fbpx

Squat rack

Er du i tvivl om, hvilket squat rack du skal vælge? Leder du efter et billigt squat rack, et premium rack eller et helt andet? Så bliv hængende her på siden, for nu afslører vi de bedste squat racks i test og deler ud af vores tips og tricks til at vælge det rette rack.

Squat rack test 2020: Top 5 bedste squat racks

Bedste squat rack

Fritstående squat rack
Fritstående squat rack
Her har vi fat i et super billigt squat rack (squat stativ), som kan det mest nødvendige. Racket kan justeres i 16 intervaller, dvs. fra 110-160 cm. På baggrund af det passer squat racket til de fleste. Desuden er racket udstyret med en vægtstangholder, så du hurtigt og let kan stille vægtstangen på holderen i stedet for gulvet. Den kan klare en maks belastning på 500 kg (nederste holder) og 400 kg (øverste holder). Du får super meget squat rack for pengene!
699 DKK

Bedste semi pro squat rack

MS-S108 semi pro squat rack
MS-S108 semi pro squat rack
Denne her squat rack kan lidt mere end den traditionelle squat rack. En semi pro model er udstyret med flere funktioner, som f.eks. sidegående stænger til at hænge vægtskiver på (fra 25 mm). Derudover kan du også stille vægtstangen flere forskellige steder på racket end bare toppen - en super handy funktion. Squat racket kan klare en maks belastning på 300 kg, hvilket er mere end rigeligt. I øvrigt er har racket skridsikre og støddæmpende gummifødder, som skåner dit gulv bedst muligt og skaber lav lyd.
1199 DKK

Bedste squat stativ

MH-S104 squat stativ
MH-S104 squat stativ
Et fremragende squat stativ fra Marbo Sport der sikrer stabilitet og giver rig mulighed for stille vægtstangen forskellige steder på stativet. Uanset om du vil træne squat, military pres, bænkpres, incline pres eller noget helt fjerde, er dette squat stativ helt klart en god kandidat til dit homegym. Stativet kan klare helt op til 200 kg, og det skyldes en solid og holdbar konstruktion. Det positive ved et squat stativ er, at det bedre står fast på gulv sammenlignet med en almindelige squat rack.
1199 DKK

Bedste power rack

Weider Pro 7500 power rack
Weider Pro 7500 power rack
Weider Pro 7500 er et sublim power rack med alt det nødvendige. Du kan justere vægtstang-højden ved brug af de 4 kroge. De 2 øverste kroge bruges typisk til at stille vægtstangen på, mens de 2 nederste er en slags sikkerhed - så hvis du snubler mens du f.eks. squatter, så falder vægtstangen ned på disse kroge/frontstænger. Derudover er power racket også udstyret med en avanceret pull up bar, og i siderne af racket er der i alt 6 skiveholdere, som passer til 50 mm vægtskiver. I øvrigt er hullene markeret med tal, så du lettere kan justere til den ønskede højde. Hele rammen er produceret i premium stål, og derfor kan racket holde sig i mange årtier.
4995 DKK

Bedste smith stativ

Toorx WLX-70 smith stativ
Toorx WLX-70 smith stativ
Dette smith stativ er ekstrem god til prisen, for du får overraskende meget stativ for pengene. Smith stativet kaldet Toorx WLX-70 har 15 indstillingsniveauer (fra 55 til 179 cm). Derudover kan stativet klare en maks belastning på hele 300 kilo. For at undgå vægtstangen falder ned på dig, hvis du laver en fejl og snubler, så er du sikret, fordi stativet er udstyret med et sikkerhedsanlæg. Desuden kan du opbevare vægtskiver (25 og 50 mm) på de sidegående stænger bagerst på stativet. Stativet har også en simpel pull up bar, som kan anvendes til at variere træningen.
5999 DKK

Guide til valg af squat rack

Hvad er et squat rack?

Kort sagt er et squat rack 2 stativer. Stativet anvendes når man laver squat samt bænkpres. Squat racket består altså af 2 stativer, som nemt kan justeres og flyttes. Det er et super vigtigt træningsudstyr, hvad angår styrketræning, fordi du kan lave en række af de store basisøvelser med racket. Derfor er squat racket et ideelt træningsredskab til styrketræning. Som tidligere anført kan det anvendes til mange forskellige styrketræningsøvelser, især basisøvelser som squat og bænkpres. Et squat rack gør det muligt at styrketræne i ens hjem, stue, kælder eller anden form for opholdsrum.

