Balancebræt

Sort balancebræt
Sidst opdateret: november, 2020 | Denne artikel indeholder annoncer

Et balancebræt er et ofte meget undervurderet træningsredskab med et utal af fordele. Implementerer du et balancebræt i din træning får du forbedret din balance, stabilitet, styrke i fødder og ankelled og meget mere.

Magasinet Håndvægten har i samarbejde med fitness- og træningsekspert Naja Fogtmann lavet en test af balancebræt. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Balancebræt Test: Top 5 Bedste Balancebræt

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste balancebræt

Pris: 397 DKK

Vinderen i kategorien “bedste balancebræt i test” er dette balancebræt fra Wobblesmart. Brættet er lavet i træ og er med en skridsikker overflade, derudover er det justerbart.

Annonce

Bedste billige balancebræt

Pris: fra 69 DKK

Vinderen i kategorien “bedste billige balancebræt” er dette plastik balancebræt. Brættet har en skridsikker overflade for stabilt ståsted. Brættet fylder ikke meget og kan nemt opbevares.

Annonce

Bedste premium balancebræt

Pris: 1.619 DKK

Vinderen i kategorien “bedste premium balancebræt” er denne balanceplade Backapp 360. Den har en indbygget balance-motor der skaber bevægelse for at udfordre dig.

Annonce

Bedste balancebræt til børn

Pris: 249 DKK

Vinderen i kategorien “bedste balancebræt til børn” er denne Labyrinth fra Abilica. Brættet har en indbygget labyrint inde i midten for leg og nem aktivering. Labyrinten udfordrer din balance på nye måder.

Annonce

Bedste balancepude

Pris: 249 DKK

Vinderen i kategorien “bedste balancepude” er denne balance disc. Denne pumpes op med luft, hvilket skaber en mere levende og flydende bevægelse. Den har to forskellige overflader, en glat og en med knopper.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til balancebræt

Hvad er et balancebræt?

Et balancebræt er et træningsredskab med formålet at forbedre ens balance. Der findes flere forskellige udgaver af bræt, men det mest kendte er opbygget som en plade, eller bræt, hvorpå man placerer begge sine fødder.

Under denne plade er der så en halvkugle som gør, at man skal arbejde aktivt for at holde balancen. Denne model kaldes for et ‘Wobble board’.

Udfordringer ved træning på et balancebræt er, at du aktivt skal kunne holde dit center af kropsmasse (Center of mass, COM) inden for din understøttelsesflade (Base of support, BOS) og dermed aktivt undgå ikke at ud af balance.

Man træner at holde sin krop i balance ved at  afholde pladens sider i at komme i berøring med gulvet eller ved at forhindre at man bliver nødt til at træde af pladen.

Pige på balancebræt

Mange forbinder brættet med genoptræning af fødder og ankelled, hvilket de også er meget velegnede til da det er meget skånsomt, men de kan også bruges til meget mere.

Brættet benyttes nemlig også inden for eksempelvis yoga, surfing, hjerneudvikling og andre sportsgrene hvor det er vigtigt at have stabilitet, god balance samt kontakt til ens fødder. 

Hvorfor skal jeg købe et balancebræt?

Der er rigtig mange fordele til at investere i et balancebræt og implementere dette i ens dagligdag. At få et balancebræt ind i ens hverdag er heller ikke særligt tidskrævende, da det nemt kan sættes ind i den daglige rutine du allerede har.

Du kan ligefrem træne på bræt imens du foretager dig andre ting. Flere står på det mens de f.eks., børster tænder, ser fjernsyn eller bruger computeren. Det er en træningsform der er hurtigt og nem at gå til, og har derudover et utal af fordele.

Mange har den opfattelse at træning med et bræt kun øger ens stabilitet og forbedrer ens balance, hvilket det i høj grad også gør, men det har mange flere fordele.

