Airbike

Gul airbike i brug
Sidst opdateret: januar, 2021 | Denne artikel indeholder annoncer

Hvordan lyder en fuld kropstræning, hvor du har mulighed for at bruge alle muskelgrupper i kroppen, samtidig med at du træner din kondition? Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, men dette er muligt med en airbike!

Magasinet Håndvægten har i samarbejde med fitness- og træningsekspert Naja Fogtmann lavet en test af airbikes. Se de 5 testvindere herunder og/eller læs ekspertens købsråd længere nede i artiklen.

Airbike Test: Top 5 Bedste Airbikes

Testen er baseret på vores eksperts anbefalinger, erfaring og research. Vi tester ikke selv produkterne.

Bedste airbike

Pris: 8.795 DKK

Vinderen i kategorien “bedste airbike i test” er denne “The beast”. Dette er en fremragende cykel med alle nødvendige funktioner. Det er lavet i et solidt materiale og er i høj kvalitet. Den er bæltedrevet, hvilket betyder lav lyd og minimal vedligeholdelse.

Annonce

Bedste billige airbike

Pris: 6.995 DKK

Vinderen i kategorien “bedste billige airbike” er følgende airbike fra Schwinn. Her er tale om en meget stabil og solid cykel mere mange gode ekstra funktioner – du får altså virkelig noget for pengene her.

Annonce

Bedste premium airbike

Pris: 12.298 DKK

Vinderen i kategorien “bedste premium airbike” er denne ‘Life Pro’ fra Titan. Dette er en utrolig lækker bike i et flot design. Her er der indbygget pulsmodtager og et trådløst pulsbælte med, så du kan få alle informationer om din træning.

Annonce

Bedste mobile airbike

Pris: 9.876 DKK

Vinderen i kategorien “bedste mobile airbike” er denne fra Xebex. Biken er mest kompakte i denne test og har en totalvægt på kun 47 kg. Trods for den lille model, har den en meget solid stålramme, ekstra stabile akser og en maks belastning på 150 kg.

Annonce

Bedste tekniske airbike

Pris: 7.995 DKK

Vinderen i kategorien “bedste tekniske airbike” er denne klassiske airbike fra Spirit. Cyklen har en indbygget computer der fortæller alt du skal vide og har forudindstillede træninger klar til dig. Derudover har den bluetooth, så du kan connecte cyklen med Spirit’s trænings app.

Annonce

Indholdsfortegnelse

Guide til airbike

Hvad er en airbike?

En airbike er en speciel type af cykel til stationær træning. Den kom på faktisk på markedet allerede i 1978, men har virkelig opnået en stort popularitet op igennem 00’erne, i takt med at sporten Crossfit er blevet populær.

Ved første øjekast minder den meget om den klassiske motionscykel eller spinningcykel, bare med et rigtig stort forhjul. Forskellen findes ved dens greb og måden modstanden bliver lavet på.

Mand træner på airbike

Modsat spinningcyklen, hvor du primært arbejder mod en modstand der skabes ved friktion mod svinghjulet, arbejder du på en airbike mod luftmodstanden – deraf navnet ”airbike”. Dette er grunden til det store forhjul, da der herinde sidder en stor ventilator, som altså er denne der styrer modstanden.

Det særlige ved, at du ved træning på en airbike arbejder imod luftmodstanden er, at den modstand du arbejder imod, vil automatisk være dikteret af hvor hårdt du træner. Hvilket betyder, at jo hårdere du træder i pedalerne og bevæger håndtagene, jo mere energi skal du bruge for at opretholde farten.

Ventilatoren giver altså en hårdere modstand, des mere du arbejder. Dette er modsat en motionscykel og en spinningcykel, hvor modstanden er noget du selv skal justere manuelt.

En airbike har som sagt et andet greb end andre cykler. En airbike er udstyret med to ekstra store håndtag, der minder meget om dem du normalt ser på en cross-trainer. Disse to håndtag gør, at du kan bevæge dine arme frem og tilbage i takt med, at du også træder i pedalerne.

