fbpx

Airbike

Airbike

Vil du udfolde din træning med en airbike? Vi afslører de 5 bedste airbikes anno 2020, og du kan se dem lige herunder. Hvis du er interesseret i tips, tricks og information om airbike som motionsudstyr, så læs vores udførlige guide til valg af airbike længere nede i artiklen.

Airbike test 2020: Top 5 bedste airbikes

Bedste airbike

The Beast airbike
The Beast airbike
En fremragende allround airbike, som kan tilfredsstille de fleste motionister. Den er lavet af gode materialer, og derfor er cyklen af meget høj kvalitet. Kæden larmer meget lidt, og derfor er den støjsvag. Håndtagene har et ergonomisk design, som giver en optimal siddestilling. Der er 2 grebsmuligheder; skub og træk. Sidst men ikke mindst er airbiken udstyret med en træningscomputer, som siger spar 2.
8495 DKK

Bedste billige airbike

Schwinn AD6 airbike
Schwinn AD6 airbike
Airbiken fra Schwinn er en yderst god cykel til prisen. Du har masser af muligheder for at træne, og LCD displayet viser de vigtigste data som tid, distance, kalorieforbrug og watt. Den er også udstyret med en vandflaskeholder, så du altid kan slukke tørsten. Så selvom prisen er i bund, får du en solid og funktionsdygtig cykel for pengene.
5995 DKK

Bedste premium airbike

Schwinn AD8 airbike
Schwinn AD8 airbike
Her har vi fat i en fremragende professionel airbike fra selveste Schwinn. Airbiken er bygget til at kunne klare lange træningspas med høj intensitet. Rammen er af højkvalitetsstål, og derfor er det næsten umuligt at ødelægge airbiken. Airbiken er udstyret med et avanceret display og et multihåndtag, så du selv kan bestemme din stilling. I øvrigt er airbiken belagt med fugtafvisende materialer. Alt i alt en super luksuriøs airbike, som kan tilfredsstille selv den mest kræsne.
9995 DKK

Resten af de bedste airbikes

Spirit AB900 airbike
Spirit AB900 airbike
Endnu en super airbike som har og kan lidt af det hele. Den er komfortabel at sidde på, og du kan justere sadlen efter behov. Håndtagene giver også mulighed for at holde om på forskellige måder. Der er også en computer, som viser data som distance, kalorier, watt, fart samt meget mere. Desuden er der indbygget træningsprogrammer i computeren, som du med fordel kan anvende. Airbiken har et transporthjul, og derfor er det nemt at flytte rundt på cyklen.
7995 DKK
ODIN A10 airbike
ODIN A10 airbike
Airbiken fra ODIN hører til lavprisklassen, og er en super airbike til prisen. Du får altså meget airbike for pengene. Cyklen er lavet af gode materialer, så den står fast, selv under høj intensitets-træning. Den har transporthjul, så du let kan transportere den. Sadlen kan justeres, håndtagene er komfortabel at holde om og så er cyklen også udstyret med en helt fin træningscomputer.
6999 DKK

Guide til valg af airbike

Hvad er en airbike?

Airbike er den non-teknologiske konditionsmaskine, hvor du træner mod luftmodstanden

Airbike er den non-teknologiske konditionsmaskine, hvor du træner mod luftmodstanden

En airbike er en unik type træningsredskab, som udgør en stationær cykel, lidt ligesom en klassisk konditionscykel eller spinningcykel. Forskellen er greb og modstand. En airbike er udstyret med to ekstra håndtag, ligesom du ser på en cross-trainer. Du kan bevæge dig frem og tilbage i takt med, at du også træder i pedalerne. Som nævnt ovenfor er modstanden i en airbike lidt anderledes end en konditionscykel. Du træner mod luftmodstanden af den fane der er installeret i cyklen – deraf navnet “airbike”. Du kan tænke på det som en krydsning af en cross-trainer og en motionscykel.

