kort stang. Til din vægtstang skal du have købt vægtskiver. Disse findes i mange forskellige materialer, farver og størrelser.

Vægtskiver findes med enten 25 mm eller 30 mm hul, så du skal her være opmærksom på, at du får købt nogle der passer til din vægtstang. De mest populære vægtskiver er enten bumper plates eller vægtskiver i jern, og dette er en smagssag hvad folk foretrækker.Hvis ikke dit squat stativ kommer med indbygget opbevaring af vægtskiver, kan du overveje om du også vil købe det. Her findes der mange forskellige stativer du kan købe til det formål.

Hvis du vil have de bedste omstændigheder at squatte i, bør du overveje at købe nogle gulvmåtter. Fitness-gulvmåtter er lavet i gummi og imens de sikre at dit squat stativ ikke laver mærker hjemme i gulvet eller at en tabt vægt gør dette, så sikrer et par gulvmåtter også at du står rigtig godt og stabilt imens du træner.

Døjer du med smerter i nakke eller skulder kan du købe en squat pad. Dette er en aflang, cylinder formet pude du kan sætte om vægtstangen, således at den ikke ligger direkte ned på din nakke og dit skulderparti.

Hvis ikke dit squat rack kommer med safety bars er dette en rigtig god investering – især hvis du træner alene! Safety bars giver dig sikkerhed, hvis tilfældet skulle være at du enten mister balance midt i dit squat, ikke kan komme op igen eller hvis du taber stangen. Safety bars kan også bruges til at lave andre øvelser ud fra, dette kunne f.eks., være shrugs eller rackpulls, så din bevægebane bliver forkortet og du dermed kan løfte mere vægt.

Til dit squat stativ kunne du også overveje at købe en træningsbænk. Vælger du at investere i en træningsbænk til dit rack, kan du også træne bænkpres i samme rack. Med disse to øvelser bliver alle muskler i din krop trænet gennem flerledsøvelser og du er dermed godt dækket ind.

Slutteligt, hvis du ønsker at tage din squat til det højeste niveau, så kan du overveje om du skal have fat i vægtløftersko og et træningsbælte.

Vægtløftersko (VL-sko) er designet med det formål at øge effekt produktionen i f.eks., squat. Skoene er solide og minimerer graden af bevægelighed for foden, så du kommer til at stå godt og solidt imens de er komfortable. En anden fordel ved et par VL-sko er at disse har en forhøjet hæl. Den forhøjede hæl giver en øget funktionel bevægelighed over ankelleddet, hvilket betyder at man vil kunne komme dybere i ens squat ved at mobilitetskravet blivet sænket. Hvis du planlægger at skulle løfte tungt kan du med god grund også investere i et træningsbælte.

Formålet med et træningsbælte er at øge det intraabdominale tryk, hvilket sker ved at man spænder mave og lænd ud imod bæltet. Dette giver dig en meget stabil core og en forøget stabilitet. Når din core og rygsøjle bliver stabiliseret reducerer du ligeledes risikoen for rygskader markant.

Montering af squat rack

Alt efter hvilket squat rack du vælger at købe, er det forskelligt om det bør fastmonteres. Investerer du i et fritstående rack er en af fordelene, at dette er flytbart og derfor ikke skal permanent fastmonteres.

Hvis du f.eks., investerer i et power rack eller et half rack bør du gøre dig overvejelser om du burde få det fastmonteret. Der er flere grunde til og fordele ved at fastmontere dit squat rack. Den første er at det vil blive på sin plads. Hver gang du placerer en vægtstang i et rack efter et tungt løft, så påvirkes racket og flyttes. Ikke meget, men en lille smule hele tiden. Dette betyder, at over tid vil racket flytte sig.

En anden grund er for sikkerheden. Hvis dit rack ikke er fastmonteret, vil der altid være en lille risiko for at racket vil falde over. Risikoen er forøget hvis du laver øvelser som pull-ups og dips på dit rack, samt hvis der er opbevaring af vægtskiver på racket som ikke er i ligevægt. Sidste grund er hvis der er børn i hjemmet. Sandsynligheden for at børn vil begynde at klatre på dit rack er meget stor, især hvis du har et power rack – det er som et legetårn for børn.

