fbpx

Lacrosse bold

Er du i tvivl om, hvilken lacrosse bold du skal vælge? Herunder kan du læse om de 3 bedste lacrosse bolde til at bekæmpe smerter i muskler, led og scener. Læs også vores guide til valg af lacrosse bold, som er placeret længere nede i artiklen.

Lacrosse bold test 2020: Top 3 bedste lacrosse bolde

Bedste lacrosse bold

Captain Lax lacrosse bold
Captain Lax lacrosse bold
Lacrosse bolden fra Captain Lax er en velanmeldt bold og den bedste i test. Bolden har et stilrent design, er billig, god til at massere i dybden, holdbar og kommer i 7 forskellige farver. Den er fremragende til at løsne muskler og velegnet til massage, ømhed og smerter.
49 DKK

Bedste billige lacrosse bold

Noname lacrosse bold
Noname lacrosse bold
Denne bold er et billigt alternativ og fungerer optimalt. Den er lidt mere ru end den fra Captain Lax, men ellers minder de meget om hinanden. Få afspændt dine muskler og fjern ømhed sant smerter med lacrosse bolden. Vælg denne bold, hvis du er på udkig efter en billig løsning.
35 DKK

Bedste premium lacrosse bold

KSONE lacrosse bold
KSONE lacrosse bold
Her har vi fat i den luksuriøse udgave af lacrosse bolden. I daglig tale kalder vi denne type bold for peanut lacrosse bold. KSONE har lavet en fremragende peanut bold, som giver dig mulighed for at massere dybt og bredt. Du rammer bredere end med en traditionel bold. Bolden kommer i 5 forskellige farver, så der er lidt til enhver smag.
99 DKK

Guide til valg af lacrosse bold

Hvad er en lacrosse bold?

En lacrosse bold kommer i mange størrelser, former og farver

En lacrosse bold kommer i mange størrelser, former og farver

En lacrosse bold er en lille bold, der fås i forskellige hårdheder; typisk blød, medium og hård. Bolden er velegnet til folk, der har problemer med muskel og ledsmerter. Bolden kan netop stimulere de områder gennem massage. Desuden er det en nem og effektiv måde til at hjælpe kroppen med at restituere efter endt træning. Før ens træning kan man også med fordel massere muskler og på den måde forberede dem til træningen. Det er nemlig vigtigt at huske på, at kroppen bliver passet på, så man undgår skader.

Lacrosse bolden stammer sjovt nok fra lacrosse sporten. Den bliver brugt som kampbold, er kendt for sin hårdhed og vejer typisk omkring 140-147 gram. Eksperter har efterfølgende givet den en anden funktion, som er massage-funktionen. Så nu kan bolden altså anvendes efter fysisk aktivitet, og massere udsatte områder.

Den er fx langt mere holdbar og bedre til afspændinger end en tennisbold. Tennigsbolden har på ingen måde den samme hårdhed og kan ikke anvendes til stimulering af muskler. Man kan både bruge boldene før og efter træning. Det er en god måde at få afspændt sine muskler i de ramte områder, og det er til en overkommelig pris. Oftest ligger priserne ikke på meget mere end de 50-450 kroner for en lacrosse bold. Bolden kan bruges på mange forskellige muskelområder. Der er nogle teknikker, som er forholdsvis nemmet at lære – læs med nedenfor.

back to menu ↑

Lacrosse bold øvelser

Lacrosse massage bolden kan som nævnt bruges på mange forskellige områder af kroppen. Den kan både ramme de større muskelgrupper, men også sagtens de små. Det smarte ved at bruge en lacrosse bold til massage er, at den er god til såkaldt trigger point massage. Det vil sige, at man fokuserer på lige netop dét område, der har mest brug for massagen. Det handler altså hele tiden om, at man leder efter de områder, der er ekstra følsomme, og som kan få meget gavn af at blive masseret af en lacrosse bold. Og desuden er bolden god til at komme helt i dybden med de ramte områder, og den er let at bruge, selv for folk der ikke har forstand på massage eller sportsmassage.

Baller

Har man spændinger omkring den øvre del af ballerne, så kan bolden bruges til at afspænde ved, at man lægger sig oven på bolden på sit gulv, og placerer den lige under bæltekanten af ens bukser. Herefter vil man kunne bevæge sig en smule frem og tilbage, mens bolden ligger under det ømme område. Det er ikke nødvendigt, at man bevæger sig konstant frem og tilbage, man kan i ligeså høj grad få nytte af at lade bolden ligge stille på området, som man kan drage nytte af at bevæge sig. Det er en god idé at veksle mellem de to.

