Trailsko

Trailløb er blevet utroligt populært de sidste par år blandt motionsløbere og med god grund. En tur i skoven giver både naturoplevelser, intervaltræning, og styrketræning på samme tid, for ikke at glemme det store element af leg. På stierne i skoven har du for alvor muligheden for at slippe dit indre legebarn løs. Sammen med den store interesse er udbuddet af trailsko eksploderet, og der er i dag stort set ikke det mærke med respekt for sig selv, der ikke har trail løbesko i porteføljen.

TESTVINDER: Vores favorit trail løbesko

Salomon Speed Cross 4

For få måneder siden blev Salomon Speed Cross udråbt til årets trail sko og fik den engelske ”the running award”. Awarden gives på baggrund at afstemninger blandt løbere i hele UK. At Speed Cross løb med sejrer er yderst forståelig. Speed Cross er en super god trailsko til pengene, den er ekstrem holdbar og har forholdsvis bred front, der passer til langt de fleste løbere. Skoen er en super all round sko, og vil være det mest oplagte valg af sko til nye trailløbere. Med Speed Cross får du en sko der passer perfekt til danske forhold.

999 DKK

Guide til valg af trail løbesko

Hvad er en Trailsko?

For dig der ønsker skridsikkerhed

For dig der ønsker skridsikkerhed

En Trailsko / Trail løbesko er en sko med knap så meget støtte og support som en almindelig løbesko, til gengæld er den udstyret med en såkaldt profileret sål, med gummibaner beregnet til at sikre løberen et godt grib i underlaget. Og hvor almindelige løbesko retter sig mod udtryk som pronation, neutral og subpronation, er trailsko i stedet orienteret omkring det underlag de supporterer. På uvejsomt terræn er stort set alle neutrale løbere.

Nogle trail løbesko har dybe gummibaner og sikrer et super godt greb, men er dermed ikke så anvendelig på vej; andre har mindre grib og fungerer mere som en kombinationssko. Erfaringsmæssigt er en trailsko med dybe baner at foretrække hvis skoven er din yndlings legeplads, en kombinationssko kan være oplagt til steder med heder og en del transportpassage på asfaltveje.

Trailsko kommer, ligesom almindelige løbesko i både trail løbesko dame og trail løbesko herre. Forskellen er oftest selve bredden af skoen, og en tendens til lidt mere komfort i dameskoene. Der er p.t. ikke det store marked inden for børne trail løbesko og oftest er eneste mulighed at forsøge sig med de mindste
damestørrelser der starter omkring str. 37.

Første gang du stikker fødderne i en trailsko, vil du helt sikkert føle der mangler noget i forhold til din almindelige løbesko. Det er helt normalt. Trail løbesko er lavet til at give dig føling med underlaget, så du lynhurtigt kan korrigere for vrid og skæve vinkler. Du vænner dig hurtigt til følelsen af skovbund og ind
imellem også træstubbe under fødderne. Det er alt sammen en del af gamet.

back to menu ↑

Top 3 Trailsko

All round trailsko

Salomon Speed Cross

Speed Cross er en sko langt de fleste løbere kan bruge. Den er forholdsvis bred ved forfoden, har et godt grib der passer perfekt til danske forhold og er samtidig utrolig holdbar. Skoen sælges i bredt udvalg i Danmark, og det er derfor nemt at få lavet test inden turen i skovbunden.

999 DKK

Trailskoen til dem der tør

New Line Vazee Summit

Vazee Summit er udviklet til at give trail løberen ekstra komfort og sikkerhed på turen i terrænet. Udgangspunktet for skoen har været at efterstræbe en følelse af almindelig sneakers og samtidig give løbere højst mulig beskyttelse. Der er indlagt ekstra beskyttelse over tæerne og skoen er lavet uden generende syninger. Skoen er perfekt for dem der virkelig tør udfordrer terrænet.

849 DKK

Natural running trailsko

Ecco Biom trail løbesko

Ecco lavede tilbage i 2015 trailserien Ecco Biom Trail med formålet at udvikle en trailsko der understøtter konceptet naturel running, altså løb tæt på det man løber, når man løber barfodet. Skoen har en bredere forfod, et drop på blot 7 mm og en lidt smallere hæl, der altså sammen medvirker til at skubbe foden frem i skoen og tvinger til forfodsløb, der er karakteristika for det naturlige løb.