Vi anvender selv squat racket i vores træning. Det gør det lettere at træne squat samt andre styrketræningsøvelser. Du kan nemlig justere fra top til tå, og derfor er der et hav af muligheder, hvis man træner med et rack. Udover racket har du brug for en vægtstang og vægtskiver til at udføre styrketræningsøvelser.

back to menu ↑

Hvem kan bruge et squat rack?

Alle har naturligvis mulighed for at anvende et squat rack. Primært anvendes det, når man træner squat. Squat er en af de mest kendte styrketræningsøvelser, og derfor ses racket i langt de fleste fitness centre i Danmark. Man kan også købe et rack, som har en decideret bænkpres funktion samt flere funktioner og forbedringer.

back to menu ↑

Hvilket squat rack skal du vælge?

Pris

Prisen er altafgørende for alle og enhver. Er du en hardcore fitness entusiast, som ønsker det bedste af det bedste, er det nødvendigt at smide penge efter et rack. Er du nybegynder eller let øvet anbefaler vi, at du køber et billigt rack. Med det sagt, så afhænger det i sidste ende af, hvad dine præferencer er. Hvis du vil have et funktionelt rack af høj kvalitet og med et lækkert design – jamen så stiger prisen naturligvis. Men hvis du er lidt ligeglad med funktioner, og kan nøjes med de mest basale funktioner, så kan du slippe billigt afsted med dit køb af sådan et rack.

Vægt

Det er værd at vide, hvor mange kilo et squat rack kan holde til. Spørgsmålet er således: Hvad er dit behov? Hvor mange kilo plejer du at træne med? Hvilke øvelser skal du udføre med squat racket?

Er du nybegynder, skal du vælge et, som kan holde til færre kilo (måske med max belastning på 100) – så bliver prisen pludselig meget lav. Er du øvet, skal du formentlig vælge et, der kan holde til flere kilo – dyrere. Men hvis du har en formodning om at træne voldsomt meget de næste par år, så kan du lige så godt investere i et squat rack, som kan klare en højere maks belastning. Øvelser har også indflydelse på squat rackets maks belastning. Hvis du vil bruge squat racket til at træne skuldre og arme, så kan du nøjes med en lav maks belastning. Men skal du udføre benøvelser som squat samt brystøvelser som bænkpres og incline bænkpres, så er en høj maks belastning en god ide.

Størrelse

Er der pladsmangel hjemme hos dig? Så kan du med fordel købe et mindre og kompakt rack. Har du mulighed for at købe et større, anbefaler vi, at du køber et power rack. Power racket har et par ekstra tilføjelser, som blandt andet en pull up bar. Men i sidste ende handler det naturligvis om dine egne præferencer.

back to menu ↑

Typer af squat racks

Når du har bestemt dig for prisklassen, vægten og størrelsen, skal du beslutte dig for, hvilket rack du skal købe. Der findes nemlig forskellige varianter/slags af squat racks. Nedenfor har vi forklaret lidt om hver type.

Squat rack

Den første type er den klassiske. Det klassiske squat rack er fritstående og perfekt til hjemmebrug. Udover at den er justerbar, så kan man både træne squat og bænkpres ved brug af denne. Dette type rack kan som regel holde et pres på mere end 200 kg, hvilket for mange er mere end nok. Vi anvender selv et klassisk squat rack uden diverse funktioner, og vi kan varmt anbefale denne type rack. Det er billigt, simpelt og let anvendeligt.

Semi pro squat rack

Denne variant af squat racket er en tand dyrere på grund af flere funktioner. Et semi pro squat rack har ofte flere forbedringer og funktioner som blandt andet en forbedring af belastning (cirka 300 kg), plads til at hænge vægtskiver op, ekstra justeringsmuligheder og meget mere. Flere funktioner og forbedringer betyder også, at semi pro squat racks er dyrere end de klassiske squat racks.