Dette betyder at du også får trænet din overkrop imens du cykler. Hvor træning på en motionscykel normalt kun træner dine ben, træner cykling på en airbike altså hele kroppen. Du kan derfor tænke på airbiken som en krydsning af en cross-trainer og en motionscykel.

Hvorfor skal jeg købe en airbike?

For det første er enhver form for cykel baseret træning rigtig godt. Det er godt for kroppen da du ikke får stød op gennem leddene, ligesom du f.eks., får ved løbetræning.

Det er også rigtig god træning, hvis du har en dårlig ankel, eller en forstrækning i f.eks., benmuskulaturen eller hoften, da cykeltræning er meget sikkert og skaden for skade er minimal.

Det tillader også at det skadede område kan bevæge sig på en sikker måde og samtidig øges blodtilførslen til skaden for hurtigere restitution.

Slutteligt er det særdeles god træning til genoptræning grundet den lave belastning og det høje sikkerhedsniveau.

Disse cykler er meget populære i crossfit-miljøet. Dette er den, da den er særligt egnet til at lave intervaltræning og HIIT-træning, som står for ”high intensity interval training”.

Airbiken er kendt som at være brutalt effektiv træning. Den kombinerede bevægelse af arme og ben betyder, at du får ramt alle muskelgrupper.

Det smarte ved at bruge airbikes til træning er, at grundet ventilatoren, så jo hårdere du arbejder, jo mere modstand skal du arbejde i mod.

Det fungerer helt lineært, og er altså meget nem at bruge og regne med. Foruden det, så fungerer den integrerede fane på cyklen også som en god luftventilator. Så mens du træner på cyklen, får du altså en god mængde luft pustet din vej.

Det er jo altid skønt, da du er garanteret at få en god varme og heftige svedeture på sådan en.

Træning på en bike har rigtig mange fordele. Det er lav-belastning træning, men den kombinerede bevægelse af dine arme og ben, betyder, at det ikke bare er utrolig effektiv til at forbrænde kalorier, men også er fantastisk til at træne både udholdenhed og kondition.

Derudover øger træningen din muskelstyrke både i arme og ben, og kan derfor være et godt værktøj til at tone din krop. En airbike er også meget effektiv til vægttab, da du kan forbrænde mange kalorier på den.

Ved høj intens træning og maksimal indsats kan du faktisk forbrænde helt op til 80 kalorier i minuttet – selvfølgeligt alt efter evne.

Ved endt træning fortsætter din krop med at arbejde, nu ved at genopbygge de muskler du har brugt. Dette betyder at du også forbrænder kalorier efter træningen er slut.

Træning på en airbike er også et utroligt godt redskab til at træne din kondition. Gennem konditionstræning øges mængden af oxygen i blodet, forøgelse af hjertets pumpekapacitet samt der kan produceres mere energi, hvilket kan give en bedre præstation.

Det hjælper ligeledes med at minimere risikoen for sygdom og kan være med til at sænke dit blodtryk.

Slutteligt er sådan en cykel et særdeles holdbart stykke motionsudstyr. Forstået på den vis, at det kan holde i rigtig lang tid før den går i stykker. Årsagen hertil er, at den er simpelt konstrueret og ofte produceret i et  meget holdbart materiale.

Modsat motionscykler som oftere er mere kompliceret konstrueret og derfor tit har dele i et mere skrøbeligt materiale der ligeledes har et større behov for vedligeholdelse.

Grunden til materialevalget på en airbike er så holdbart, er fordi man yder meget mere på en airbike end på en motionscykel. Motionscyklen bruges oftere i et lavere tempo, der er mere jævn i kadence og med knap så meget modstand.

Hvilken airbike skal jeg vælge?

Designmæssigt og størrelserne er overordnet meget ens ved airbikes. Så når du skal til at vælge hvilken airbike du skal købe hjem, er der andre ting du skal have med i dine overvejelser.

De to vigtigste elementer er drivsystem og cykelcomputer. Der findes to forskellige former for drivsystemer: kædedrevet og bæltedrevet.