1249 DKK

back to menu ↑

Almindelige løbesko eller trail løbesko

Du kan sagtens løbe i skoven uden at investerer i deciderede trailsko, så længe du løber på grusveje og stører stier. Der hvor du for alvor får glæde af en trailsko er, når du begiver dig ud på de små stier, på MTB sporerne (husk at vise hensyn) og når du drøner op og ned ad bakker. Trailskoen giver dig et grib i underlaget så du ikke glider eksempelvis på vej ned af en stejl bakke, og åbner skoven og naturen op for løb på alle tider af året. Glatte blade i skovbunden, sne på stierne, mudder og vandpytter – ingen problemer. Køb af trailsko åbner for en ny frihed, en frihed til at løbe stort set alle tilgængelige steder i terrænet.

back to menu ↑

Når du køber trailsko

Mange trailsko er vandtætte

Mange trailsko er vandtætte

Det kan være svært at finde præcis den trailsko der passer til dig, og en rigtig god ide vil være at teste skoen, og få råd og vejledning hos en forhandler. Alternativt kan du stille op til trailevents rundt i landet hvor der er mulighed for reel trailsko test, dvs. mulighed for at afprøve en specifik sko under løbet. På den måde får du absolut den bedste fornemmelse for skoen, og et klart indtryk af hvorvidt du har brug for meget plads til tæerne, om skoen er får hård, eller om du måske har brug for en bredere hælkappe. En trailsko skal sidde godt fast på foden og samtidig levne plads til bevægelse.

Har du i forvejen et favoritmærke inden for løbesko, kan det være en god ide at prøve deres trailsko idet, den ofte i passtørrelse vil ligne det du kender. Når alt kommer til alt, drejer det sig meste af alt om at finde en sko, der føles perfekt at have på, og som ikke skaver, gnaver eller irriterer. Glade fødder leger absolut bedst i skovbunden.

Udbuddet af trailsko

Præcis som med almindelige løbesko kan det være lidt en jungle at købe trail løbesko, og oftest er det ganske få modeller der er til rådighed i løbebutikkerne. Herunder er en kort oversigt over nogle af de trailmærker der er på markedet, der er tons af andre og for alle gælder at forskellen i virkeligheden er forholdsvis lille; du skal virkelig være en benhård trailer for at kunne vælge ud fra fakta om skoenes fordele / ulemper. Når alt kommer til alt, er det dine fødders komfort og underlaget du løber på, der bør være grundlag for dit valg, mere end drop, vægt og udseende.

De større mærker har alle deres spydspidser indenfor trail løbesko. Asics har serien Gel-fuji inden for trail løbesko, Adidas har serien Terrex som deres trail løbesko, og New Balance har Vazee Summit trail løbeskoen. Alle med udspring i de almindelige løbesko med et drop omkring 8-11 mm, optimeret med dybe gummibaner og slidstærke, vandtætte overdele.

Salomon trailsko

Derudover er der nok det mest kendte trail mærke af dem alle, Salomon. Salomon har i mange år været førende på markedet, og har sponsoreret nogle af verdens dygtigste trailløbere og hårdeste trailevents. Det er ofte den sko løbebutikkerne vil anbefale som det første, når du træder ind i butikken med traildrømme i øjnene. Den absolut mest kendte og tilgængelige sko er Salomons Speed Cross. Speed Cross er en yderst holdbar sko og en god allround sko til det meste trailløb. Skoen har et drop på 11 mm svarende til de fleste
almindelige løbesko. Salomon er kendt for deres snøresystem der, som erstatning for sløjfer, har en lukkeanordning på skoen som man trækker til for stramning. Herved slipper man for snørebånd der får fat i grene i skovbunden, til gengæld er det svært at skifte til lyserøde snørebånd hvis det er din præference.