Hvordan gør du det så? Der er flere måder at fastmontere et squat stativ. Størstedelen af racks kan fastmonteres i gulvet, mens nogle kan fastmonteres i væggen. For at bolte dit squat stativ til gulvet anbefales det at man fjerne det gulv der er direkte under squat racket, således at du kan fastmontere det direkte ned i enten cementen eller undergulvet.

En nemmere løsning er at købe en platform og så fastmontere dit squat stativ herpå. Et sådan platform produceret specifikt til træning vil generelt bestå af 3-4 lag af krydsfiner, hvor du nemt kan fastmontere dit squat rack. Denne løsning beskytter desuden også dit gulv samt lydisolerer også lidt.

Pleje af squat rack

Et squat stativ kræver faktisk ikke nogen speciel vedligeholdelse. Et hårdt opvredet klud vil kunne tage kalkrester og diverse snavs.

Hvis du har et rack der er boltet sammen kan du evt. lige lave et tjek på disse samlinger en gang imellem. Skuer burde altid sidde helt fast uden nogen form for bevægelse.

Valg af squat rack

Typer af squat rack 

Der findes mange forskellige former for squat racks der alle har deres fordele og ulemper. Hvilket squat stativ der passer bedst til dig, kommer an på de behov du har både til funktioner, til stabilitet og til maksimal vægtbelastning. 

Squat rack

Dette er den almindelig type og derfor også den squat stativ type, som de fleste kender. Denne er nem at bruge for enhver og modellen er simpel i sin opbygning. Modellen kan fås enten som et sammenhængende stativ der er boltet sammen, men der findes også to-delte modeller. De to-delte modeller har den fordel, at de både fylder mindre og vejer mindre, hvorved det er nemt for dig at flytte rundt på det, og giver en del frihed i forhold til plads. 

Ulempen er dog, at det kan være mindre stabilt, end et sammenhængende rack. Det er desuden også her du kan få det billigste squat stativ. Squat racks at denne type har typisk en maksimal vægtbelastning mellem 150 og 300 kg. Vægtbelastningen varierer dog meget, alt efter om du vælger et sammenhængende eller et todelt rack og alt efter hvor stabilt og solidt det er. 

Half rack

Et half rack er større end almindelige squat stativer og den anden største type af squat stativ på markedet. Et half rack er “lillebroren” til power racket. Her får du alle funktionerne fra et power rack, bare mindre og ofte i en billigere prisklasse. Et half rack er ofte den bedste løsning, da dette er et meget solidt rack, men samtidig ikke fylder ret meget. 

Grunden til at et half rack er solidt er, at det modsat et almindeligt squat stativ, har en bagvæg på der understøtter fronten hvor vægtstangen er placeret. Mange half racks produceres desuden med opbevaring af vægtskiver på bagvæggen. Derudover har denne type rack ofte meget solide fødder på stativet samt vægten er højere end et almindeligt squat rack, begge ting gør at dette er et meget solidt og stabilt rack. Da et half rack som nævnt er et utroligt solidt og stabilt rack, kan dette også klare en meget høj vægt. De fleste half racks kan klare omkring 400 kg. 

Power rack

Et power rack er den største type af squat racks til fri vægtstang. Selve stativet er bygget op ligesom et bur – altså som en firkant hvor du, som bruger, vil stå i midten. Dette betyder at du vil være fuldkommen beskyttet, da power racket har indbygget safety bars. De store dimensioner på power racket kombineret med den tunge vægt af stativet, gør denne model til det mest solide og stabile rack på markedet. 

Dette er også ofte den dyreste type af squat rack. Opbygningen af power racket fordeler vægten på 4 belastningspunkter, hvorved at det kan klare en meget høj vægtbelastning. De fleste power racks har typisk en maksimal vægtbelastning på 400-500 kg.

