Jump box

Kvinde der strækker ud med en jump box
Sidst opdateret: juni, 2021 | Denne artikel indeholder annoncer

Måske har du lagt mærke til den store kasse der står rundt omkring i fitnesscentrene? Dette er en jump box, hvilket er et utroligt simpelt, men meget alsidigt og effektivt stykke træningsudstyr som alle kan få glæde af.

Magasinet Håndvægten har i samarbejde med fitness- og træningsekspert Naja Fogtmann lavet en test af jump boxes. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Jump Box Test: Top 5 Bedste Jump Boxes

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste jump box

Pris: 1.355 DKK

Vinderen i kategorien “bedste jump box i test” er følgende model fra Gymstick. Plyo boxen er lavet i træ og kommer med tre forskellige mål, der alle er standard mål. Boxen er stabil og står solidt på gulvet for høj sikkerhed.

Annonce

Bedste billige jump box

Pris: 995 DKK

Vinderen i kategorien “bedste billige jump box” er Tunturi Plyo Box fra Abilica. Kassen er produceret i en høj kvalitet, således at den står stabilt på gulvet og er utrolig slidstærk. Boxen er lavet i træ og har tre forskellige højder.

Annonce

Bedste premium jump box

Pris: 1.895 DKK

Vinderen i kategorien “bedste premium jump box” er denne bløde jump box fra Tunturi. Jump boksen kommer i en 3-1 model med de tre standard mål og kan derfor bruges af alle. Skum beklædningen inde i boksen minimerer skadesrisikoen markant.

Annonce

Bedste jump box

Pris: 3.999 DKK

Vinderen i kategorien “bedste stabelbare jump boxe” er denne model fra Eurosport. Her får du 4 plyo boxe i forskellige højder, der alle kan stables oven på hinanden. Boksene er lavet i en metalramme, så holdbarheden er i top.

Annonce

Bedste sampak jump box

Pris: 9.999 DKK

Vinderen i kategorien “bedste jump box sampak” er denne sampak fra Nordic Fighter. Her er der tale om bløde plyo boxe med en vinyl overflade, så skadesrisikoen er reduceret. Boksene kommer i flere forskellige størrelsen der sættes sammen med stærke velcro bånd.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til jump box

Hvad er en plyo box?

En plyo box er en trækasse der bruges til træning – ofte bliver den også omtalt som en plyo box, da den typisk bliver brugt til det der kaldes for plyometrisk træning. Plyometrisk træning er en træningsform, hvor der er særligt fokus på at øge din eksplosive styrke, derfor benyttes det ofte i forbindelse med crossfit-træning og anden træning hvor eksplosivitet spiller en vigtig rolle. En plyo box er et simpelt stykke træningsudstyr du nemt kan tilføje til din træning, for at presse dig selv det ekstra og potentielt opleve større effekt af din træning. 

Dame der hopper på sort jump box

Hvilke muskelgrupper kan rammes med en jump box?

En plyo box er utrolig alsidig, hvorved du med lidt kreativitet har mulighed for at ramme alle kroppens muskelgrupper. I nedenstående kan du få inspiration til øvelser du kan udføre med din plyo box og viden om hvilke muskelgrupper de følgende øvelser træner. 

Box step ups: Box step ups er en meget enkelt øvelser med mange fordele. Den gentagne bevægelser af at gå op og ned fra din plyo box, rammer muskelgrupper som forlår, baglår, ballemuskulatur og din core muskulatur. 

Box jumps: Box jumps er den øvelser som plyo boxen er mest kendt for. Øvelsen er særdeles god til at træne din eksplosivitet samt koordination og kondition. Øvelsen rammer både dine lægmuskler, forlår, baglår, ballemuskulatur og din core muskulatur. Du kan ligeledes kombinere øvelsen med burpees, så øvelsen bliver til burpee box jumps, hvorved du også vil få trænet din brystmuskulatur, biceps og triceps. 