Her anbefales det at vælge en cykel med et bæltedrevet drivsystem, da denne vil være mere støjsvag samt har et mindre behov for vedligeholdelse. Det kan ligeledes være fordelagtigt at undersøge cykelcomputeren og hvilke egenskaber denne har.

Nogle cykelcomputeren kommer allerede med forudinstallerede træningsprogrammer, hvilket for mange kun er et plus. Men planlægger du ikke at gøre brug af dem, kan du spare penge ved at vælge en airbike uden disse.

Kombinér airbike med andet udstyr

Pulsur: Ønsker du at tage din træning til næste niveau, kan du med god grund overveje at købe et pulsur. Et pulsur til træning er altid en god investering.

Med et pulsur får du mulighed for at udnytte den tid du bruger til træning optimalt, da den giver dig et indblik i hvor hårdt du træner. Denne information kan du bruge til at målrette din træning, hvilket også kan øge din motivation.

Overordnet set findes der to forskellige former for pulsure: med eller uden brystbælte. Hvis du køber et pulsur med tilhørende brystbælte, får du større nøjagtighed i måling af din puls.

Dog laves størstedelen af pulsure i dag således, at de måler pulsen via bagsiden på uret gennem pulsen i dit håndled.

Beskyttelsesmåtte: Du kan med fordel overveje at investere i en beskyttelsesmåtte til at ligge mellem gulvet og din airbike. Sådan en beskyttelsesmåtte minder meget om den klassiske yogamåtte, men er både større og tyndere, og vil være lavet i et mere slidstærkt materiale.

Formålet med måtten er at beskytte dit gulv mod ridser og evt. sved, samt kan gøre, at din airbike står endnu mere stabilt.

Pleje af airbike

En airbike har generelt et relativt lavt behov for vedligeholdelse. Men som med enhver træningsmaskine og træningsudstyr, så skader det ikke at være lidt opmærksom, da sved og slid hurtigt kan bygge sig op. Ønsker du at holde din cykel i bedste stand, kan du med fordel gøre følgende:

Efter brug: Efter brug bør du tørre din airbike af for sved, dette gælder hele stellet, display, sæde og ventilator. Dette kan du sagtens bare gøre med en hårdt opvredet klud. Ligeledes kan du fjerne støv inde i selve ventilatoren.

Du kan med fordel også tjekke din cykel for om alle skruer sidder som de skal og der ikke er nogle der mangler.

Månedligt: En gang om måneden bør du tjekke om pedalerne sidder som de skal og om de stadig er skruet godt fast. Her kan du også med fordel tjekke om kæden er som den skal og om den evt. mangler smørelse. Du bør også tjekke om sadlen stadig sidder tæt, stabilt og korrekt.

Airbike vs. spinningcykel

Umiddelbart vil man tro at en airbike og en spinningcykel er meget ens, men der er nogle vigtige forskelle mellem de to, der er vigtige at have kendskab til. Der er især to forskelle man skal være opmærksom på: greb og modstand.

En airbike har to store, bevægelige håndtag. Disse kan bevæge sig frem og tilbage, alt efter hvilken arm du strækker. En spinningcykel har et fast styr, hvor din overkrop og arme vil være i samme position hele træningen igennem.

De store og høje håndtag på en bike gør også, at du kommer til at sidde mere oprejst på den, hvilket fjerner noget af den belastning på nedre ryg, du kan opleve ved at sidde længde på en spinningcykel.

De bevægelige greb på cyklen gør også, at du her får trænet hele din krops muskulatur, modsat spinning der stort set er isoleret for benmuskulaturen.

Den anden store forskel er, at på en airbike arbejder mod en modsat skabt af luftmodstand, arbejder du på en spinningcykel, mod en modsat der skabes ved friktion mod svinghjulet.

Ønsker du at justere modstanden på en spinningcykel skal du gøre dette manuelt, hvor du på en airbike justere modstanden gennem hvor hårdt du træder i pedalerne.

Valg af airbike

Typer af airbikes

Forskellige drivsystemer

Airbikes kan fås med to forskellige drivsystemer: kædedrevet eller bæltedrevet. Nogle nyere airbikes laves også som en kombination af disse to.