Airbikes er blandt andet populære i crossfit miljøet, da den er særligt egnet til at lave intervaltræning og HIIT (high intensity interval training) på. Modstanden i en airbike vil altid være automatisk dikteret af hvor hårdt du træder i pedalerne og bevæger håndtagene. Hvorimod en motionscykel kræver, at du skal justere modstanden selv. Det er fordi, at cyklen er udstyret med en ventilator fremfor et hjul. Ventilatoren giver hårdere modstand, des mere du træder til. På den måde er det let at få en høj intensitet på airbiken. Airbiken bruges også i MMA miljøet – men hvorfor? Jo – den er meget effektiv til at opbygge kondition og et højere VO2 max. Det betyder, at du kan præstere mere og være igang i længere tid.

back to menu ↑

Hvad siger videnskaben om brugen af airbikes?

Der er generelt blevet lavet få, deciderede studier på brugen af airbikes. Årsagen hertil ligger givetvis i, at det du udfører på en airbike effektivt vil være en form for HIIT træning. Her er studierne mange og gode! Det giver dermed mening at kigge på hvad HIIT træning kan gøre for dig. For du kan opnå fordelen ved det i brugen af en airbike.

Tager ikke nær så lang tid som klassisk cardiotræning

HIIT træning er en god idé, hvis du foretrækker høj intensitet træning eller har lidt tid i hverdagen til træning. I dette studie delte man deltagerne op i to grupper. Den ene trænede HIIT i 10 minutter, mens den anden lavede 50 minutters moderat cardio i en jævn kadence uden pauser. Konklusionen på studiet var, at begge grupper opnåede den samme VO2 forbedring. Og det på trods af at HIIT-gruppen trænede i 40 minutter mindre. HIIT træning er dermed et særdeles tidseffektivt værktøj til at forbedre din kondition.

Men forbrænder man så ikke færre kalorier ved at træne i kortere tid?

Det skulle man tro, men det er faktisk ikke tilfældet. Forestil dig, at du går en stille tur i en time, og sammenholder det med hvis du løb i en time. Din krop skal bruge langt flere ressourcer, når du løber. Årsagen til det er, at det er mere energikrævende og intensivt for dit system. Og tag ikke fejl af de korte varigheder for HIT træning. Det lyder måske ikke af meget, men det er særdeles hårdt alligevel!

I dette studie sammenholdte man to grupper. Den ene udførte en 20-minutters intervaltræning og den anden 50-minutters uafbrudt cardio i jævn kadence. Man fandt ud af, at begge træninger medførte samme mængde kalorieforbrænding over en 24-timers periode. Hvorfor, spørger man måske? HIIT træning kræver så meget oxygen, at din krop efterfølgende vil blive ved med at tro, den stadig skal ‘komme’ sig. Det giver det der kaldes en efterforbrændingseffekt. Hvis du prøver at lave en HIIT træning, så vil du også bemærke at du føler dig varm (og higende efter luft) i et stykke tid efter.

back to menu ↑

Hvornår skal man bruge en airbike?

Som nævnt er en Airbike rigtig god til intervaltræning, særligt HIIT. HIIT træning er en hård måde at træne på. Træningsformen har til hensigt at opbygge muskelmasse og forbrænde fedt på samme tid. Mens klassisk konditionstræning oftere involverer fedtforbrænding, så bliver dine muskler ikke særligt stimuleret af det. I nogle tilfælde vil det faktisk signalere til din krop, at den skal forbrænde muskelmasse i stedet for at opbygge mere af det. Så – hvis du har en ambition om at øge både din kondition, muskelmasse og at tabe fedt, så kan airbiken udgøre et glimrende redskab til den slags. Vær dog indstillet på, at træningen på en airbike kan være super hård!

Derudover er en airbike et særdeles holdbart stykke motionsudstyr. Forstået på den vis, at det kan holde i rigtig lang tid før den går i stykker. Årsagen hertil er, at den er simpelt konstrueret og oftest af meget holdbart materiale. Modsat motionscykler som oftere end ikke er udgjort af mere skrøbeligt materiale. Grunden til materialevalget på en airbike er så holdbart, er fordi man yder meget mere på den end ved en motionscykel. Motionscyklen bruges oftere i et tempo, der er i jævn kadence og med knap så meget modstand. Foruden det, så fungerer den integrerede fane på airbiken også som en god luftventilator. Så mens du træner på airbiken, får du altså en god dose luft pustet din vej. Det er jo altid skønt, da du er garanteret at få en god varme og svedeture på sådan en.

