fbpx

Kettlebell

Er du i færd med at købe en kettlebell? Hvis ja – så er du landet det helt rette sted. Vi afslører nu de 5 bedste kettlebells i test, alt lige fra den bedste allround til den bedste billige. Vi har også lavet en hjælpsom guide, som giver dig nyttig information om kettlebells.

Kettlebell test 2020: Top 5 bedste kettlebells

Bedste kettlebell

Jern kettlebell
Jern kettlebell
Denne kettlebell af fuld støbejern er utrolig holdbar, og går derfor ikke i stykker uden videre. Den er utrolig kompakt sammenlignet med vinyl-, kunststof-, neopren- og plast kettlebells. Håndtagene er gjort glatte, så du ikke skader dine hænder. Prisen er også banket helt i bund taget materialer, kvalitet og komfort i betragtning - en yderst god investering.
139 DKK

Bedste billige kettlebell

Vinyl kettlebell
Vinyl kettlebell
Kettlebells fra Viking er et godt valg, hvis du er på jagt efter billige kettlebells. De er fyldt med cement og betrukket af vinyl. De er skånsomme sammenlignet med materialer som jern og stål. Så hvis det er til hjemmebrug, kan du med fordel overveje denne kettlebell. Hver størrelse har sin helt egen farvekode, så du let kan se forskel.
59 DKK

Bedste premium kettlebell

Competition kettlebell
Competition kettlebell
Her har vi fat i en professionel kettlebell af højeste kvalitet. Den er lavet i stål, og derfor er den nærmest umulig at ødelægge -.det er denne types største force. Uanset vægt (den fås fra 8 til 48 kg.) er størrelsen den samme. Håndtaget er tyndere og bredere sammenlignet med alle andre typer kettlebells.
375 DKK

Bedste justerbar kettlebell

Justerbar kettlebell - 0,5 til 15 kg
Justerbar kettlebell - 0,5 til 15 kg
Det er noget nyt, at man kan få en justerbar kettlebell. Denne justerbare kettlebell går fra 0,5 til 15 kg., og kan justeres med de medfølgende vægtskiver. Den har et design som en competition kettlebell, og derfor får du et bredt og tyndt håndtag samt en kompakt form. Det er en smart løsning, hvis du ikke har plads eller råd til flere separate kettlebells.
799 DKK

Bedste kettlebell sæt

Jern kettlebell sæt
Jern kettlebell sæt
Et super godt sæt som er velegnet til begynderen eller dem som træner med lav vægt. Prisen er sat helt i bund, men kvaliteten er i top. Du får hele 4 kettlebells; 2 kg, 4 kg, 6 kg og 8 kg. Med dette sæt er du sikret en varierende og effektiv træning.
449 DKK

Guide til valg af kettlebell

Hvad er en kettlebell?

Træning med kettlebell forbedrer styrke, balance, fleksibilitet og koordination

Træning med kettlebell forbedrer styrke, balance, fleksibilitet og koordination

Kettlebells ses mange steder i fitness centre. Det er også blevet et populært hjemmetræningsudstyr, da de ikke fylder specielt meget. Ligesom håndvægte er kettlebells en god og effektiv måde at styrketræne på. Desuden er kettlebells en god måde at træne sin smidighed, fleksibilitet og koordination af kroppens muskler og led. Du finder meget lidt træningsudstyr, som træner din krop på lige så mange parametre som kettlebellen. At træne med kettlebell kan være en fordel, hvis man er stiv i sine led og muskler. Du træner også din balance med kettlebells. Du kan endda få et strejf af cardio ind i din træning med en kettlebell.

Faktisk viser studier, at træning med kettlebells forbrænder mange kalorier. Særligt de øvelser, hvor hele kroppen er aktiveret. Et amerikansk studie foretaget af blandt andet Wisconsin University viser, at man forbrænder omkring 400 kalorier ved 20 minutters kettlebell-træning.