Armbøjninger: Mange benytter også en pylo box til at lave armbøjninger. Modsat almindelige armbøjninger bliver din bevægebane forkortet ved brugen af boxen, hvorved du vil kunne tage flere gentagelser. Øvelsen vil træne dine skuldre, biceps, triceps og rygmuskler. 

Box dips: Din plyo box kan også bruges til at ramme mere specifikke muskelgrupper som eksempelvis ved øvelsen dips, hvor du i høj grad får trænet din triceps. 

Box calf raises: Som ovenstående øvelsen kan du også lave box calf raises, for fokuseret at ramme din lægmuskler. 

Hvorfor skal jeg købe en jump box?

Alt efter hvilken træning du vælger at udføre med din plyo box, er der mange fordele ved at købe en plyo box. En plyo box er et af de mest alsidige stykker træningsudstyr og der er næsten ingen begrænsninger for hvilke øvelser du kan udføre med sådan en box. For mange kan en plyo box også forbedre deres koordination i forbindelse med træning, hvilket kun er en fordel.

Slutteligt er boxen velegnet til at lave plyometrisk træning, hvilket er en træningsform mange har svært ved at udføre, men som har mange fordele, eksempelvis forbedring af fleksibiliteten i ledbånd, sener og muskler som er skadesforebyggende. 

Hvilken jump box skal jeg vælge?

Når du skal ud og vælge en plyo box er der særligt to faktorer du skal have med i dine overvejelser: størrelse og materiale. Dette er vigtigt, da det er to faktorer der har en stor betydning for din komfort under brugen af en plyo box, samt hvilken træning plyo boxen gør sig mest egnet til.

Længere nede i artiklen kan du læse om de forskellige størrelser og de forskelliger typer af materialer du kan vælge imellem. En anden faktorer du bør have med i dine overvejelser er opbevaring. Nogle jump bokse er nemlige stabelbare, hvilket gør opbevaringen nemmere ved køb af flere boxe. 

Kombinér en jump box med andet fitness udstyr

Da en plyo box som nævnt tidligere ofte bruges til enten crossfit træning og, eller, plyometrisk træning, benytter mange sig af en ekstra belastning for at kunne skabe udvikling i træningen. Hertil vælger mange at bruge en vægtvest, da denne stadig gør det muligt at bruge hænderne for at hoppe og potentielt finde balancen efter et hop. (Ved ikke om man evt. kan linke til tidligere artikel med vægtveste her?)

Hyppige fejl ved jump box

En hyppig fejl der ses ved plyo box er, at folk køber en plyo box, der er alt for høj. En for høj plyo box besværliggør rigtig mange træningsøvelser samt har en vis skadesrisiko i sig selv, da man ved hop potentielt ikke kan hoppe højt nok – utrolig mange mennesker har oplevet at slå huden på deres skinneben i forsøget på at hoppe op på en for høj plyo bok. En anden hyppig fejl er, at man tager det forkerte materialevalg i forbindelse med køb af plyo box, da det typisk er individuelt, om man foretrækker en hård eller blød plyo box. 

Jump box vs. stepbænk

Den helt store forskel på en plyo box og en stepbænk er højden. Standard højderne på plyo boxe er hhv. 50 cm, 60 cm og 75 cm, samtidig er standard højden på en stepbænk mellem 10 og 30 cm. Baggrunden for den store højdeforskel er, at de gør sig egnet til forskellige typer af træning.

Der er eksempelvis et behov for at en plyo box er en del højere, da man ellers ikke vil kunne udføre plyometrisk træning på denne. En anden forskel på de to typer af træningsudstyr er materialevalget. En plyo box vil typisk være lavet i træ frem for plastik som stepbænken, da denne skal være mere holdbar, for at kunne modstå de mange hop og belastningen herfra. 