Det kan forbedre din kropsholdning, forbedre din posturale kontrol, øge din koordinationsevne, forbedre din smidighed i fødder og ankler, forebygge risiko for overbelastningsskader og så er den rigtig god til genoptræning. 

Kropsholdning: Rigtig mange i dag har en ikke optimal kropsholdning, hvilket ofte er et resultat af et stillesiddende job. Et stillesiddende job foran en computer kan skabe ubalance i ens muskulatur, hvilket kan resultere i ryg- og nakkesmerter.

Træning på et balancebræt opbygger styrken i dine mavemuskler og rygmuskler, hvilket kan hjælpe med at fremme god kropsholdningen. En forbedring i kropsholdning vil kunne aflaste den daglige belastning på ryg og nakke, hvilket kan lindre smerter i disse områder.

Minimere skadesrisiko: Rigtig mange skader opstår på grund af fald. Ved træning på bræt øger du din muskelstyrke samtidig med at du træner, at kunne stabilisere din krop og forbedre din reaktionsevne i forhold til fald. Dette forebygger overbelastningsskader ved andre træningsformer. 

Genoptræning: Ligemeget om det er en træningsskade , en job-skade eller bare et uheld, så kan et balancebræt være en god hjælp. Der er mange fordele ved træningen og så er den skånsom for muskler og led. Derfor benytter rigtig mange fysioterapeuter sig også af bræt som et værktøj til genoptræning. 

Hvilket balancebræt skal jeg vælge?

Der er overordnet set to faktorer der kan have betydning på sværhedsgraden ved et balancebræt. Den første er størrelsen på undersiden af brættet. De fleste balancebræts bliver lavet med en form for halvkugle på undersiden, som er denne der udgør balance elementet i træningen.

Jo større denne halvkugle er, jo nemmere er det at holde sig stabil, og jo mindre halvkuglen er, des mere vil du blive udfordret på både din balance og din stabilitet. Det andet der har en betydning for sværhedsgraden er størrelsen på brættet.

Jo større brættet er, jo nemmere er det for dig at holde balancen. Dette er fordi at du derved har en større understøttelsesflade at stå på.

Når du vælger et bræt skal du også være opmærksom på den maksimale vægtbærring. Typisk har et bræt i plastik en lavere maksimal vægtbæring end et balancebræt i træ.  

Slutteligt skal du vide at der findes flere forskellige former for balancebræts. Dem der er taget udgangspunkt i, i denne artikel kaldes for “Wobble boards”. Du kan læse om disse forskellige modeller i afsnittet “Typer af balancebræt”.  

Kombinér balancebræt med andet udstyr

Du kan med fordel overveje at investere i en beskyttelsesmåtte til at ligge mellem gulvet og dit balancebræt. Beskyttelsesmåtten bør være lavet i et skridsikkert materiale.

Dette er især en fordel hvis du har trægulv. Formålet med beskyttelsesmåtten er at beskytte dit gulv mod ridser, samt kan gøre, at dit bræt står meget stabilt og minimere derved risikoen for fald. 

Balancebræt vs. bosu bold

Både balancebræts og bosu bolde udforder din balance og stabilitet, ved at være en ustabil flade at stå på. Derudover træner begge din mave- og rygmuskulatur, forbedrer din koordination og er gode til genoptræning.

Ved begge to er målet, at du skal bevare dit center af kropsmasse (Center of mass, COM) inden for din understøttelsesflade (Base of support, BOS). 

På et balancebræt vil den side du står på altid være lavet som flad og fast, hvor det er bunden af brættet der er ustabil og derved skaber balance træningen. 

Hvis du har trænet meget på et bræt og ønsker endnu mere udfordring og variation, så kan du anskaffe dig en bosu bold.  Bosu står for “both sides used” hvilket er en hentydning til, at begge sider kan bruges.

