fbpx

Okklusionsbånd

På udkig efter okklusionsbånd/KAATSU bånd? Herunder afslører vi de allerbedste okklusionsbånd på markedet. Du kan med fordel også læse vores gode fifs og tricks til valg af okklusionsbånd samt vores fortælling om okklusionstræning i det hele taget.

Okklusionsbånd test 2020: Top 3 bedste okklusionsbånd

Bedste okklusionsbånd

Bodylab okklusionsbånd til arme og ben
Bodylab okklusionsbånd til arme og ben
Bodylabs okklusionsbånd er det bedste allround produkt på markedet på nuværende tidspunkt. Produktet skiller sig ud fra andre billige produkter ved at have en semi-elastisk strap med velcrolukning. Billige produkter plejer at have plasticspænder, og de er ofte svære at lukke. En anden fordel er også, at produktet er udviklet i samarbejde med danske træningseksperter og fysioterapeuter. Det er med til at sikre et sikkert og kvalitetsstærkt produkt. Båndet er udviklet i et meget robust materiale, som samtidig er behageligt at have på. Det her er et komplet sæt med okklusionsbånd til både arme og ben inklusiv en gratis ebog om okklusionstræning. Du finder ikke et bedre produkt til denne pris.
358 DKK

Bedste billige okklusionsbånd

Bodylab okklusionsbånd 1 sæt
Bodylab okklusionsbånd 1 sæt
Bodylab løber også med sejren, når det kommer til billige okklusionsbånd. Du kan købe et separat sæt til enten arme eller ben i stedet for at købe begge sæt. Båndende er udstyret med en effektiv velcrolukning og ikke en besværlig og irriterende plastikspænde, som mange billige bånd har. Båndene er udviklet i samarbejde med eksperter inden for fitness, idræt og kost, og du kan derfor bide spids på, at produktet er i orden.
179 DKK

Bedste premium okklusionsbånd

BFR okklusionsbånd til arme og ben
BFR okklusionsbånd til arme og ben
BFR's produkter har nogle helt særlige funktioner, som gør dem til de bedste på markedet. For eksempel er deres okklusionsbånd smallere, hvilket gør dem nemmere at stramme dem ind. Når du har nemmere ved at stramme dem ind, vil du også have lettere ved at styre blodtilstrømningen. Selve produktet er af 50% polyester og 50% latex. En af fordelene ved BFR's produkter er også, at de ikke indeholder plastic eller det velkendte stykke metal, som niver i huden. Derudover har alle deres produkter en one hand velcro luk. Det er et super nemt låsesystem. Produktet fås i forskellige størrelser. Alt i alt et godt valg, hvis du vil have et sæt kvalitets-sikre okklusionsbånd.
549 DKK

Guide til valg af okklusionsbånd

Hvad er et okklusionsbånd?

okklusionsbånd fra bodylab til armEt okklusionsbånd placeres på enten armen eller låret, og du begynder derefter at styrketræne. Kort fortalt får du hurtige resultater ved at “snyde” din krop til at tro, at du løfter tunge vægte. Men i virkeligheden løfter du ret lette vægte. Det er den ændrede mængde af ilt og blod i musklen, som giver effekten. På engelsk kalder man det for et BFR Band, fordi BFR er en forkortelse for Blood Flow Restriction (= begrænsning af blodgennemstrømning).

Hvis du for eksempel har et bånd på og begynder at træne biceps øvelser, så vil dine 20 kg ret hurtigt føles som 30 kg. Derfor bruger man også lette vægte.

Okklusionsbånd findes efterhånden i mange forskellige varianter. Overordnet set bliver der lavet 2 forskellige typer: et bånd til armene og et bånd til benene. Men der findes mange forskellige producenter. Dem vi kan anbefale er BfR og Bodylab (BfR laver de bedste). Der findes også mange non-brand produkter, som vi vil fraråde dig at købe. Kvaliteten er ofte virkelig ringe, og de går i stykker efter få træninger.

Man taler om 3 forskellige måder, hvorpå okklusionstræning virker. Den første er, at dine muskelceller vil nå et punkt, hvor de er fyldt så meget op med vækste, at de enten springer eller vokser. En anden måde træningen virker på er, at dine musklers lave iltniveau under opsamling af blod tvinger kroppen til at danne hurtige muskelfibre (hvide muskelfibre), hvilket resulterer i en ekstrem muskeltilvækst. Den sidste måde er, at der hurtigt bliver opsamlet mælkesyre, når iltniveauet er lavt. Umiddelbart lyder det som en dårlig ting, men undersøgelser viser faktisk, at mælkesyre kan øge proteinsyntesen.

Okklusionstræning er idag en anerkendt træningsform i rivende udvikling. NFL (den amerikanske fodboldliga), det amerikanske militær og den amerikanske styrkeløft organisation bruger træningsformen.

back to menu ↑

Hvorhenne skal jeg placere mit okklusionsbånd?

Ved træning af underkrop giver det mest mening at placere båndet øverst på låret. Altså oppe ved lysken. Bånd til underkroppen er ofte bredere end til overkroppen. Ofte er de 3-5 centimeter brede.