Når man har fået løst spændingerne i det øvre område, kan man bevæge bolden ned lige under ballerne. Her sidder man mere op, mens bolden ligger lige dér, hvor ballerne ligesom stopper og bevæger sig i en bue, mens man bevæger bolden i cirkulærer bevægelser. Man kan igen føle sig frem, hvornår man rammer et område, der er godt og fokusere på, og lade bolden standse der i stedet for at bevæge sig på større områder.

Baglår

Her kan man med fordel sætte sig et andet sted, end på gulvet. Det kan for eksempel være på køkkenbordet eller et andet sted med hårdt underlag, hvor du kan få vinkel på dine ben. Derfor er køkkenbordet et godt bud. Put lacrosse bolden under dit lår, mens dine lægge hænger ned fra bordet, dette giver et pres på baglåret, som presser den ned mod bolden og vil give en masserende effekt. Er der ikke nok vægt på, kan man krydse sine arme og lægge dem ned på lårene, så de giver lidt ekstra vægt på lårene. Mens man gør dette lader benene blive ført op og ned – altså op til bordets kant og ned langs køkkenlågerne igen. Dette gør man gentagne gange. Når du føler, at det har givet en god effekt, kan du rykke bolden en smule til en nyt område, der har brug for afspænding.

Fødder

Man kan også bruge lacrosse bolden til at give massage under fødderne. Det er en god måde at stimulere sin svang i foden på. Det kan især være en relevant ting, hvis man ikke har træningsfodtøj. Eller hvis man er platfodet eller har andre anatomiske udfordringer ved sine fødder. Generelt er det en god idé for folk, der dyrker meget kondition, at eje en lacrosse bold, fordi fødderne bliver belastet, uanset hvor godt fodtøj, man benytter sig af. Når man masserer under sin fod, er det altså også noget, der giver godt til resten af kroppen. For eksempel er det vigtigt, at fødderne er i orden, så man ikke får problemer med ryggen i det lange løb. For at sikre sig balance er det en god idé at holde fast i noget, når man bruger bolden til at massere under fødderne. For eksempel ved et gelænder eller en dørkarm.

Man placerer så foden oven på lacrosse bolden, hvor man lader den rulle frem og tilbage, mens man lader sin vægt ryge ned på bolden. Bolden bør ligge under ens svang, når man starter på øvelsen. Når man holder fast i noget, og dermed gør kroppen mere stabil, er det med til at gøre massagen mere effektiv. Øvelsen gentager man i omkring et minut, hvorefter man holder en pause, og kan så gå videre til næste fod.

Ryg

Her placerer man lacrosse bolden omme bag ved ryggen og op ad en væg. Man sætter bolden mellem ryggen og væggen, mens man lader den rulle frem og tilbage eller op og ned på det ømme område. Man lader igen sin vægt presse ind mod bolden, så den giver den rette punktmassage. Det er en god idé at lade bolden rulle i forskellige retninger og på forskellige områder, og når man finder de særligt ramte områder, så lader man bolden trykke ind på dette område, så man opnår den bedst mulige massage på netop dette punkt.

Hvis man hellere vil ramme området liggende, kan man også godt lade bolden ligge på gulvet, placere den under sin ryg, og lade sig selv køre frem og tilbage og fra side til side. Det er lidt lettere at sige sig, at man putter vægt ned over bolden, når man ligger ned. Men derudover handler det meget om, hvad man selv bedst kan lide, og hvad der virker bedst for ens egen krop.

Læg

Her sætter man sig ned på gulvet, og lægger bolden under læggen. Bagefter sætter man hænderne i gulvet, og løfter sin numse – på den måde lægger man vægt på sine ben og dermed også på læggen og bolden. Når man har fundet sin position, så trækker man henholdsvis benet – i strakt tilstand – hen mod sig selv, og presser dig herefter væk fra sig selv igen. Stadig mens man har hænderne i gulvet og numsen løftet. På den måde glider bolden hen ad læggen, mens man fortsat har lagt vægt ned over bolden. Det er en god måde at ramme de ømme punkter på ens lægmuskler. Hvis man ikke kan mærke nok, så kan man med fordel lægge det andet ben hen over benet, som har lacrosse bolden under sig. På den måde øger man vægten ned over bolden.