Det er klart at foretrække, at vælge en cykel med bæltedrevet drivsystem. Et bæltedrevet drivsystem er typisk meget støjsvagt modsat kædedrevet drivsystem. Derudover kan bæltedrevet give en mere jævne bevægelser under træningen.

Slutteligt kræver et bæltedrevet drivsystem minimal vedligeholdelse og har typisk en længere levetid end et kædedrevet drivsystem.  

Typer af greb

Størstedelen af airbikes produceres med et enkelt greb på håndtaget, men nogle få produceres med dobbelt greb. Her sidder der to greb på håndtaget med ca. 20 cm mellemrum.

Denne afstand lyder ikke af meget, men vælger du en airbike med dobbet greb, så har du mulighed for at skabe en vis form for variation i din træning, hvor du herved kan påvirke dine muskler i arme, bryst og ryg på to forskellige måder.

Derudover giver dobbelt grebet også mulighed for variation i højden og du kan derfor finde det greb der er mest komfortabelt for dig. 

Materialer

Størstedelen af alle airbikes er lavet i en stålramme. Dette betyder, at cyklen er utrolig solid og er meget holdbar i det lange løb. Dette er vigtigt, da man ofte bruger en betragtelig mængde kraft og ryk imens man træner på den, så den skal også gerne kunne holde til en del.

De fleste bikes vejer mellem 50 og 70 kg, men har typisk en maksimal vægtbæring helt oppe omkring de 150 kg, så her kan man virkelig se, hvor holdbare og solide airbikes er. 

Funktioner

En airbike har den unikke funktion, at modstanden reguleres ved mængden af arbejde du selv gør. Jo hårdere du arbejder, jo hårdere bliver modstanden der skal til for at opretholde samme fart. 

Da cyklen er lavet i en form for stålramme er den ikke sammenfoldelig, og den primære justering du kan lave på den, er højden på sædet. 

Stort set alle cykler i dag laves med indbygget cykelcomputer og med et stort tydeligt display mellem håndtagene. Dette display viser typisk trænet tid, hastighed, RPM (omdrejninger i minuttet), kørt distance, forbrændte kalorier samt watt.

Nogle har også en ekstra indstilling at der er forudindstillede træningsprogrammer. Dette vil typisk være i form af intervaltræning. 

Størrelse

Airbikes produceres alle typisk i ca. samme størrelse, hvor man selv har mulighed for at justere højden på sædet. De cykler der nævnes i denne artikel har en gennemsnitlig længde på 130 cm, gennemsnitlig højde på 140 cm og en gennemsnitlig bredde på 70 cm.

Dette er en meget standardiseret størrelse for airbikes.

Den typiske vægt er omkring 60 kg, dog findes der nogle der er endnu tungere. En meget tung airbike kan være besværlig at flytte rundt på, hvilket er grunden til, at mange i dag produceres med to transporthjul på forsiden.  

Du skal dog være opmærksom på, at når du benytter dig af airbiken, har du behov for mere plads end det cyklen optager. Dette er for sikkerhedsmæssige årsager, og for at du ikke skal bekymre dig om omgivelserne imens du træner. 

Design

Airbikes ligner grundlæggende alle meget sammen hinanden. Der kan være lidt variation i hvordan håndtagene sidder på cyklen og hvor dominerede de er i designet.

Den store forskel i design på bikes findes i størrelse på ventilatoren, altså forhjulet. Nogle airbikes laves med et overdimensioneret forhjul, hvilken kan se rigtig cool ud, men for nogle måske kan virke lidt intimiderende.

Modsat laves nogle cykler med et forhjul i ca. samme størrelse som et svinghjul/forhjul på en spinningcykel. Dette er fuldstændig smag og behag hvad man synes ser bedst ud. 

Typisk produceres cyklerne ikke i særlig mange farvevariation og kan primært enten sort eller en metal-stål farve. Enkelte laves dog med nogle farvede detaljer enten på stellet, på grebet eller selve farven på ventilatoren.

Ønsker du en cykel i fuld farve skal dette typisk special produceres. 