En bosu bold består derfor af en flad fast side og en halvrund oppustelig side. Her kan du selv vælge hvordan du vil vende bosu bolden, hvorved du har mulighed for at udfordre dig selv på flere forskellige måder. Vender den flade side ned af og den bløde side op af, så står bosu bolden stabilt, mens du som bruger vil stå ustabilt.

Vender du så den flade side op af og den bløde side ned af, ja så minder den mere om et balancebræt, hvor du selv står stabilt og skal så kunne justere din krop i forhold til det nu ustabile underlag.

Generelt set, så kræver en bosu bold en bedre balance og større stabilitet end et bræt. Mange benytter sig også at bosu bolden til almindelig træning, da den har mange funktioner og muligheder. 

Det gode ved begge er, at træningen kan tilpasses efter niveau, så alle kan have en fordel ved at benytte sig af enten et balancebræt eller en bosu bold. 

Balancebræt risici og sikkerhed

Den største risiko der er ved benyttelse af et balancebræt, er at falde af den. Et bræt er ikke hævet meget over jorden, men der er nogle risici hver gang man falder, ligegyldigt fra hvad.

Er man meget nervøs for at falde af sit bræt, kunne man eventuelt vælge at investere i et par knæbeskytter og albuebeskyttere.

Ellers kan man være opmærksom på at der ikke er nogle farlige ting i form af skarpe og hårde genstande omkring en, der kunne forøge skade.

Derudover anbefales det også, at man står tæt på noget man kan støtte sig ved, hvis man er nervøs for at falde – dette kunne f.eks., være et bord man lige hurtigt kan tage fat i, eller bare en væg. Nogle råd for at minimere risikoen for fald er følgende: 

God flade: Første råd er at sikre at man har en god og sikker flade at stå på. Hvis du har trægulv bør du anskaffe dig en beskyttelsesmåtte i et skridsikkert materiale.

Det vil først og fremmest sikre dig for at balancebrættet gilder samt den kan være blødere at lande på hvis uheldet nu skulle være ude. Derudover beskytter det også dit gulv mod slid.

Et andet tip er at udføre din træning på balancebræt i bare fødder. Strømper kan være glatte og skaber derfor også en risiko.

Derudover bliver de små stabiliserende muskler i dine fødder trænet bedre hvis du har bare fødder, samt du får trænet din fodstillings sans meget mere. 

Kontrol: Endnu et tip er at have kontrol over dine bevægelser – eller i det mindste forsøge på det. Hvis du laver nogle pudsige og voldsomme bevægelser, kan du meget nemt komme ud af balance og derved øges din risiko for at falde.

Derfor anbefales du at starte med nogle enkelte nemme øvelser, og så stille og roligt træne din balance og stabilitet op. 

Pleje af vippebræt

En stor fordel ved et bræt, er at det stort set ikke kræver nogen speciel vedligeholdelse. Da et balancebræt er fokuseret med det formål at man skal kunne stå på det, betyder dette også, at de typisk er lavet i stærke og hårdføre materialer.

Det kræver faktisk ikke mere, end at den lige kan tørres af med en hård opvredet klud. Inden brug kan man desuden lige tjekke underfladen om denne er fin og jævn, så der er ikke sidder noget fast, der potentielt kan ridse både gulv og balancebræt. 

Vil man passe ekstra godt på sit bræt kan man købe en beskyttelsesmåtte man kan ligge mellem balancebræt og gulv. Dette vil beskytte balancebrættet fra at bliver ridset fra gulvet og omvendt.

Valg af balancebræt

Typer af balancebræt

Vippebræt

Et vippebræt er den nemmeste og mest enkle type af balancebræts og er rigtig god til begyndere. Brættet består af en fast og stabil overflade, typisk enten rund eller firkantet.

På bunden er der fastsat en form for pind, denne gør det kun muligt at kunne tilte i to retninger – enten højre til venstre, eller frem og tilbage, alt efter hvordan du vender brættet.

Har man mange udfordringer med sin balance anbefales man at starte med denne. Den bruges typisk til børn, skrøbelige ældre og genoptræning af folk med kognitive udfordringer.

