fbpx

Pull up bar

Er du på jagt efter en pull up bar, pull up stang eller et pull up stativ? I denne artikel afslører vi de 5 bedste pull up bars i test, alt lige fra den bedste billige pull up bar til det bedste pull up stativ. Du kan også læse vores guide til valg af pull up bar, hvis du har brug for tips og tricks.

Pull up bar test 2020: Top 5 bedste pull up bars

Bedste pull up bar

Pull up bar til dør
Pull up bar til dør
Denne pull up bar er vores testvinder, fordi den er billig og alsidig. Den er udstyret med nok funktioner til at kunne træne alle kropsdele. Det er en dørribbe, og derfor kan du hurtigt og nemt placere den op over dørkarmen, og tage den ned igen efter brug. Du kan både lave helt almindelige pull ups, chin ups og/eller andre avancerede øvelser. Derudover er kvaliteten rigtig god, og max belastningen er 130 kg. Den kan monteres på 99,9% af alle dørkarme og anbefales til både begyndere og øvede.
379 DKK

Bedste billige pull up bar

Pull up stang til dør
Pull up stang til dør
Her har vi fat i en super billig og simpel pull up stang af høj kvalitet. Den sættes i spænd i en døråbning, og så er den ellers klar til brug. Hvis du er interesseret i en pull up stang til en lav pris, så skal du vælge en pull up stang. Produktet kræver dog også, at du har en dør derhjemme, og baren kan sættes i spænd i en døråbning fra 80 til 120 cm men findes også i størrelsen 63-96. Så derfor bør du naturligvis have den tanke med i overvejelserne.
169 DKK

Bedste premium pull up bar

Pull up bar til loft og væg
Pull up bar til loft og væg
Her har vi fat i en fremragende pull up bar, som kan monteres på væggen og i loftet. Baren har en meget solid og holdbar konstruktion af EU-stål. Håndtagene har en ergonomisk form, så du nemt kan holde fast under træning. De udadgående-, sidegående- og indadgående greb giver dig rig mulighed for en varieret træning. Desuden har baren en maks belastning på hele 150 kg.
399 DKK

Resten af de bedste pull up bars

Avanceret pull up bar til loft og væg
Avanceret pull up bar til loft og væg
Hvis du er på jagt efter en avanceret pull up bar til loft og væg af høj kvalitet, så er denne bar lige sagen. Den er udstyret med en lang række forskellige greb (multigreb), og er ekstrem holdbar. Baren har en levetid på mange, mange år, grundet den solide konstruktion. Med baren kan du skabe en alsidig træning, og træne alt fra ryg til mave. Baren har en maks belastning på 150 kg, egenvægt på 12,5 kg og målene er 120 x 51 x 34 cm.
699 DKK
Pull up stativ
Pull up stativ
Hvis du ønsker at gå all-in på din pull up bar, så er et pull up stativ ikke et ringe bud. Dette pull up stativ giver dig mulighed for at træne professionelt. Stativet har en lang række funktioner, som man ikke ligger mærke til ved første øjekast. Den øverste stang kan justeres op og ned alt efter behov. Derudover er der også inkluderet flere greb i købet, som f.eks. midtergrebene samt greb til den nederste del af pull up stationen. Prikken over i'et er stativets fødder, som er lavet af kunstof, hvilket skåner dit gulv mod ridser og mærker.
1799 DKK

Guide til valg af pull up bar

Hvad er en pull up bar?

Det er vigtigt, at vi får på plads, hvad en pull up bar egentlig er. En pull up bar er et træningsredskab, hvor man træner med sin kropsvægt. Selve baren består af en monteringsdel og selve stangen.

Træningsøvelser som pull ups er meget populære ved brug af sådan en bar. Fordelen ved en chin up bar (et andet ord for træningsudstyret) er, at man helt selv kan bestemme, hvor hård træningen skal være. Derudover er der et hav af muligheder for øvelser. Med andre ord er det kun fantasien, der sætter grænser.

pull-up

back to menu ↑

Hvem kan bruge en pull up bar?

Alle kan bruge en chin up bar. Uanset om du er motionist, sportsudøver eller noget helt tredje, så er der helt sikkert nogle øvelser, som kan være til gavn for dig.