Smith stativ

Et smith stativ skiller sig lidt ud fra ovenstående ved, at stativet har vægtstangen monteret, således at den kører i en glideskinne i et fastmonteret system. Dette betyder, at du kan træne med meget tunge vægte uden at skulle bruge kræfter på at stabilisere vægten eller behov for at fokusere på din balance. Ligeledes er sikkerheden markant højere med et smith stativ, da du hurtigt kan vippe vægtstangen tilbage i sikkerhedsposition hvis der skulle ske noget uforventet. 

Dog, hvis du gerne vil have maksimal effekt og korrekt teknik af din squat træning, så skal du ikke vælge dette rack, da du ikke lærer at stabilisere vægten selv og derved få aktiveret dine stabiliserende muskler, eller lærer at styre vægtstangens bane selv. Et smith stativ er god hvis du føler dig usikker ved at træne alene og ønsker den højeste sikkerhed.

Især med et smith stativ er der store intervaller mellem maksimale vægtbelastninger alt efter hvilket rack du køber, da disse svinger meget i stabilitet og kvalitet. De kan have en maksimal vægtbelastning alt fra 100-600 kg. 

Sissy squat

Den femte og sidste type af squat rack er faktisk ikke et rack i ordets forstand. Dette er nemlig en sissy squat. Et sissy squat stativ er meget lille og fylder ikke særlig meget i rummet. Dette skyldes at du ikke bruger en vægtstang til denne øvelse, men kan nøjes med din egen kropsvægt eller du kan holde en vægtskive, eller have vægtvest på, hvis du ønsker ekstra belastning

Stativet til øvelsen sissy squat fungerer ved at holde dine fødder fast til jorden, imens du sætter dig ned så langt du kan og hæver så kroppen tilbage til udgangsposition igen. Denne øvelse er meget overset og er faktisk den squat-variant der træner dine quadriceps (forlår) bedre end nogen anden squat variant. 

Fordelen ved et sissy squat stativ er at dette ikke fylder særlig meget og heller ikke sprænger budgettet. Det er desuden heller ikke særlig tungt og er derfor mobilt og nemt at flytte rundt på. Ulempen er dog, at dette stativ kun kan bruges til denne ene øvelser og er altså derfor ikke lige så alsidig som ovenstående typer af racks. 

Materialer

Et squat rack består af stål. De billige racks vil typisk være lavet af 2’’x 2’’ stål, mens de dyreste squat racks i højeste kvalitet vil være lavet af stål helt op til 3’’x 3’’. Størstedelen af alle squat racks laves i 11-gauge stål, hvilket betyder at det er ca. 2,3 mm tykt. Denne tykkelse vil være holdbar resten af livet ved normal brug. Det anbefales ikke at købe squat racks lavet i stål der er mere end 2 mm tykt for sikkerhedens skyld.  

Funktioner

Størstedelen af half racks og stort set alle power racks har en pull up bar. Dette kan være meget praktisk for mange. Dog kræver dette et meget stabilt rack, ellers skal det som minimum fastmonteres. Nogle squat racks laves også multifunktionelle med f.eks., også indbyggede dip bars. 

Mange squat racks produceres nu også med opbevaring af vægtskiver på selve racket. Dette kræver dog at squat stativet er meget stabilt. En fordel ved et squat rack med indbygget vægtskive opbevaring er selvfølgelig at dette sparer plads, men en anden fordel er, at det faktisk også giver en øget stabilitet af stativet. 

Fritstående og almindelige squat racks vil ofte være justerbare i højden. Dette gør det nemt for dig indstille racket i lige den højde du ønsker og du kan nemt skifte højde mellem øvelser; f.eks., mellem squat og bænkpres. De justerbare racks har ligeledes ofte den funktion at de kan foldes helt sammen, således at du nemt kan opbevare det. 

Størrelse

Alt efter hvilken type squat rack du vælger findes der stor variation i størrelserne. 