Pris

Airbikes spænder meget i pris. De airbikes der er nævnt i denne artikel koster fra 6.999 DKK til 12.000, så prislejet er stort. Typisk stiger prisen i takt med kvaliteten, og derfor vil de dyrere airbikes ofte være i en bedre og mere holdbar kvalitet end de billigere.

Ligeledes vil der ofte være et mindre behov for vedligeholdelse ved cykler i bedre kvalitet. Den installerede cykelcomputer og dennes funktioner har også ofte betydning på prisen af airbiken.

5 tips til airbike træning

Tip 1: Undersøg maksimal vægtbæring

Gennemsnitligt har airbikes en maksimal vægtbæring omkring de 150 kg. Den maksimale vægtbæring bestemmes af materialet den er lavet i og hvor solid den er produceret.

Det er ofte fordelagtigt at vælge en cykel med en høj maksimal vægtbæring, da man ofte træner meget intenst på en airbikes og dermed lægger rigtig meget belastning på den.

Tip 2: Kig på display

Typisk har disse cykler et relativt stor display i form af en skærm i midten af styret. Det er fordelagtigt at finde en bike med et display der viser det vigtigste informationer på en nem og overskuelige måde, samt at det er tydeligt at se hvad der står på skærmen.

Det er klart også en fordel at få et display der er nemt at finde ud af og hvor du ikke skal trykke på en masse forskellige knapper for at komme i gang med din træning.

Tip 3: Undersøg cykelcomputeren

Når du i forvejen er i gang med at undersøge displayet på din kommende airbike, kan du med fordel undersøge cykelcomputeren. Det kan være rart for dig at vide hvilke informationen om din træning cykelcomputeren registrer, således at du kan planlægge din træning ud fra dette.

De fleste cykelcomputere på cykler viser tid, hastighed, RPM (omdrejninger i minuttet), arbejdet distance, forbrændte kalorier og watt-ydelser. Nogle cykelcomputere har også forudinstallerede træningsprogrammer, så du hurtigt kan starte sådan en og komme i gang med træningen med det samme.

Tip 4: Vær opmærksom på støjniveau

Alt efter hvilken model airbike du vælger, kan der være stor forskel i niveauet af støj. Det er kan have betydning for lyden er størrelsen af ventilatoren og hvilket drivsystem biken har.

En mindre ventilator vil komme til at bevæge sig med flere omdrejninger, hvilket kan genere mere larm. Ligeledes vil en ventilator med et “skjold” om, sådan at bladene på ventilatoren ikke er synlige, ikke kunne give nær så meget lyd.

Slutteligt er det værd at vide, at cykler med bæltedrevet drivsystem nærmest er lydløst ved siden af et kædedrevet drivsystem.

Tip 5: Justering af cyklen

Det er selvfølgelig svært at sige noget konkret om hvilken justering af cyklen der kan give den bedste performance, da det primært afhænger af din krops anatomi. Men der er dog nogle generelle tips man kan kigge på.

Lodret sæde justering: Som tommelfingerregel siger man, at sædehøjden skal passe med højden af din hofte. Så hvis du står med siden til din cykel, så skal sædet og dine hofter være lige overfor hinanden. Du kan dog godt gå mere i detaljer med denne justering.

For at kunne bestemme det optimale sædehøjde for dig, skal dine fodballer være på pedalen, ikke din hæl. Mange cykler naturligt med hele foden på pedalen, men for optimal brug af dine benmuskler, så er det bare fodballen der skal være i kontakt med pedalen.

Når du så træder pedalen ned i bund, er det vigtigt at din ben ikke bliver helt strakt og dit knæ låst ud, men at din knæ stadig er bukket en lille smule.

Vandret sæde justering: Nogle airbikes har den egenskab at sædets placering både kan justeres op og ned, og frem og tilbage. Har du denne mulighed lyder tommelfingerreglen, at sædet skal være placeret over pedalen når denne er helt oppe.

Sætter du sædet lidt frem i forhold til pedalerne, vil det primært være dine forlår der kommer til at arbejde. Og sætter du sædet lidt tilbage i forhold til pedalerne, vil det primært være din baglår der arbejder.