Pull up baren er meget fleksibel. Du kan både finde modeller, som skal monteres, men også modeller som ikke skal monteres. Dette gør også baren til et meget brugt træningsredskab. I langt de fleste fitnesscentre er der desuden også chin up bars.

back to menu ↑

Sådan vælger du en pull up bar

Uanset hvilken situation du står i, vil du altid have nogle valg, som skal træffes. Når du skal købe en pull up bar, skal du også gøre dig nogle overvejelser. Først og fremmest skal du bestemme dig for, om du vil træne ude eller inde. Dernæst kan du have et ønske om, at produktet skal kunne fjernes, når det ikke bruges. Til sidst vil prisen også spille en central rolle.

Drop en hjemmelavet pull up bar

Ja. Ærlig talt anbefaler vi ikke, at du laver din egen chin up bar, da du aldrig kan være sikker på, om det holder.

Det er uden tvivl det værd at smide nogle penge efter noget, som holder i længden. Og i dag kan du få en pull up stang til under 100 kroner, så derfor kan det ikke betale sig. Men hvis du alligevel selv vælger at lave din egen – så sørg for at tjekke den for gamle skruer og ujævnheder der kan skade dine hænder.

Se videoen herunder. Så kan det være, at du dropper dit gør-det-selv projekt!

Pull up bar til dør

pull up bar til døren

Pull up bar til dør

Hvis man bor i en lejlighed eller bare ikke har ret meget plads, så er denne pull up bar eller pull up stang et rigtig godt valg. Fordelen ved en chin up bar til dørkarmen er, at du ikke behøver at have den hængende, når du ikke bruger den. Det betyder altså, at du sparer plads i hjemmet.

Der er en stigende tendens til, at folk vælger denne type i stedet for en traditionel chin up bar. Dette valg kan vi sagtens forstå. Der er dog stadig nogle ting, du skal være opmærksom på, når du køber et produkt, som ikke er fast monteret på væggen:

1. Du skal aldrig købe nogle meget billige produkter.
2. Du skal sørge for at tjekke, om din dørkarm kan holde til det. På den måde undgår du skader.

Det viser sig, at langt de fleste skader på pull up bars er sket ved brug af denne type bar. For at du undgår sådanne skader, skal du være opmærksom på ovennævnte, når du køber dit produkt. Tryk på knappen nedenfor for at se den dørkarm pull up bar vi anbefaler, og som vi selv anvender i vores daglige træning. Pull up baren er forholdsvis billig og er naturligvis af god kvalitet.

Vi anbefaler denne pull up bar til dørkarm

Pull up bar til væg og loft

pull up bar til væg og loft

Pull up bar til væg og loft

Det er altid et sikkert valg at vælge en vægmonteret bar. Hvis du har pladsen til det, så vil vi til enhver tid anbefale denne type. Sikkerheden er bare bedre, når du vælger at montere den fast på en væg.

Når du monterer baren, er det vigtigt, at du vælger en væg, der kan holde til en høj belastning.

Vi anbefaler denne pull up bar til væg og loft

Pull up stativ

pull up stativ

Pull up stativ

Hvis du er på udkig efter den ultimative pull up bar, så skal du have fat i et pull up stativ. Denne type giver mulighed for et væld af forskellige træningsøvelser. Stativet har nogle skrå sider hvilket betyder, at du kan få mere variation i dit træningsprogram end ved en traditionel pull up bar/stang. I det hele taget er sådan et stativ langt mere professionel (dvs. stabilt og sikker) at træne med sammenlignet med de andre alternativer.

Vi anbefaler dette pull up stativ

Udendørs pull up bar

Der findes deciderede pull up bars til udendørs brug. Disse bars består ofte af et stativ, som du kan rykke rundt med. Personligt føler vi ikke, at denne type er stabil nok. Hvis man vil have en udendørs chin up bar, så ville vi købe en vægmonteret chin up bar – og montere den udenfor. I og med at den skal bruges udenfor, er det vigtigt, at du vælger en bar uden skumstøtte.

back to menu ↑

Montering af din bar

Du kan næsten forestille dig, hvad der kan ske, hvis din bar ikke er monteret ordentligt. Det er virkelig vigtigt at læse manualen igennem, hvis der er en, når du har fået åbnet dit tilsendte produkt.