Pleje og rengøring af jump box

Alt efter hvilket materiale din plyo box er lavet i, er der forskellige behov til pleje og rengøring. Du kan læse mere om de forskellige behov i nedenstående: 

Træ: Størstedelen af plyo boxe laves i træ. Har du en plyo box lavet i træ, er det særligt vigtigt, at du er opmærksom på kanterne. Over tid kan kanterne nemlig blive slidte, hvorved at der er risiko for nogle meget skarpe kanter og potentielle splinter. Du skal derfor holde øje med kanterne på din plyo box, og hvis de begynder at blive slidte, kan du slibe dem med sandpapir, så der ikke kommer splinter. Rengøringen af boxen er simpel ved enten at gøre brug af en klud blødgjort i mild sæbeblanding eller sprit i en sprayflaske. 

Vinyl: Der laves også plyo boxe med et vinylovertræk. Her er der på samme måde ikke risiko for skarpe kanter og splinter. Rengøringen ved en plyo box i vinyl kan gøres enten med en hårdt opvredet klud, eller en mild sprit i en sprayflaske. Når boxen skal tørre efter rengøring er det vigtigt, at den ikke står i direkte sollys, da dette over tid kan ødelægge vinylen. 

Risici ved jump box

Den største risici der er ved plyo boxe opstår, de der altid er en vis form for risici, når man træner med hop og i forskellige højder. Der vil altid være risiko for at man kan lande forkert på ens fod og så videre. Derfor skal man altid være fokuseret under træningen, særligt ved udførelsen af hop, og gøre sit for at reducere potentielle distraktioner.

Valg af jump box

Typer

Der fleres flere forskellige typer af plyo boxe. Disse adskiller sig fra hinanden på faktorer såsom materiale, design, form og opbevaring. De har alle sammen deres fordele og ulemper, som du kan læse mere om herunder. 

Standard jump box 

Den helt standarde og traditionelle plyo box vil være lavet i træ og have en vinklet form, hvor boxen har en større bund end top. Dette betyder at stabiliteten er høj, samt at flere kan stables oven på hinanden. Ulempen ved en standard plyo box er, at denne kun kan bruges på den ene led og man derved er begrænset til en bestemt højde. 

3-1 jump box 

En 3-1 plyo box er lavet således, at alt efter hvordan du vender den, har den forskellige højder. Dette er den mest solgte plyo box netop grundet muligheden for at træne med flere forskellige højder, hvilket åbner op for mange forskellige træningsøvelser samt er en god og simpel måde at skabe variation og udvikling i ens træning. 

Stabelbare metal jump box 

De stabelbare plyo boxe vil typisk være lavet i stål, med en blødere overflade for at reducere belastningen ved hop. Siderne på de stabelbare plyo boxe vil være åbne, hvilket betyder, at disse kun kan bruges på den ene led. Fordelen ved de stabelbare plyo boxe er den nemme opbevaring, samt at de ofte kan fås i sampakker med mange forskellige højder. 

Blød jump box

Den bløde plyo box har den fordel, at belastningen dine led bliver udsat for er reduceret, samt du er ikke i risiko for at komme til skade på skarpe kanter. Ulempen ved en blød plyo box er, at mange finder dem ustabile under hop grundet den bløde overflade. 

Materialer

Overordnet kan plyo boxe fås i tre forskellige materialer – træ, metal og vinyl. Ofte vil plyo boxe lavet i vinyl have en ramme lavet i træ, der efterfølgende er blevet beklædt med EVA-skum og yderst have et lag af vinyl. 

Funktioner

Som nævnt tidligere, er en plyo box utrolig alsidig og variationerne for træningsøvelser er uendelige – og dette er uden tvivl plyo boxens styrke, da den udover at være et stykke træningsudstyr, ikke har mange andre funktioner. Typen 3-1 plyo box har funktionen af at man har tre forskellige højder til rådighed, alt efter hvordan man vender der. Udover dette findes der også stabelbare plyo boxe, der giver en nem opbevaring hvis man har behov for at have flere plyo boxe. 

Størrelse

At vælge en plyo box i en rigtige størrelse er utroligt vigtigt, da det har stor betydning på din komfort under træning samt skadesrisikoen. Kigger man på 3-1 plyo boxe, findes disse i tre forskellige størrelser – ligeledes kan du få plyo boxe i disse forskellige højder. 