Balancebræt

Det klassiske balancebræt, også kaldet et wobble board. Denne består af en fast, stabil plade, typisk rund. Herpå er der en halvkugle sat på bunden.

Alt efter højden og størrelsen på denne halvkugle, kan sværhedsgraden af balancebrættet justeres. De er udfordrende, da den runde form gør det muligt for balancebrættet at kunne tilte i alle retninger, 360 grader rundt.

Disse anbefales til alle, fra begyndere, til øvede, unge og ældre. De benyttes typisk til træning af stabilitet og balance, yoga og genoptræning.

Balance board

Denne type af bræt kaldes for et ‘board’ grundet dets forbindelse til surfing og skateboarding. Disse består af en cylinderformet rulle hvorpå man selv ligger et bræt over på, typisk på størrelse og form som et skateboard.

De to dele hænger altså ikke sammen, hvilket gør dem meget udfordrende at bruge. Jo større den underliggende rulle er, jo sværere er den at balancere på.

Sværhedsgraden kan være meget høj, men de er ekstremt gode og sjove at bruge, når man lige lærer dem at kende. Disse bruges meget af surfere for at kunne træne balance på et bevægende underlag uden at skulle tage ud til vandet.

Men med en mindre underliggende rulle, er de meget populære inden for genoptræning og general balancetræning.

Balancepude

Den sidste type der nævnes her, er balancepuden. Balancepuden findes typisk i to forskellige variationer: en oppustelig og en lavet i skum.

Den oppustelige balancepude har den fordel, at du selv kan bestemme hvor hårdt den skal pumpes op, og dermed selv bestemme graden af udfordring.

Balancepuden lavet i skum er meget populær for at træne de små muskler i fødderne og stabiliteten heri. Balancepuder er gode for folk der føler sig usikre ved at begynde at bruge et balancebræt.

Her kan balancepuden hjælpe med at opbygge den nødvendige styrke, kontrol, stabilitet og balance, så man føler sig tryg til at tage skridtet videre til balancebrættet.

Materialer

Man kan generelt opdele balancebræts i to forskellige kategorier: de bløde og de hårde. De bløde vil typisk være balancepuder enten oppustelige eller lavet i en form for skum. De hårde balancebræts vil være lavet enten i plastik eller i træ.

Plastik: Balancebræts lavet i plastik, vil have en lavere vægt, hvilket kan være en fordel hvis du ofte skal flytte rundt på den. Den lette vægt gør det derudover nemmere at lave små balance justeringer imens du står på brættet.

Mange bræt i plastisk vil ikke have en skridsikker overflade i form af et ru-materiale, men har typisk en skridsikker overflade i form af små ujævnheder som knopper på overfladen.

Dette er en personlig smagssag, hvad man føler er bedst at stå på. Balancebræts i plastik har ofte en lavere maksimal vægtbæring og har typisk en kortere levetid end træ, dog er de ofte billigere i pris.

Træ: Det helt klassiske balancebræt i træ og dem der primært findes i fysioterapeutiske klinikker. De er ofte dyrere end plastik, men har også en del fordele.

Disse er mere robuste og mere holdbare end balancebræts lavet i plastik, og kan potentielt holde resten af livet ved god behandling.

De er tungere end plastik, hvilket også betyder, at de typisk har en højere maksimal vægtbæring. De har ofte en overflade lavet i et skridsikker materiale der er sat på og har generelt en lidt større overflade end balancebræts lavet i plasik.

Funktioner

Et vippebræt har færrest antal funktioner, hvilket er grunden til at mange nybegyndere vælger denne. Med et vippebræt har du kun mulighed for at kunne tilte to veje: enten frem og tilbage, eller højre og venstre.