Er der pladsmangel hjemme hos dig kan du med fordel vælge et fritstående rack der nemt kan pakkes sammen igen og flyttes væk uden de store problemer. Et fritstående rack er mindre kompakt end andre modeller ligesom der heller ikke er behov for fastmontering. 

Hvis du har pladsen kan du vælge et half rack eller et power rack. Et power rack vil uden tvivl være den model er optager mest plads, da det som nævnt er bygget ligesom et bur og derfor tager plads i alle planer. Med et stort squat rack skal du dog være opmærksom på, at der er behov for at få det fastmonteret for ekstra sikkerhed. 

Design

Indenfor de forskellige typer af squat racks er der lidt variation i designet. Ens for dem alle er dog at de primært er lavet i stål og at de ikke fås i særlig mange farver. 

Et power rack er som nævnt designet lidt ligesom et bur, hvilket visuelt for nogen godt kan se intimiderende ud, og denne type rack dominerer klart et home gym. I modsatte ende findes de almindelige og de fritstående squat racks. Disse er mere luftige i design, de er simple og fylder ikke nær så meget i rummet. 

Pris

Squat rack kan fås i mange prisklasser og du kan med sikkerhed finde et indenfor dit budget. Almindelige og fritstående squat racks vil normalvis være de billigste du kan få fat i. Hvis ikke du har behov for en masse funktioner og bare gerne vil kunne squatte, og evt. også bænkpresse, så er der en del penge at spare. Ønsker du et multifunktionelt rack af høj kvalitet, så er prisen naturligvis højere. Smith squat stativer er generelt af den dyrreste prisklasse og bliver primært køb af erhverv eller professionelle. 

De squat racks der er taget med i denne artikel spænder fra 1199 DKK til 6400 DKK.

5 tips til squat rack

Tip 1: Hvad er dine behov?

Inden du går videre med de efterfølgende tips, så skal du gøre dig overvejelser omkring hvad dine behov og ønsker helt generelt er. Måske er dine nuværende behov ikke det samme som dine fremtidige ønsker og mål, hvilket kan være vigtigt at have med i overvejelserne, inden du går ud og investerer i et squat rack. Dette kan gøre at du kan komme godt fra start med det rigtige udstyr og ikke senere i din træningsrejse skal ud og købe helt nyt, hvilket både kan være dyrt og demotiverende. 

Tip 2: Hvor tungt ønsker du at løfte?

Gøre dig overvejelser omkring hvor høj en maksimal vægtbelastning du ønsker at dit nye squat stativ skal have. Er du nybegynder kan du med fordel vælge et squat stativ med en lavere maksimal vægtbelastning. Mange squat stativ fås med en maksimal vægtbelastning på ca. 150-180 kg, hvilket vil være rigeligt for de fleste personer.
Men hvis du allerede nu har en formodning om at træne meget tungt de næste par år, så kan du ligeså godt investere i et squat stativ med en høj maksimal vægtbelastning til at starte med. 

Tip 3: Hvor meget plads har du til rådighed? 

Squat racks kommer i mange forskellige størrelser. Generelt set vil et power rack være den største model du kan få. Dog kan sådan et i teorien faktisk være pladsbesparende, da dette rack er det mest alsidige og du dermed kan spare plads ved at mindske behoves for at købe mere udstyr. Et almindeligt eller et fritstående squat rack fylder ikke nær så meget i rummet og er desuden flytbart. Dette gør dem mere velegnede til mindre rum. 

Det er meget vigtigt at have med i overvejelserne, at det også er vigtigt at der er plads omkring sådan at du kan bevæge dig. Det er altså vigtigt at du også har plads og luft rundt om dit squat rack. Et squat stativ er smallere end en vægtstang, så i virkeligheden kan der som minimum være plads til en vægtstang i bredden. Som tommelfinger regel er de fleste vægtstænger 2,2 m brede. 