Vil man have mere grib i skoen har Salomon serien Fellraiser, der er beregnet til hårdere underlag og er mere vejrbestandig. Fellraiser er en hårdere sko at løbe i, og har knap så meget comfort som Speed cross. Hypen omkring ”natural running” har også fundet vej til trail løberne. Ideen om at løbe som løb man barfodet, har i flere år været en disciplin flere og flere løbere har taget til sig. Det kræver masser af træning, især styrketræning for ben og fødder, til gengæld skulle forfodsløberne (når du løber naturligt vil du lande længere fremme på foden, dette kaldes forfodsløb) døje langt mindre med skader end os almindelig hæl-landere.

Blandt de brands der har lavet trailsko til natural running finder man mærker som Merrel Vapor trailsko, Newton trailsko og Ecco biom trail løbesko.

back to menu ↑

Trailsko tilbud

Det er altid dejligt, hvis du kan spare penge. Og særligt hvis du handler online, kan du spare mange penge. Men overordnet set bør du ikke vælge løbesko ud fra prisen. Du bør fra starten af købe nogle gode sko, da du derved undgår skader og får en god oplevelse.

Når det er sagt, bruger jeg selv nogle teknikker/tricks for at finde de laveste priser. Først og fremmest er det altid en god idé at købe dine sko, når kollektionen er ved at udgå. Du kan spare op til 30%. Derudover bør du købe dine sko online. Jeg har for eksempel linket til nogle webshops, hvor du kan købe skoene til de laveste priser. Jeg kan ikke anbefale at købe brugte løbesko! Du ved ikke hvad ejeren har udsat dem for, og det er bare ærgerligt, hvis de går i stykker efter kort tid. Husk på at der heller ikke medfølger garanti, hvis du køber dem brugt.

back to menu ↑

Trailløb løbeprogram

Trailløb kræver generelt en god kondition. I starten handler det derfor om at sætte ambitionsniveauet ned og fokusere på at træne for at have det sjovt. Når man taler om løbeprogrammer for trailløb, vil du sjældent måle kilometertider og distancer. Det er nemlig hårdt at løbe i ujævnt terræn. Derfor vil et typisk løbeprogram bestå af tid. Altså at du f.eks. skal løbe i 25 minutter. I starten anbefaler jeg derfor ikke at følge et løbeprogram.

Herunder er et par ideer til hvor du kan løbe:

  • Naturstier
  • Lokale vandreruter
  • MTB-spor
  • Lokale skove
  • Ruter som er udarbejdet til orienteringsløb

Hvis du vil have et decideret løbeprogram, så kan du herunder se det jeg har fulgt. Jeg startede ud med at opbygge en solid kondition:

  • 1. måned
    • 1. uge: tirsdag / torsdag – 20-25 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 2. uge: tirsdag / torsdag – 30-35 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 15 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 3. uge: tirsdag / torsdag – 35-40 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 30 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
    • 4. uge: tirsdag / torsdag – 40-45 minutters løb (asfalt eller grus); lørdag eller søndag bruges der 1 time og 45 minutter på at gå opad bakker og løbe moderat nedad og på lige stykker.
  • 2. måned: når du har løbet i en måned, kan du for alvor begynde at variere træningen. Personligt skiftede jeg min torsdagstræning ud med en af følgende træningspas:
    • Intervaltræning: en variation i tempo konstant. Løb på fladt terræn. Løb 1 minut i højt tempo og 1 minut i lavt tempo. Gentag dette 10 gange.
    • Progressiv træning: løb i et varierende terræn. Der skal i alt løbes i 45 minutter. Øg tempoet efter 10, 20, 10 og 5 minutter.
    • Bakkeløb: løb cirka 100 meter op ad bakke og øg tempoet konstant. Når du løber nedad, skal du løbe langsomt. Gentag dette 8 gange.

Når du først er blevet bidt af trailløb (hvilket du med sikkerhed bliver!), så kan jeg kun anbefale dig at tilmelde dig i løbeklubber eller deltage i trailløb. Der findes og facebook grupper, hvor alle med samme interesse samles for at få en god snak. Det er værd at nævne, at trailløb og styrketræning matcher hinanden rigtig godt. Det vil være optimalt at integrere disciplinen i dit styrketræningsprogram.