Vælger du derimod et rundt balancebræt (wobble board) kan brættet tiltes 360 grader rundt, hvilket øger sværhedsgraden. Nogle balancebræts har den funktion at du kan ændre størrelsen på halvkuglen på bunden, hvorved du kan justere niveauet endnu mere.

En balancepude ligger fast på jorden, og har derfor ikke funktionen at kunne tilte. Derimod bliver de små muskler i fødder og ankelled trænet i at kunne stabilisere dig på et ujævnt underlag.

Størrelse

Vælger du et balancebræt lavet i plastik vil denne typisk have en overflade med en diameter omkring de 35 cm. Modsat vil et bræt lavet i træ typisk have en overflade med en diameter mellem 40 og 50 cm.

Her er det så relevant at tage ens fodstørrelse med i overvejelserne. Du skal helst have et balancebræt du kan have begge din føder komfortabelt inden for. En tommelfingerregel er også, at jo højere du er, jo større skal overfladen på brættet være.

Generelt set siger man dog, at overfladen på selve brættet ikke gør det store forskel, så længe det passer til størrelsen på ens fødder, men det i højere grad er størrelsen på elementet på bunden man skal være opmærksom på.

Jo større denne er, jo nemmere er det er opretholde balance og stabilitet. Dermed sagt, så jo mindre denne er, jo mere vil du blive udfordret.

Mange balancebræt fås nu med mulighed for at kunne indstille denne størrelse og anbefales derfor, da man så får mulighed for at kunne skabe variation og udvikling i ens træning, uden at man skal ud og købe et nyt bræt.

Design

Kigger vi på de klassiske balancebræts (wobble boards) laves disse i plastik eller i træ. Valg af materiale har stor indflydelse på designet og udtrykket af balancebrættet.

Fordelen ved plastik balancebræts er, at de ofte kan fås i flere forskellige farver, hvor dem i træ typisk kun kan fås i træ-farvet.

Nogle producerer også balancebræts med indbyggede spild i midten, ofte i form af en labyrint. Dette har også en indflydelse på designet, hvilket er en subjektiv holdning om dette er positivt eller ej.

Pris

Balancebræts kommer i mange forskellige prisklasser. Du kan få et balancebræt for under 100 DKK, men du kan også få et balancebræt til over 1000 DKK. Du behøves ikke nødvendigvis købe det dyreste bræt du kan finde.

Det vigtigste er, at du finder et bræt der passer til dig og den til træning du planlægger at udøve på det. Generelt set kan man sige, at du overordnet får den samme træning på et billigt bræt som på et dyrt bræt.

Derfor er prisen ofte sat efter kvalitet, materiale, design og funktioner. Typisk vil et billigere bræt være i dårligere kvalitet, mens de dyreste balancebræt ofte har en indbygget motor eller mange funktioner.

5 tips til X

Tip 1: Vælg det rette bræt 

Hvilket bræt der er det rette for en er meget subjektivt. Brættet skal både passe til dig som person, men også passe til den træning du vil lave. Du skal først og fremmest gøre dig overvejelser om hvilken type af balancebræt du skal have.

Disse kan du læse mere om i afsnittet “Typer af balancebræt”. Derefter skal du finde et der passer til dig i størrelse. Her tænkes både på størrelse af overfladen og størrelsen af elementet på bunden.

Størrelsen på overfladen bestemmes ud fra din højde og fra din fodstørrelse. Størrelsen på elementet på bunden bestemmer graden af udfordring i forhold til at holde balancen. 

Tip 2: Kig fremad 

Mange har tendens til at være meget fokuserede på deres fødder imens de laver balancetræning på et bræt. Dette er fordi, at mange har den opfattelse, at det bliver nemmere at kunne holde balancen, når man kan se hvad det egentlig er man laver.

Men dette er en misforståelse. Et tip er at slappe af i skuldrene, holde hovedet ret og kigge ligeud – her kan man med fordel finde et punkt i rummet man er i, og så låse øjnene fast på dette.