Kettlebells er lette at have stående i hjemmet. De har også den fordel, at de kan benyttes til utallige øvelser. Kettlebellen kan træne hele kroppen, og derfor kan man sagtens nøjes med det udstyr til sin træning. Som tidligere nævnt findes der mange kettlebell øvelser. Så man kan rent faktisk træne kroppen hele vejen rundt blot ved hjælp af kettlebells. Men vær opmærksom på, at du nok får brug for flere kg størrelser af kettlebellen. Ligesom med håndvægte har du også brug for et forskelligt antal kilostørrelser for at træne hele kroppen.

back to menu ↑

Kettlebell sæt

Du kan spare monster mange penge ved at købe et kettlebell sæt. Her er det for eksempel muligt at købe et sæt med fire forskellige vægtklasser. Nogle sæt kan man købe de alsidige vægtklasser som 8 kg, 10 kg, 12 kg og 14 kg i ét samlet sæt. I andre sæt er der mulighed for at få det dobbelte antal af kettlebells med. For eksempel fra 4 kg til 18 kg. Så hvis du ved, at du kommer til at opleve progression, så køb et kettlebell sæt.

back to menu ↑

Hvilken vægt skal jeg vælge?

Sammenlignet med andre træningsudstyr er kettlebells et forholdsvist risikofrit udstyr, hvad skader angår. Men det er altså vigtigt, at man sikrer sig, at kettlebellen har den passende vægt til den enkelte persons behov. Det er vigtigt, at man ikke starter for tungt, når man vil træne med en kettlebell. Det er netop her, at skader kan opstå. Er man nybegynder i træning med kettlebells eller træning generelt, så bør man starte med en lav vægt. Kettlebells fås helt ned til 2 kg. Herefter kan man arbejde sig opad.

Det er en god måde at træne ens styrke på, at man stille og roligt bevæger sig opad i vægt. Men fortsat i et tempo så kroppen kan følge med, og man dermed undgår skader. Har man trænet før, så behøver man ikke starte i de laveste kilo, her har man ofte også en god idé om, hvad der passer til ens egen krops styrke. En tommelfingerregel, som kan bruges, når man skal vælge sin vægt er, at man skal kunne presse kettlebellen over hovedet tre til fem gange. Ellers er den for tung.

De lette kettlebells

2 kg, 4 kg, 8 kg, 10 kg, 12 kg. De lettere vægte er ofte dem, man skal begynde med at træne med. Er man helt ny, så vil den laveste vægt måske være en god idé. En god øvelse, man kan benytte med de lettere kettlebells, og som grundlæggende er en af de mest klassiske øvelser inden for træning med kettlebell, er kettlebell swings. Den træner særligt baglår og lænd, men er en over-all god øvelse, og er endda en øvelse, hvor pulsen kommer godt op.

De tunge kettlebells

Kettlebells på 32 kg, 40 kg og 48 kg. Her er de tungeste vægtklasser i kettlebell-familien. Det er de sværeste at håndtere, og man skal have godt styr på sin teknik, før man begiver sig ud i de tungeste kettlebells. For mange vil det være øvelser til ryg eller ben, man begiver sig ud i med de tungeste kettlebells. For eksempel vil man kunne udøve squats med en kettlebell hængende i strakte arme ned mellem benene, mens man udfører squats. Dødløft med kettlebell er også en mulighed, her vil man for eksempel kunne foretage stivbenet dødløft, hvor man – i stedet for en stang – fører kettlebellen ned mellem benene, mens man spænder i ryg og mave. Når man benyttet sig af særligt de tunge kettlebells, så kan man med fordel benytte handsker eller kalk- eller magnesiumpulver for at undgå vabler på hænderne.

back to menu ↑

Typer af kettlebells

Der findes forskellige typer/varianter af kettlebell. Den mest anerkendte type er competition kettlebell, fordi den er lavet af stål. Hernæst kommer kettlebells typer som jern og kunststof – læs mere om dem herunder.