Lille: Den mindste 3-1 plyo box måler 30 x 35 x 40 cm. Denne størrelse er god for nybegyndere og ældre, samt folk der ikke føler sig trygge ved at skulle hoppe op på en boks. Ulempen ved den lille plyo box er, at overfladen ofte ikke er særlig stor, hvilket nogle mennesker finder ukomfortabelt. 

Mellem: Den mellemste 3-1 plyo box har målene 45 x 50 x 60 cm. Dette er en god standard størrelse, der giver fin plads til forbedring. Størrelsen vil ligeledes passe til de fleste mennesker, og både mænd og kvinder. 

Stor: Den største størrelse plyo box, har standardmålene 50 x 60 x 75 cm. Ved første øjekast kan denne størrelse virke meget stor, men der er et spænd på hele 25 cm, hvorved siderne kan bruges til mange forskellige øvelser. Disse mål er ligeledes de officielle mål for en plyo box til crossfit-konkurrencer. 

Design

Designet bag en plyo box er relativ simpelt og enkelt. Det der kan være med til at adskille de forskellige modeller og typer fra hinanden er størrelse, materiale og farvevalg. De valgte materialer har en indflydelse på designet bag en plyo box, og det samme har størrelsen. Farven på en jump box kan variere meget.

Vælger du en plyo box med et vinyl lag yderst kan disse fås i forskellige farver, ligesom at plyo boxe lavet i træ kan fås i enten træ-farvet, sort eller man kan selv give sig i kast med at male den lige den farve og det mønster man selv ønsker. 

Pris

Prisen på en plyo box kan variere meget, alt efter materialevalg, størrelse og producenten bag. Ofte vil man kunne købe sampakker af plyo boxe, hvor man vil få flere i forskellige højder. Her vil man ofte kunne spare penge, i forhold til at gå ud og købe boxene individuelt.

3 tips til plyo box

Tip 1: Brug den til flere øvelser

Mange forbinder en plyo box med træning i form af hop eller diverse variationer af step ups. Dette er rigtige gode øvelser med mange fordele. Men hvis du har været ude og bruge penge på en plyo box, så kan du ligeså få det fulde udbytte og være kreativ med din træning. En plyo box kan bruges til så meget mere end bare hop og det er kun fantasien der sætter grænsen. Så brug din plyo box til flere øvelser og få trænet alle dine muskelgrupper.

Tip 2: Udfordrer dig selv

Når først man er begyndt at træne med en plyo boks, har mange personer tendens til udelukkende at træne med en bestemt højde. Hvis du har en 3-1 plyo box, så udnyt at du har flere forskellige højder og udfordrer dig selv, ved at prøve en højere side til næste træning. 

Tip 3: Vær fokuseret 

Som nævnt, er der altid en vis risiko ved at hoppe – lige gyldigt om det er op på din plyo box, eller ned fra den. Derfor skal du altid være fokuseret når du har en træning der involverer hop og prøve at udelukke distraktioner. Ligeledes bør du sikre dig, at dine omgivelser er optimale og du heller ikke her kan blive distraheret.

Hvad siger undersøgelser om jump boxes?

Der er generelt mangel på undersøgelser specifikt omkring træning med jump boxe, dog findes der mange undersøgelser angående effekterne af plyometrisk træning, der er den træningsform man typisk udfører på en jump box. En artikel lavet i 2016 undersøgte, og konkluderede, mange at de positive effekter er der ved plyometrisk træning.

Undersøgelsen konkluderede at plyometrisk træning også har positive psykiske effekter og kan være med til at øge ens træningspræstation. Fysiske effekter af plyometrisk træning er øgning i muskelstyrke, muskelpower samt bedre forebyggelse af skader.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke jump boxes er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste jump boxes. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Boksene vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger jump box?

Valget af jump box afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “Effects of Plyometric Training on Sports … – LWW Journals.” https://journals.lww.com/nsca-scj/Fulltext/2016/02000/Effects_of_Plyometric_Training_on_Sports.5.aspx. Åbnet 8 feb.. 2021.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.