Foam roller

Hvis du leder efter en foam roller, så vil du her på siden blive meget klogere på, hvad du helt konkret skal kigge efter, når du skal købe din nye foam roller. Vi har lavet en foam roller test. Derudover vil vi vise dig de foam rollers, som vi bruger i min træning, og vi vil også vise nogle gode øvelser!

Klik for at se udvalget af foam rollers

TESTVINDER: den bedste foam roller

TriggerPoint The Grid Foam Roller
TriggerPoint The Grid Foam Roller
349 DKK

Guide til valg af foam roller

Hvad er en foam roller?

Kvinde med foam rollerEn foam roller er kort fortalt et skumrør, der er formet som en cylinder. Cylinderformen gør, at man arbejder med flere områder af kroppen på samme tid. Ved brug af en foam roller arbejder du for eksempel med balancen og bevægeligheden på samme tid. Produktet består af en ydre overflade som er behagelig for kroppen. Dernæst har man en indre del, som er lavet af hårde materialer. De fås i flere forskellige størrelser og hårdheder. En foam roller bliver også kaldt for en massagerulle. Overordnet set kan en massagerulle bruges i rigtig mange sammenhænge. Muskeltræning, genoptræning, udstrækning, afspænding og fitness træning er eksempler på, hvad man kan bruge den til. Foam rollere kan derudover både bruges selvstændigt men kan også sagtens kombineres med andet træningsudstyr som f.eks. en træningsmåtte.

back to menu ↑

Testresultat: de 3 bedste foam rollers

Der findes en lang række foam rollers, og det kan derfor være svært at finde hoved og hale i, hvilke brands der er værd at gå efter. Foam rollers bruges typisk i hverdagen og formålet er ofte at få afspændt og masseret musklerne. Der findes forskellige hårdheder af foam rollers; blød, medium og hård. Valget af hårdheden afhænger af, hvor sensitiv du er. Medium er det oplagte og allround valg. Blød til de sensitive og hård til de mindre sensitive ELLER hvis du er meget spændt og trænger til at massere musklerne. Herunder afslører vi de 3 bedste foam rollers i test.

Hård foam roller

TriggerPoint The Grid Foam Roller
TriggerPoint The Grid Foam Roller
Dette er uden tvivl den bedste foam roller, der findes i øjeblikket. Den er kompakt, vejer lidt, behagelig, lavet af kvalitetsmaterialer og kan købes til en forholdsvis lav pris. TriggerPoint dominerer markedet og der er der god grund til - kvalitetssikre produkter til overkommelige priser. Længden på foam rolleren er 30 cm, og diameteren er 14 cm. En super foam roller som passer til de fleste.
349 DKK

Medium foam roller

cPro9 Grid Foam Roller
cPro9 Grid Foam Roller
Du får her en foam roller i en fantastisk kvalitet og med en medium hårdhed. Hvis du ikke rigtig ved, hvilken hårdhed du bør købe, så vil vi anbefale dig at købe medium. Den passer til mange forskellige formål og kropstyper.
349 DKK

Blød foam roller

Toorx Foam Roller
Toorx Foam Roller
Hvis du leder efter en blød foam roller, så vælg denne fra Toorx. Produktet er blødt, og den er derfor velegnet til sensitive fitnessudøvere og motionister. Den er ideel til let afspænding og udstrækning af muskler.
209 DKK

back to menu ↑

Valg af foam roller

Det kan være afsindig svært at finde ud af, hvilken foam roller du skal vælge. Heldigvis er det forholdsvis let at kategorisere dem ud fra typer. Valget af type afhænger først og fremmest af, om du er nybegynder. Dernæst afhænger det også af, hvor dybdegående din massage skal være. Når du har styr på de to ting, så kan du finde ud af hvilken foam roller, der kan dække dine behov.

Jo tyndere din foam roller er, desto nemmere er det også at udføre øvelser. Af den grund er det en god idé at starte ud med at købe en tynd rulle på omkring 9 cm. i diameter. Efter lidt tid kan du prøve kræfter med en tykkere rulle.

Forskellige typer

Blød foam roller

Der findes nogle meget bløde udgaver af foam rollere. Disse rollere er lavet af letvægtsskum. Førhen blev der solgt flest af disse bløde rollere. Mange falder for prisen, da de ofte er meget billige. Det er dog ikke altid det, man bør tænke mest på. Ulempen ved den bløde er, at skummet ikke holder til ret meget. Man opnår heller ikke en dybdegående massage. Så hvis du har brug for en dybdegående massage, så skal du vælge medium eller hård. Hvis du til gengæld har en sart krop (ligesom jeg), så bør du vælge en blød hårhed.

Medium foam roller

Hvis man gerne vil have en mere dybdegående massage, som dog alligevel ikke bliver for brutal, så anbefaler jeg en medium foam roller. Denne hårdhed består ofte af EVA skum, og inden under finder man et pvc materiale. Fordelen ved denne hårdhed er, at den kan give en tilstrækkelig massage uden, at det bliver for brutalt.

Hård foam roller

Den hårdeste type kalder man også for en rumble roller. Denne type er ikke for sarte sjæle 🙂 Den giver en meget dybdegående massage og kan for mange være ulidelig at bruge. Den bruges, hvis man har meget dybe spændinger o.lign.

Længden

Det sidste du bør tage til overvejelse, når du køber en foam roller, er længden. Der er nemlig også forskellige længder at vælge imellem. Længden har betydning for hvor stor en del af kroppen, du kan arbejde med. For det meste anbefaler jeg, at du køber en lang foam roller, da du derved kan arbejde med hele kroppen. I nogle tilfælde kan det være praktisk at have korte massageruller. F.eks. hvis du skal have den med på farten.

Materialer

Som sædvanligt er det materialerne, der har afgørende betydning for kvaliteten. Når vi snakker om foam rollere, så har materialerne i den grad også en stor betydning.

Næsten alle de indre rør i rullen er lavet af et pvc rør. Til gengæld er der forskel på den ydre del – altså overfladen. Den ydre overflade består ofte af et lag skum. Hårdheden af dette skum varierer dog meget, og det vil jeg fortælle mere om lige om lidt.

Først og fremmest findes der EVA skummet, som er et fantastisk materiale. Jeg kan kun anbefale dette materiale. EVA skummet holder formen og er utrolig slidstærkt. På grund af dets høje kvalitet, er EVA skum også det mest populære valg.

back to menu ↑

Foam roller øvelser

Der findes et utal af øvelser til foam rollere. Nedenfor kan du se en video med en masse gode øvelser. Alle skumrulle øvelserne er forklaret ned til mindste detalje, så der burde ikke være nogle problemer med at forstå øvelserne.

Vejrtrækning

For at få det meste ud af øvelserne, så er det vigtigt, at du har styr på vejrtrækningen. Jeg anbefaler, at du trækker vejret ind gennem næste og puster ud gennem munden. Det kan være svært at vænne sig til, men med denne vejrtrækning vil din træning blive lettere og mere effektiv.

back to menu ↑

3 gode råd!

Til sidst har jeg 3 gode råd, som er altafgørende for, at din træning giver resultater:

• Gør dig umage under alle øvelser
• Lav øvelser flere gange om ugen.
• Brug et opvarmingsprogram inden du går igang med øvelserne

Hvis du vil læse mere om, hvordan du bruger en foam roller, kan du besøge denne hjemmeside.