Competition kettlebell

Competition kettlebells er den type af kettlebells, som for mange vil fremstå som en smart løsning. De fås i et ligeså stort antal af forskellige vægte som andre kettlebells, men til forskel for andre kettlebells, så ændrer de ikke størrelse. Det vil sige, at uanset hvor meget stærkere, du bliver, så skal du ikke tænke over, at kettlebellen pludselig har en anden størrelse, som kan gøre, at din træning skal ændres en smule ift. teknikken. Desuden er de meget holdbare og er lavet af et materiale, der ikke slides specielt hurtigt. Det er et godt valg til dig, der går højt op i din træning, og som samtidig er villig til at smide nogle penge efter det, for competition kettlebells er de dyreste af typerne. Men der er altså også tale om et gennemført redskab.

Jern kettlebell

Ligesom competition kettlebells er jern kettlebells også holdbare, og de er derfor også en god investering, da de sjældent skal skiftes ud. Samtidig fylder de heller ikke ret meget, da jern er et tungt materiale, der ikke behøver at laves særligt store, for at få den rette vægt. Det er generelt også en type af kettlebells, der er meget populære. Man skal dog være opmærksomme på, at jern kettlebells skal anvendes rigtigt, så de ikke slider for meget på underlaget – særligt hvis man ikke træner i et center.

Kunststof kettlebell

Her er der tale om den billigste løsning, når det kommer til kettlebells. Samtidig  er det dog også en mindst holdbare kettlebell, da kunstof er det mindst modstandsdygtige materiale. Fordelen er klart, at den ikke slider på underlaget sammenlignet med de andre typer af kettlebells, så det er den mest ideelle til hjemmetræning, når det kommer til at passe på gulvet. 

Hvilken af disse kettlebells der er bedst kommer meget an på præferencer. Men hvis man vil have en både holdbar og en kettlebell, der er let at arbejde med, så er competition kettlebells et godt valg. Da de ikke gør det kompliceret at øge styrken, fordi de netop ikke ændre størrelse. Dog kræver de, at man bruger en del penge på sit fitnessudstyr sammenlignet med for eksempel kunstof kettlebells. Disse er til gengæld mindre holdbare, men kan for mange være en god måde at starte hjemme træning med kettlebells på.

Vinyl-, neopren- og plast kettlebell

Nu er vi kommet til de noget mere skrøbelige kettlebells, som har en tendens til hurtigere at gå i stykker. Til gengæld er de skånsomme over for dit gulv. Hvis de falder ned på gulvet, larmer de heller ikke lige så meget som støbejern og stål. Det er sammen med kunststof det billigste materiale. Så hvis du er på jagt efter en eller flere billige kettlebells, er vinyl, neopren og plast værd at kigge på.

back to menu ↑

Øvelser med kettlebell

Swing

Som tidligere nævnt, så er kettlebell swings en af de meget klassiske og effektive øvelser med kettlebells. Den træner både baller, baglår og lænd. Og man kan forbrænde adskillige kalorier ved hjælp af denne øvelse. I oprejst position skal man forestille sig, at man er i en stående planke, så både lænd og mave er spændt, og armene er lige ud for hovedet. Når man bøjer sig ned er det vigtigt at man har ‘bløde’ knæ og har et lille svej i ryggen, men ikke for stort. Man skal huske, at det ikke skal minde om squat, når man laver swings. Når man skubber kettlebellen op, er det meget vigtigt, at man bruger hofterne til at skubbe kettlebellen fremad. Hverken ryg eller arme skal bruges til at skubbe, men derimod skal hofterne aktiveres. 

Når man først mestrer denne øvelse, kan man gå videre til den mere avancerede udgave – nemlig kettlebell swing med én arm. Denne øvelse er egentlig meget lig øvelsen med begge arme, men i denne øvelse er skulderen mere på arbejde, end i den anden. Dermed bliver skuldermuskulaturen trænet mere. Det er desuden også en øvelse, hvor kernen – altså mave og ryg – bliver trænet endnu mere, da spænding i dette område sørger for, at kroppen ikke roterer under øvelsen. Det vil der ellers være tendens til, da man kun har vægt og bevægelse på den ene side af kroppen.