back to menu ↑

Airbike vs. løbebånd

Hvordan måler airbiken sig så med det klassiske løbebånd? En af de første ting der er værd at påpege, er at brugen af en airbike medfører langt mindre impact ved anvendelse. Impact forstås som det stress dine led og muskler påføres, når du rammer jorden. Ved løb vil dine knæ, hofter, ankler og så videre alle være udsat af den force som din kropsvægt rammer jorden med. Dette kan være med til, at din krop akkumulerer ømhed og slitage over tid. Det er også derfor, at løbeskader er så udbredt. Ved brugen af en airbike er der langt mindre impact, omend der stadig er noget. Så hvis du gerne vil øge dine odds for at holde sig skadesfri, så kan airbiken være det rigtige valg, hvis du skulle vælge mellem de to.

En anden vinkel på dette er også, at en airbike ikke kræver nogen speciel tekniktræning eller viden om teknik før du kan anvende den effektivt. Det modsatte gør sig gældende hvis du skal løbe på et løbebånd. Nok er det let at tage sine løbesko på og så begynde at sætte den ene fod foran den anden. Men det er ikke alt. At have en god løbeteknik er noget der tager lang tid at opbygge og ofte kræver mobilitetsøvelser og deslige for at opnå over tid. Airbiken kan du sætte dig op på og så er du faktisk klar til at træne effektivt og sikkert, også selvom du ikke har nogen tidligere erfaring med brugen af den.

En anden god ting ved airbiken er, hvor sømløst det er at øge intensiteten. På et løbebånd vil du være nødt til at trykke på et display eller en knap i længere tid eller med flere tryk, og så vil du skulle vente på at båndet indhenter hastigheden. På en airbike bestemmer du selv intensiteten i kraft af, hvor meget kraft du selv ligger i den. Jo mere kraft du ligger i den, desto hårdere vil modstanden blive. Netop dét gør airbiken perfekt til intervaltræning hvor det gælder om at være hurtig og intens i perioder, alterneret med pauser eller langsom hastighed.

En sidste detalje som er værd at nævne er, at airbiken træner hele din krop. Netop fordi den har de førnævnte cross-trainer håndtag. Det betyder, at samtidigt med at du bruger dine ben til at cykle i pedalerne, så skubber og trækker du også i håndtagene, hvilket stimulerer dine ryg- og brystmuskler i en betragtelig grad, især hvis du virkeligt går til den. På den måde får du en full-body cardio aktivitet ud af airbiken.

back to menu ↑

Airbike mærker

En airbike er et populært stykke udstyr og forefindes i de fleste fitnesscentre i Danmark såvel som crossfit gyms. Men hvad hvis man søger at udstyre sit eget fitness center med en, eller gerne vil have en til at stå derhjemme som man kan anvende? Der findes mange forskellige mærker, og nogle af de mere populære vil blive gennemgået her.

Schwinn Airdyne

I modsætning til Assaultbiken, så er Schwinns Airdyne lavet af en blanding af aluminium og stål. Det gør den noget lettere, og dermed mere medgørlig at flytte rundt på, men det kan desværre også potentielt koste lidt på slitage fronten. En af fordelene ved denne er, at den generelt har et lidt større stel end øvrige airbikes. Derudover er vægten også forsøgt så ligeligt fordelt over hele cyklen, hvilket betyder at du minimere følelsen af at du “rokker” på cyklen. Det betyder at du får en større komfort mens du træner, men også at mere af den energi du lægger i, faktisk bliver brugt på at bevæge fanen rundt, i stedet for at du oplever den føromtalte rokken, som godt kan udgøre et problem hos nogle brugere afhængig af intensitet og kropsvægt.

Yderligere, så er selve kæden koblet til pedalerne og håndtagene lavet af bastant gummi, ligesom i biler. Hvad det betyder i praksis er, at modellen ikke larmer nær så meget. Airbikes med en regulær kæde larmer mere. Desuden er bevægelsen langt mere flydende end med en kæde. At træde fanen igang er også en langt mere glidende følelse.