Hvis du har minimalt med plads, kan du også overveje at købe et squat rack med indbygget vægtskive opbevaring. Her kan vægtskiverne opbevares direkte på squat racket på sideløbende jernstænger, hvilket er meget pladsbesparende. 

Tip 4: Hvilke øvelser planlægger du at udføre: 

Hvis du planlægger at bruge dit squat stativ til mere end squat kan du ligeså godt have dette med i dine overvejelser inden du går ud og investerer i et squat stativ. 

Planlægger du træne bænkpres i dit squat stativ skal du være opmærksom på at have en bænk og et rack der kan passe sammen, samt enten købe et squat rack med indbyggede safety bars ellers så købe nogle ved siden af. 

Du kan med fordel undersøge om et multifunktionelt rack er investeringen for dig. Her findes der mange forskellige kombinationer af funktioner, men hvis du får et rack med både pull-up bar og dip station, så er du rigtig godt dækket ind! 

Tip 5: Graden af sikkerhed 

Træner du meget alene skal sikkerheden være i top. Generelt har power racks den højeste sikkerhed da disse er designet med indbygget powerracks samt er utrolig stabile og solide. Hvis du køber en anden type squat rack, bør du tilkøbe dig et par safety bars, der kan give den samme sikkerhed. 

Derudover bør du overveje om du burde investere i et squat rack der kan boltes fast – enten til gulvet eller til væggen.

Hvad siger undersøgelser om squat rack?

Squat er den mest effektive styrketræningsøvelse ifølge en række professorer, heriblandt Stuart Phillips, en professor fra McMaster University med en Ph.D. i kinesiologi og en ekspert i virkningerne af modstandstræning på den menneskelige krop. Squat er en flerledsøvelse, hvilket konkret her betyder, at der arbejdes over ankelled, knæled og hofteled. 

Derudover er øvelsen god til at forebygge sarcopani, hvilket er aldersbetinget muskeltab – noget vi kommer til at blive ramt af. Squat træner nemlig både forlår, baglår og baller, imens din mave- og rygmuskulatur bliver aktiveret for at stabilisere overkroppen. Det er en øvelse der kræver god bevægelighed og teknik, men udbyttet af øvelsen er virkelig stort. 

Det er vigtigt at du fokuserer på din teknik før antallet af kilo. Teknikken i squat er kompleks og afhænger af mange forskellige faktorer, især forholdet mellem længden af dine lårben og længden på din overkrop. Dette betyder altså, at ens optimale squat teknik er individuel, så dig og din træningsmakker ikke nødvendigvis bør løfte på samme måde.

Undersøgelser viser at fundamentale bevægelser, såsom squat og gang, er essentielle for deltagelse i fysiske aktiviteter, minimering af skadesrisiko og et vigtigt element for godt helbred gennem hele livet.  Squat-bevægelsen er også nødvendig for normale hverdags aktiviteter såsom at sidde ned og at løfte ting.
Squat bevægelsen er ofte beskrevet som at atleten står i en startposition med fødderne fladt i jorden og med knæ og hofte i en neutral ekstenderet position. Bevægelsen starter med en nedadgående fase hvor der laves en fleksion over hofte-, knæ- og ankelled. 

Denne fase fortsættes indtil hofteleddet er parallelt eller lige under parallel med knæleddet. Når denne position rammes påbegyndes den opadgående fase ved ekstension over de tre led. Imens arbejdes der isometrisk i både mavemuskler og rygmuskler for at holde overkroppen ret og stabil

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke squat racks er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste squat racks. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Squat racksene vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger squat rack?

Valget af squat rack afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “What’s the Best Exercise? – The New York Times.” https://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17exercise-t.html. Åbnet 3 nov.. 2020.
  • “Back squat: Komplet guide til squat-teknik | maxer.dk.” https://maxer.dk/videoer/back-squat. Åbnet 3 nov.. 2020.
  • “The back squat: A proposed assessment of ….” 1 dec.. 2014, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4262933/. Åbnet 3 nov.. 2020.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.