Tjek efter om du mangler skruer eller andre komponenter. Hvis du mangler komponenter eller skruer, er det vigtigt, at du sender produktet tilbage til producenten, således at du kan få en ny bar, som indeholder alle de nødvendige komponenter. Begynd ALDRIG at bruge skruer som du selv har liggende i skuffen. Der er nemlig stor forskel på dem, du har liggende, og dem som producenten bruger.

Udover ovenstående er det også vigtigt, at du har styr på, hvor mange kilo din bar kan holde til. I langt de fleste tilfælde kan de holde til lidt over 200 kilo, men hvis du vælger at købe et discount produkt, så holder de ofte ikke til mere end 70 kilo. Dette kan være et problem for mange af os.

Noget andet du også bør tjekke efter, er den væg, du vil montere baren på. Det er vigtigt at fæstne pull up bars i nogle sikre vægge.

back to menu ↑

Øvelser til pull up bar

Pull ups og chin ups

Pull ups og chin ups – også kaldet armhævning – er en glimrende træningsøvelse, som træner hele overkroppen. Ikke nok med at armene bliver brugt – du kan også få en ryg og skulder ved at træne pull ups. Pull ups og chin ups er ikke helt det samme. Forskellen lægger i, om din håndflade vender ind eller væk fra dig selv. Ved pull ups vender du håndfladen væk fra dig selv (overhåndsgreb). Ved chin ups vender du håndfladen ind mod dig selv (underhåndsgreb). Processen foregår således:

1. Løft kroppen op indtil at hagen er over baren.
2. Sænk kroppen indtil dine arme og skuldre er strukket helt ud.

Armhævning kan være en rigtig hård øvelse uden nogen form for hjælp. Man kan gøre brug af flere forskellige midler/metoder, som gør øvelsen lettere:

1. Få en træningspartner til at hjælpe dig under øvelsen. Personen kan assistere ved at trække op i foden eller hoften. Det er dog vigtigt, at du stadig selv gør et stykke arbejde.
2. Find en bænk eller en stol og brug den som hjælpemiddel når du løfter dig op.
3. Vi gjorde selv brug af en træningselastik, da vi startede ud med pull ups. For os var dette den bedste løsning. Hvis du vælger at bruge en træningselastik, så husk på at den ikke skal være for stram.
4. Hvis du træner i et center, så har de af og til maskiner, som kan hjælpe dig med at blive løftet op. Disse maskiner plejer at fungere rigtig godt

Hvis du derimod er hardcore og gerne vil gøre dine pull ups endnu sværere, så er der også mulighed for det:

1. Du kan gøre brug af en vægtvest.
2. Du kan bruge ankelvægte hvilket øger intensiteten

Hængende ben- eller knæløft

Hvis du gerne vil træne mavemuskulaturen med chin up baren, så er der også rig mulighed for det. Hængende ben- og knæløft er en klassisk træningsøvelse, som man aldrig går galt i byen med. Det er en øvelse, som virkelig bearbejder de nedre mavemuskler. Men nok om det.

Hvis du er nybegynder, er det lettest at starte ud med knæløft. Øvelsen går ud på, at du løfter knæene helt op til maven. Når knæene passerer parallelpunktet, er det vigtigt, at du spænder godt i maven. Du sænker derefter knæene stille og roligt indtil, dine ben hænger lodret igen.

Ved benløft hæver du benene indtil, de hænger parallelt med gulvet. Derefter sænker du dem igen. Igen er det vigtigt, at du spænder godt i maven.

Der er igen mulighed for at gøre øvelsen sværere. Du kan for eksempel gøre brug af ankelvægte.

Muscle up

Muscle up er også en træningsøvelser, som du kan begive dig i kast med. Muscle up er en træningsøvelse, som for det første er sværere og hårdere end pull ups. Så man skal altså kunne lave pull ups, før man kan lave muscle ups.

Det er også værd at nævne, at muscle ups ikke kan laves på alle bars. Hvis man har en dørkarm bar, så er det nærmest umuligt at gennemføre denne øvelse, da man har behov for plads, før denne øvelse kan gennemføres.