Spirit Fitness

Spirit Fitness er et fitnessudstyr brand med en bred produktportefølge. Brandet specialiserer sig primært i trænings- og motionsmaskiner, og alt er af højt kvalitet. Motionsmaskinerne er især noget, som Spirit Fitness har for øje. De bruger de fleste midler på at produktudvikle inden for den gren af udstyr, og det giver kun pote. Brandet er en af fitness centrenes go-to brands. Det vil sige, at når fitness centre skal købe fitnessudstyr, så er Spirit Fitness en oplagt kandidat.

ODIN

ODIN er et brand, som har en forholdsvis bred produktportefølge. Brandet står bag en masse forskelligt fitnessudstyr. Alt lige fra håndvægte til airbikes. Fælles for ODINS produkter er, at det er velegnet til hjemmebrug. ODIN er kendt for sine super skarpe priser, og derfor henvender produkterne sig til hjemme-motionister og fitness folk. Med det sagt så laver ODIN også udstyr og airbikes, som har en høj nok kvalitet til at blive placeret i et fitness center.

Assault bike

Assaultbiken er blandt en af de mest populære brands inden for airbikes – hvorfor mange også fejlagtigt tror, at airbikes faktisk hedder assaultbikes, hvilket giver en idé om hvor udbredt de er. Det gode ved assaultbiken er, at den giver dig mulighed for at programmere de intervaller som du gerne vil træne i. Det vil sige du kan selv plotte ind hvor mange sekunder eller minutter du vil køre dit workset, holde pause, og hvor mange omgange du vil køre. Maskinen vil lyde en alarm, når det er tid til at træde eller holde pauser, og slutteligt når du er helt færdig, og så skal du egentligt bare fokusere på at udføre dine intervaller!

Foruden at du selv kan skræddersy dine træninger, så er der også præprogrammerede protokoller som du kan benytte dig af og navigere i via infoskærmen, som sidder på styret. Rammen på cyklen er lavet af stål, hvilket gør den særdeles holdbar i det lange løb. Noget der også er vigtigt, da man tit bruger en betragtelig mængde kraft og ryk mens man træner, så den skal gerne kunne holde til noget. Cyklen holder desuden til at brugeren vejer op til 160 kg. Derudover er den udstyret med en fane på hele 27 tommer, så der er ingen chance for at den resistance du kan opnå på den vil være for lav.

Nogle brugere af cyklen oplever dog at sadlen kan blive en anelse løs efter slitage, men dette burde kunne løses ved at opstramme eller udskifte. Alt i alt, så betragtes assaultbiken af mange som den all-around bedste cykel på markedet.

back to menu ↑

Airbike effekt

Afslutningsvis har vi efterhånden tegnet et godt billede af airbiken. Altså hvad den kan bruges til, hvornår det giver mening at investere i en eller bruge den, hvilke fordele airbikes har over mere klassisk cardio træning, og et par forskellige mærker der er værd at kigge nærmere på. Vores egen erfaring med airbikes er rigtig god. Det er en fantastisk oplevelse at cykle uden forbrug af el. Det er minimalisme og teknologi på højeste niveau. En romaskine giver ikke samme oplevelse. Romaskinen er ikke nær så hård og giver ikke samme fuldskrops-stimuli, som du får ved en airbike.

Det eneste minus er nok, at på grund af dens larm vil du tiltrække en del opmærksomhed nede i dit træningscenter, men på den anden side vil de fleste nok tænke at du er utroligt sej for overhovedet at turde sætte dig op på den til at starte med. Tag ikke fejl – en airbike kan give dig en utrolig hård træning, og den er også berømt for at få folk til at ligge i fosterstilling efterfølgende, og i de værste tilfælde kaste op. Kunne en træningsentusiast ønske sig mere?

back to menu ↑

Referencer

  • “The Effects of High-Intensity Interval ….” 17 jul. 2018, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6069078/. Besøgt 3 mar. 2020.
  • “High-intensity interval exercise induces 24-h energy … – NCBI.” 6 feb. 2014, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24773393. Besøgt 3 mar. 2020.