Squat stativ

Et squat stativ defineres som en ikke-fritstående squat rack. Det vil sige, at der er tale om et samlet stativ, som anvendes til øvelser som squat. Normalt er squat stativer udstyret med mindst lige så mange funktioner som den traditionelle squat rack. Stabilitet og holdbarhed er to ting der karakteriserer squat stativet. Det er velegnet til både hjemmebrug og fitnesscentre.

Power rack

Et power rack er en anden form for squat rack. Med et power rack har du en utrolig stor sikkerhed, når du træner med vægtstang. Power racket har langt flere justeringsmuligheder end de ovennævnte typer af squat racks. Derudover er der ofte konstrueret en pull up stang øverst, som er en fordel.

Hvis du leder efter et squat stativ, og du vil have mulighed for at træne til dit maksimum, anbefaler vi helt klart et power rack, da det beskytter dig, hvis du skulle miste grebet om vægtstangen.

Smith stativ

Med et smith stativ kan du blandt andet udføre squat, military press, squat, bænkpres, decline bænkpres og incline bænkpres. Du har ikke brug for en makker til at hjælpe dig, når du træner med et smith stativ. Smith stativet giver dig nemlig mulighed for at træne 100% alene uden, at du laver nogen som helst fejltagelser. Vægtstangen er monteret fast til højre og venstre side i smith stativet. På denne måde følger vægtstangen og monteringerne med dig, når du styrketræner.

Smith stativet kan vi varmt anbefale til især nybegyndere, eftersom du med sikkerhed kommer til at udføre øvelser korrekt. Vi anvender selv et smith stativ til bænkpres, military press og mange andre øvelser. Udover de ovenstående typer af squat racks findes der mange flere varianter, men disse er hovedvarianterne.

back to menu ↑

Hvordan squatter man?

Squat er en nem basisøvelse, som generelt rammer alle muskelgrupper. Benets muskulatur bliver især præget og stimuleret under denne øvelse. Flere folk anvender også squat i deres core træning, da øvelsen kræver en god kropstammestyrke, og dermed træner kropstammestyrken.

Dette studie viser, at du skal have disse faktorer in mente, når du squatter:
• Ret ryg gennem hele øvelsen
• Hælene skal være lidt bredere end skulderlængden
• Tæerne skal pege 30 grader ud
• Øjnene skal have fokus vandret gennem hele øvelsen
• Prøv ikke at læne dig forover

back to menu ↑

Hvorfor træne squat?

Squat er den mest effektive styrketræningsøvelse ifølge en række professorer, heriblandt Stuart Phillips, en professor fra McMaster University med en Ph.D. i kinesiologi og en ekspert i virkningerne af modstandstræning på den menneskelige krop. Øvelsen aktiverer stort set alle muskelgrupper, der trænes på en gang. Derudover er der 3 led grupper (ankelled, knæled og hofteled), som bliver aktiveret ved, at man squatter. Squat er også en effektiv øvelse for sportsudøvere – især for håndboldspillere.
Når man træner squat i sit træningsprogram, bliver hjernen vant til at aktivere flere af benenes muskelfibre, som har den betydning, at man kan flytte sin egen kropsvægt mere eksplosivt, kraftfuldt og effektivt. Kort sagt betyder squat, at man optræner ens ben stærkere. Øvelsen er især populær hos kvinder/piger, da øvelsen giver de perfekte baller.

back to menu ↑

Konklusion og spørgsmål

Nu har vi givet dig en oversigt over de absolut bedste squat racks, og der er i hvert fald lidt til enhver smag. Derudover du også set vores guide til, hvordan man vælger det rette rack. Forhåbentlig har vores test og guide hjulpet dig på rette vej.

Du skal være velkommen til at kontakte os over mail, livechat eller kommentere, hvis du har spørgsmål eller undrer dig over noget. Vi er altid klar på at hjælpe vores besøgende på rette vej og stille vores erfaringer til rådighed – så tøv ikke med at få svar på dine spørgsmål!

back to menu ↑

Referencer

  • “How to squat? Effects of various stance widths ….” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6050697/. Besøgt den 20. feb. 2020.
  • “What’s the single best exercise?” https://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17exercise-t.html. Besøgt den 20. feb. 2020.