Processen foregår således:

1. Start med opvarming. Evt. nogle normale pull ups.
2. Hæng i din bar uden at du rører jorden.
3. Hiv dig eksplosivt opad
4. Hold brystet helt ind til baren således at du kommer i en dips position.
5. Nu skal du bruge dine triceps til til at presse dig opad.
6. Du har nu lavet din første muscle up!

Det kan være svært at forestille sig, hvordan denne øvelse ser ud i praksis. Af den grund har vi lagt en video ind, som viser, hvordan en muscle up ser ud. Øvelsen vises først i dens helhed, hvorefter den deles op i mindre dele.

Desuden kan du finde et fint chin up bar træningsprogram her. Det indeholder både videoguides, forklaringer og skemalægning.

back to menu ↑

Kan man nøjes med en pull up bar til sin træning?

Nej. Der er ingen tvivl om, at pull up baren er et fantastisk træningsredskab, men der skal også andet ind i din træning. Du skal være virkelig kreativ, hvis du kun vil anvende en pull up bar som det eneste træningsudstyr til din træning. Pull up baren kan bruges i kombination med andre øvelser. Hvis du går i et træningscenter, kan du kombinere pull up øvelser med andre øvelser.

Når du kommer hjem og måske har hviledag, så kan du bruge din pull up bar som en ekstra mulighed for træning. På den måde er du stadig aktiv på dine hviledage.

back to menu ↑

Hvad siger undersøgelser om pull up baren og træning med udstyret?

Der er blevet lavet mange markedsundersøgelser for at finde frem til tendenser og hvilke producenter som er de mest dominerende. Ifølge Market Research Explore er det henholdsvis Ultimate Body Press, Wacces, Titan Fitness og ProSource som er nogle af dem med de største markedsandele i pull up bar branchen. Der er naturligvis forskel på, hvor udbredt disse mærker er i henholdsvis USA og Europa. Herhjemme i Danmark ser vi sjældent, at butikker lagerfører varer fra de nævnte producenter, men der er dog en undtagelse. Titan Fitness er en populær spiller på det danske marked grundet den lave pris og gode kvalitet – det perfekte sweet spot.

Hvis man udfører brede og omvendte pull-ups, så kan det lede til øget ‘impingement risk’, som man kalder det for på engelsk (jævnfør dette studie). På dansk kan det være svært at oversætte pga. anatomiske og fysiologiske begreber, så derfor nøjes vi med at sige, at det kan lede til øget risiko for skader. Desuden er støttende pull-ups (f.eks. med en træningselastik) anbefalet til de svagere fitness udøvere, nybegyndere og genoptræningspatienter.

Et forskningsstudie fra 2018 viser, at den mest aktiverede muskelgruppe under pull-up træning er mavemusklerne. Årsagen til dette er, at mavemusklerne bliver tvunget til at holde kroppen i den rigtige position under hele udførelsen af øvelsen. Det kan være overraskende for mange, eftersom man forbinder pull-up træning med ryg og arme.

back to menu ↑

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Vi har hjulpet vores brugere i mange, mange år, og af den grund ved vi en del om fitness udstyr. Vi har også beskæftiget os meget med pull up baren som træningsudstyr, fordi den er god til at skabe variation i ens træning og byder på mange trænings-muligheder.

Du er altid velkommen til at kontakte os. Vi stiller vores ekspertise til rådighed og hjælper altid med et smil på læben.

back to menu ↑

Referencer

  • “Pull-up Training Guide Updated: 25 Feb 2016 v20 – Marines.mil.” 25 feb. 2016, https://www.marines.mil/Portals/1/Docs/PullupTrainingGuide.pdf. Besøgt 26 mar. 2020.
  • “Global Pull-Up Bars Industry Market Research Report.” 25 nov. 2019, https://www.marketresearchexplore.com/report/global-pull-up-bars-industry-market-research-report/169292. Besøgt 26 mar. 2020.
  • “Scapula kinematics of pull-up techniques: Avoiding … – NCBI.” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4916995/. Besøgt 26 mar. 2020.
  • “(PDF) A Comparison of Muscle Activation during the Pull-up ….” 2 nov. 2018, https://www.researchgate.net/publication/331402880_A_Comparison_of_Muscle_Activation_during_the_Pull-up_and_Three_Alternative_Pulling_Exercises. Besøgt 26 mar. 2020.