Her anbefales du at prøve dig lidt frem, og mærke hvilken placering af sædet du føler er mest komfortabelt og den hvor du kan generere mest kraft med dine ben.

Hvad siger undersøgelser om airbikes?

Der er generelt blevet lavet meget få, deciderede studier på brugen af airbikes og dennes effekt. Årsagen til de manglede studier kan findes ved, at det arbejde du udfører på en airbike typisk vil være en form for HIIT-træning. Og der findes rigtige mange gode studier omkring dette.

Derfor vil der her blive kigget på studier, der undersøger effekten af HIIT-træning, da det vil være disse fordele du vil kunne få, ved træning med en airbike.

HIIT-træning består typisk af korte, intense intervaller med maksimal indsats. En undersøgelsen fra 2018 undersøgte effekterne af HIIT træning, mod effekterne af moderat intens kontinuerlig træning. Dette blev gjort ved at dele deltagerne op i to grupper, der over to uger skulle træne en af de to træningsformer.

Efter de to ugers træning kunne undersøgelsen konkluderede, at begge grupper oplevede den samme forbedring i blodtryk, puls og VO2max (maksimal iltoptagelse).

Dog skulle HIIT-gruppen kun skulle arbejde i 10 min for denne forbedring, mens den anden gruppe skulle arbejde i 50 minutter for samme forbedring.

Derfor kunne man viderekonkludere, at HIIT træning er en særdeles effektiv og hurtig træningsmetode for at forbedre din kondition.

Mange har den opfattelse at jo længere en træning varer, jo flere kalorier forbrænder man. Dette er dog ikke altid rigtigt. En undersøgelse fra 2014 konkluderede, at man gennem en 24-timers perioder, forbrænder lige så mange kalorier ved 20-minutters HIIT-træning som ved 50-minutters uafbrudt konditionstræning i jævn tempo.

Grunden til dette er, at HIIT-træning kræver meget mere af din krop under arbejde. Dette resulterer i, at din krop efter endt træning, bliver ved med at tro at den stadig skal arbejde og forbrænder derfor stadig kalorier. Dette kaldes for efter-forbrænding.

Selvom HIIT-træning for nogle godt kan virke voldsomt og meget intenst, så har især ældre stor fordel at benytte sig af det. Et studie fra 2019 undersøgte effekten af HIIT-træning for ældre gennem to ugers træning. Resultaterne af denne undersøgelse var ekstremt positive.

De ældre forbedrede deres BMI (body mass index) og forøgede deres normale gangtempo. Men disse fysisk forbedninger står ikke alene. De ældres generelle helbred, vitalitet og ikke mindst deres livskvalitet blev forbedret gennem HIIT-træningen.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Hvilke airbikes er bedst i test?

Vi har lavet en omfattende test og kåret de 5 bedste airbikes. Se og læs om testvinderne inde i artiklen.

Hvordan tester vi?

Airbikes vurderes ud fra følgende parametre: materialer, funktioner, brugervenlighed og design.

Hvad skal jeg overveje, når jeg vælger airbike?

Valget af airbike afhænger af mange forskellige parametre, og vi kommer ind på disse inde i artiklen.

Referencer
  • “The Effects of High-Intensity Interval Training vs … – NCBI – NIH.” 17 Jul. 2018, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6069078/. Åbnet 11 Nov. 2020.
  • “High-intensity interval exercise induces 24-h energy … – PubMed.” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24773393/. Åbnet 11 Nov. 2020.
  • “Suspension Training HIIT Improves Gait Speed … – PubMed.” 3 Jan. 2019, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30605922/. Åbnet 11 Nov. 2020.
Forfatter
Naja Fogtmann
Naja Fogtmann

Naja er på det danske junior landshold i styrkeløft og en fast skribent på Håndvægten. Desuden læser hun til fysioterapeut, og forstår sig derfor på alt lige fra rehabilitering, genoptræning og til menneskets anatomi. Hun kender fitness branchen ud og ind og nyder at læse videnskabelige artikler om sundhed & styrketræning.