Denne stilling gør, at du holder din ryg i neutral position og dermed har det bedste udgangspunkt for at kunne holde balancen. 

Tip 3: Vær opmærksom på omgivelserne

Ved træning af balance og stabilitet er der altid en risiko for at falde. Risikoen er ikke stor, men den er der. For at minimere risikoen for skader under fald, anbefales du at have masser af plads omkring dig.

Dette er især meget vigtigt når du begynder at træne med balancebræt. Sørg derfor for at der ikke er nogle hårde overflader og skarpe kanten omkring dig, som du potentielt kan falde ned på. 

Tip 4: Gør dig overvejelser om gulvet

Har du trægulv kan dette øge risikoen for fald. Det er ofte glat og dermed er der en risiko for at balancebrættet glider.

Har du derimod gulvtæppe, er det rigtig godt at bruge et balancebræt på, da brættet vil være stabilt på gulvet uden risiko for skred. Som erstatning for et gulvtæppe kan du købe en beskyttelsesmåtte.

Tip 5: Ikke presse dig selv for meget 

Selvom balance fremstår meget simpelt og nemt, så kræver det mere end hvad folk lige tror.

Belastningen på muskler og led er minimal, men din hjerne bruger meget energi på at opretholde din balance, især i starten, og har derfor brug for at hvile end gang imellem –  fuldstændig ligesom at dine muskler kan have behov for ro og hvile mellem træninger.

Du skal heller ikke presse dig selv for meget i form at sværhedsgrad. Du skal være meget tryg i det du gør, inden du øger sværhedsgraden, så du ikke risikerer at falde.

Hvad siger undersøgelser om balancebræt?

Der er lavet mange undersøgelser på effekt af balancetræning. En samlet analyse af disse viste, at balancetræning forbedrer både den statiske balance (når man står stille) og den dynamiske balance (når man er aktiv).

Disse forbedringer ses i både raske og skadede individer, da balancetræning ofte er en fast del af genoptræning efter en skade. Ligeledes konkluderes der, at balancetræning ikke har nogen negative effekter.

Mange har ligeledes undersøgt de mange fordele ved balancetræning i skrøbelige ældre. Men i 2015 valgte en gruppe at undersøge fordelene ved balancetræning i raske voksne.

Denne undersøgelse viste, at balance træningen havde de samme fordele i raske voksne som i skrøbelig ældre. Træningen forbedrede de voksnes stabilitet og balance markant, både stående og i bevægelse.

Derudover blev deres reaktive balance også bedre. Undersøgelsen kunne altså konkludere, at alle har fordel ved at implementere balancetræning, raske såvel som skrøbelige. 

En nyere undersøgelse fra 2018 valgte at undersøge hvilken effekt det at stå på et balancebræt har på ens daglige energibehov, altså det daglige indtag af kalorier behøvet.

Dette blev undersøgt på en gruppe mennesker, der i stedet for at skulle sidde ned hele dagen på deres kontorjob, i stedet skulle sidde i 30 min, så stå op i 30 min og så stå på et simpelt balancebræt i 30 min.

Undersøgelsen viste, at dette havde en positiv indvirken på deltagernes hverdag, smerter og følelse af træthed samt at deres energibehov steg, hvorved de kunne spise mere uden at komme i kalorieoverskud.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke balancebræt er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste balancebræt. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Balancebræt vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger balancebræt?

Valget af balancebræt afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “Evidence Supporting Balance Training in Healthy Individuals ….” https://journals.lww.com/nsca-jscr/Fulltext/2009/12000/Evidence_Supporting_Balance_Training_in_Healthy.41.aspx. Åbnet 12 Nov. 2020.
  • “Effects of Balance Training on Balance … – NCBI – NIH.” 1 Sep. 2015, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4656699/. Åbnet 12 Nov. 2020.
  • “The Effectiveness of Standing on a Balance Board … – PubMed.” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29494476/. Åbnet 12 Nov. 2020.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.