Ved træning af overkrop giver det mest mening at placere båndet øverst på overarmen. Altså ved armhulen eller henover skulderen. Bånd til overkroppen måler ofte 2-4 centimeter i bredden.

back to menu ↑

Okklusionstræning

I løbet af de sidste par måneder er okklusionstræning (KAATSU-træning) blevet ekstremt populært. Okklusionstræning kan give virkelig gode resultater på meget kort tid. Det særlige ved træningsformen er, at du kun træner med 20-35% af 1RM (den maksimale vægt du kan løfte i en given øvelse). Til sammenligning plejer man traditionelt at styrketræne med 70-80% af 1RM. Det eneste træningsredskab du behøver, er et okklusionsbånd, også kaldet KAATSU bånd og okklusionsstraps.

Okklusionstræning går ud på, at man ændrer på, hvor meget blodet kan løbe tilbage fra musklen. Det er okklusionsbåndet, som styrer blodgennemstrømningen ved at klemme på venerne. Blodet kan stadigvæk løbe ned til musklen, men det får sværere ved at løbe tilbage. Nogle tror, at okklusionstræning handler om at lukke helt af for blodets tilbagestrømning. Men det er ikke tilfældet. Der er også mange som tror, at okklusionstræning er det samme som KAATSU-træning. Men det er heller ikke rigtigt. KAATSU træning er en mere specifik træningsform, som konstant går ind og tilpasser trykket ved at se på, hvordan din krop reagerer. KAATSU-træning er derfor også mere avanceret og kræver specielle apparater, som koster helt op til 25.000 kroner. Det er noget nemmere med okklusionstræning, fordi det er billigt at komme i gang med og er lige så effektivt.

Træningsformen blev udviklet tilbage i 60’erne og 70’erne, hvor man lavede eksperimenter med mærkelige ting som eksempelvis reb og cykelslanger. Grunden til at det først er blevet populært nu skyldes, at udstyret tidligere har været ekstremt dyrt. I løbet af de sidste 6 år er der blevet lavet studier, som har undersøgt hvordan okklusion kan gøres billigt. Du kan herunder se en fin video om okklusionstræning. Videoen viser blandt andet, hvordan du placerer dine okklusionsbånd korrekt.

Mange tror kun, at okklusion er til arme og ben, men undersøgelser viser faktisk, at det giver mening at anvende træningsformen til baller, bryst og ryg. – Og endda med effektive resultater. For eksempel viser et studie, at bænkpres med okklusionsbånd kan give en stigning i brystaktiveringen på 16%. Andre undersøgelser viser også, at en kombination af først at træne okklusion for derefter at træne uden okklusion, kan resultere i større muskelvækst.

Den anerkendte professor, Jacob Wilson, har sammen med Jeremy Loenneke udgivet et omfattende studie omhandlende træningsformen. De har blandt andet sammenlignet træning med vægt og træning med at gå. Her fandt de ud af, at det er mest effektivt at løfte med vægte. Dog anbefaler de at undgå vægte, hvis formålet er genoptræning. Derudover anbefales okklusionstræning uden vægte også til dem, der lige er startet med teknikken. Derudover fandt de ud af, at korte pauser på 30 sekunder giver bedre resultater.

back to menu ↑

Er okklusionstræning farligt?

Nej, hvis du har sat dig ind i hvordan træningsprocessen fungerer, så er der ikke noget at være bange for. Men hvis du bare går igang med at træne uden at vide noget som helst til den bagvedliggende teknik og teori. Så kan det være farligt. Der er overordnet set 3 ting, som du skal have styr på, inden du går igang med at træne:

Dit okklusionsbånd skal ikke sidde for stramt. Og ja, hvad er for stramt så? På underkroppen skal du sigte efter en stramhed på 7/10 og på underkroppen 5/10. 10 er det strammeste, som du overhovedet kan spænde båndet. Du skal derfor selv bedømme hvad 7/10 og 5/10 er. Det bliver derfor en subjektiv bedømmelse, og stramheden varierer derfor fra person til person. Men det er vilkårene, når du dyrker okklusionstræning. Faktisk viser studier, at det ofte er bedst at have dit bånd for løst end at have det for stramt. 4/10 i stedet for 5/10 vil nærmest give de samme resultater, hvorimod 8/10 i forhold til 7/10 ikke vil give et bedre resultat. Vores anbefaling er derfor at starte lidt løst ud, og når du har vænnet dig til presset og er blevet erfaren med træningsformen, kan du stramme båndet.

Ikke brug for tunge vægte. Det er i virkeligheden derfor, okklusionstræning er populært. Du har nemlig mulighed for at træne med lav belastning hvilket aflaster sener og led. Der arbejdes ofte med 20-50% af din 1RM – meget lette vægte. Ved traditionel styrketræning vil du ikke opnå resultater med lette vægte. Men på grund af musklens ændrede indhold af ilt og blod, kan du opnå overraskende resultater. Det er samtidig vigtigt, at du ikke overstiger 50% af din 1RM.

Træn ikke for lang tid ad gangen. Det anbefales, at du ikke træner mere end 10 minutter ad gangen. Hvis du sætter dig mere ind i okklusionstræning (træningsprogrammer og protokoller), vil du dog også hurtigt finde ud af, at det slet ikke er nødvendigt at træne i så lang tid for at få den ønskede effekt. Hvis du vil lave flere øvelser ad gangen, bør du holde nogle pauser.

back to menu ↑

Hvad koster et okklusionsbånd?

Hvis du er på udkig efter de billigste okklusionsbånd, så vælg dem fra Bodylab. Kvaliteten er høj og komforten er i top. Hvis du er klar på at investere flere moneter og tid i okklusionstræning, så vælg bånd fra BFR – det er de bedste KAATSU bånd i øjeblikket.