Man træner altså endnu flere muskler mere effektivt, men det er samtidig en øvelse, hvor teknikken skal være godt på plads, før man begiver sig ud i den, da man ikke må rotere for meget i kroppen, mens man udfører den.  En god huskeregel er, at man ikke skal begive sig ud i én armet kettlebell swings, før man kan gennemføre 60 sekunder korrekt og uden pause med to arme. Og start med kun at udføre 10 sekunder med én arm indtil teknikken er helt korrekt. Så undgår du bedst muligt at skade dig selv.

Squat

Når man squatter med en kettlebell er der flere forskellige måder, man kan gøre det på. Et eksempel er, at man squatter med en kettlebell hængende mellem benene i strakte arme. Hvorefter man går ned i en squat, som man kender det. Er squattesne dybe vil man muligvis ramme jorden med kettlebell’en.

En anden form for squats med kettlebell er, at man holder kettlebellen ind mod sig lige ud for brystet. Hvorefter man bevæger sig ned i en dyb squat. Det er den type squat man kalder for goblet squat. Man kan vælge at lave goblet squats, hvis man har problemer med lænden, da det tager noget af presset fra det område, når man squatter med vægten foran. Denne type af squats skal man gå under 90 grader, men stadig sørge for, at man ikke kommer i nærheden af at få overbalance. Sørg altid for at presse knæene lidt ud af, når du kommer op fra en dyb squat, så de ikke peger ind ad og kan give skader.

Pres

Kettlebell pres er en øvelse, der styrker hele kroppen lige fra ben til kernen og videre ud i arme og skuldre. Kettlebell pres starter med, at kroppen spændes godt op – både i mave, overkrop og arme. Kettlebellen står på jorden, hvor man griber fat og svinger den op til brystet, mens kettlebell’en roteres en halv omgang, dette giver bedst støtte og mest stabilt. Herefter presses kettlebellen op over hovedet i strakt arm, hvorefter den føres ned igen til start position.

I strakt arm kan det være svært at balancere kettlebellen, men dette kan gøres ved, at man sørger for, at kettlebellen har halvdelen af kuglen på hver side af armen. Ofte vil man holde den stillestående strakt ud for sig for at skabe stabilitet, mens man udfører sine kettlebell pres. Alt efter om man ønsker at træne styrke eller udholdenhed kan man træne med henholdsvis flere kilo eller så mange som muligt på tid.

Dødløft

Det gode ved denne øvelse er, at man med dødløft opnår en god kropsholdning, og det er samtidig en øvelse, hvor man meget hurtigt kan se resultater. Dødløft er desuden en af de meget grundlæggende øvelser inden for styrketræning, som derfor er god at kende til. Dødløft med kettlebell vil for mange nybegyndere være en god ide, da det er lettere at udføre den rette teknik ned med en vægtstang, samtidig kræver det ikke samme styrke. Når først man har teknikken vil man dog være i stand til at løfte tungere, end man tror.

Her er det vigtige, at man holder en lige og spændt ryg, samt en spændt mave. Samtidig med at man bevæger kettlebellen ind mellem fødderne, der skal stå med cirka en hoftebreddes afstand. Hver gang kettlebellen kommer ned mellem benene rammer den jorden. Her er det vigtigt, at ens kropsholdning ikke ændrer sig, selvom det kan kræve, at man skal forholdsvist langt ned for at øvelsen giver det maksimale. Her kan man med fordel lægge en vægtskive eller andet, så kettlebellen ikke skal ligeså langt ned i begyndelsen.

back to menu ↑

Referencer

  • “Twice the Results in Half the Time? – ACE Fitness.” https://www.acefitness.org/getfit/studies/kettlebells012010.pdf. Besøgt 2 mar. 2020.