Øvelsesvideo

Hvis du har brug for mere inspiration til øvelser, så tag et kig på denne video:

back to menu ↑

Lacrosse bold sæt

Man kan købe forskellige typer af lacrosse bolde, og man kan med fordel købe dem i sæt. Det kan enten være en god idé at købe den type sæt, hvor man får mellem to og seks lacrosse bolde, der har samme form og størrelse, så man ikke løber tør, hvis bolden hen ad vejen begynder at blive brugt eller føles mindre effektiv. Selvom bolden er meget hårdfør, så vil den med tiden blive mindre effektiv.

Man kan også købe lacrosse bolde, der for eksempel er formet som en jordnød, det vil sige, at der er to bolde, som er sat sammen, og derfor bliver den også kaldt for en peanut lacrosse bold. Denne bold er for eksempel god til at ramme hele læggen, når man udfører lægmassage med lacrosse bolde. Man kan også købe sæt, hvor man for eksempel får to lacrosse bolde og en bold med takker i. Det kan også være en fordel, hvis man har brug for endnu mere dybdegående massage, at man supplerer med de takkede massagebolde.

Der findes også nogle sæt, hvor man både kan tilkøbe sig en eller flere lacrosse bolde, en takket bold og en foam roller. De kan – ligesom lacrosse bolden – bruges til at ramme ømme muskelgrupper. I øvrigt er det nævnte massageudstyr gode redskaber til at massere sig selv. Der er altså mange muligheder for at kombinere forskellige redskaber, hvis man vælger et sæt.

back to menu ↑

Poser og tasker til lacrosse bold

Der eksisterer også poser og tasker til lacrosse bolde. Det er ikke en nødvendighedsvare, men det kan bruges til at holde styr på ens bold(e). Poserne er designet og fremstillet præcist, så de kan opbevare lacrosse bolde og holde dem organiserede. Flere af taskerne har plads til mange bolde i forskellige størrelser. Poser og tasker kan også ses som en nem og organiseret måde at fragte ens bold(e). Det kan være til stor gavn, hvis man har mange bolde.

Der findes forskellige poser og tasker til vidt forskellige priser. De dyrere poser og tasker kan som regel opbevare 75 lacrosse bolde. Det er også muligt at vælge et billigere alternativ, som typisk er et lille net. Det er dog i samme grad en god måde at holde styr på sine bolde, hvis man har tilkøbt sig flere forskellige. Taskerne kan købes for mellem 2-300 kroner, mens de billige poser har en pris nede omkring de 30 kroner. Det handler altså også meget om, hvor mange penge man er villig til at smide efter sit massageudstyr.

back to menu ↑

Hvem kan få gavn af en lacrosse bold?

Som du forhåbentlig har bemærket, er lacrosse bolden en fremragende måde at massere og afspænde muskler. Det er også det absolut billigste alternativ sammenlignet med andet massageudstyr som foam rolleren og massagerullen.

Hvis du har et stillesiddende arbejde, så er lacrosse bolden lige sagen. Når man sidder på en kontorstol dagen lang, så kan det være en fordel at massere ens muskler. Det sikrer en god afspænding af muskler, så de ikke bliver så låste.

Man skal bare være opmærksom på, at massage med en lacrosse bold, godt kan gøre ondt. Man rammer netop ømme punkter i kroppen, der trænger til at blive masseret og afspændt. For nogle vil det kræve tilvænning at massere sig selv med lacrosse bold. For nogle tager det et par dage at vænne sig til, mens andre har brug for et par uger. Det er vigtigt at forstå, at denne type for smerte giver fordele for kroppen. I sidste ende er massagen godt givet ud, hvis man gerne vil have sin krop til at holde til fysisk aktivitet mange år fremad.

Hvis du har smerter ved scener, muskler og/eller led, så er lacrosse bolden helt klart noget for dig. Det er ikke for sjov, at denne type bold eksisterer og er et populært massageudstyr. Dette studie viser, at massage med en lacrosse bold kan lindre smerter samt øge præstationsevnen. I studiet var forsøgspersonen en 14-årig pige diagnosticeret med akillestendinose (smerter i akillescenen). Efter kun 2 træningspas med lacrosse bolden gik pigen fra at have ondt under træning og præstere dårligt, til ikke længere at have ondt under træning og præstere markant bedre. Så hvis du – af en eller anden årsag – har skader og/eller smerter i enten muskler, led eller scener, så er lacrosse bolden vejen frem.

back to menu ↑

Referencer

  • “The use of compression tack and flossing along with … – NCBI.” 30 maj. 2016, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5539579/. Besøgt 2 mar. 2020.