Squat rack

Er du i tvivl om, hvilket squat rack du skal vælge? Leder du efter et billigt squat rack, og leder du efter et rack af god kvalitet? Så bliv hængende her på siden og læs min komplette guide til hvordan du vælger det rigtige squat rack til dig. Hvis du ikke vil læse hele guiden, kan du allerede nu se, hvilket squat stativ der har vundet testen.

BEDST I TEST: Det bedste og billigste squat stativ

Slidstærkt og robust squat stativ

Dette rack er både stabilt, sikkert og af ekstremt god kvalitet. Det kan tåle en maks belastning på 500 kg, og det kan justeres i 16 intervaller. Du kan faktisk også pakke stativet meget sammen, så du har plads til andre ting.

699 DKK

Guide til valg af squat rack

Hvad er et squat rack?

Kort sagt er et squat rack 2 stativer. Stativet anvendes når man laver squat samt bænkpres. Squat rack’et består af 2 stativer, som nemt kan justeres og flyttes. Det er et nødvendigt træningsudstyr, hvad angår styrketræning. Derudover er squat stativet det ideelle træningsredskab, når du styrketræner. Den kan anvendes til mange forskellige styrketræningsøvelser. Træningsudstyret er det optimale træningsudstyr til squat øvelsen samt andre styrketræningsøvelser – heriblandt bænkpres. Et squat rack gør det muligt at styrketræne i ens hjem, stue, kælder eller anden form for opholdsrum.

Jeg kan personligt selv godt lide at anvende et squat rack i min træning. Det gør det lettere at træne squat samt andre styrketræningsøvelser, hvor et rack er nødvendigt. Du kan nemlig justere fra top til tå, og derfor er der et hav af muligheder, hvis man træner med et rack.

Klik her for at se udvalget af squat racks

back to menu ↑

Hvem kan bruge et squat rack?

Alle har naturligvis mulighed for at anvende et squat stativ. Primært anvendes den, når man træner squat. Squat er en af de mest kendte styrketræningsøvelser, og derfor ses squat rack’et i langt de fleste fitness centre i Danmark.

Man kan også købe et rack, som har en bænkpres funktion samt flere funktioner og forbedringer.

back to menu ↑

Hvilket squat rack skal du vælge?

Pris

Prisen er altafgørende for alle og enhver. Er du en hardcore fitness entusiast, som ønsker det bedste af det bedste, er det nødvendigt at smide penge efter et rack. Er du nybegynder eller let øvet anbefaler jeg, at du køber et billigt rack.

Generelt finder du kun produkter af kvalitet hos mine partnere, og derfor anbefaler jeg, at du tager et kig på det billigste squat rack, som jeg selv har god erfaring med.

Klik her for at købe det billigste squat rack, som jeg selv anvender

Vægt

Det er værd at vide, hvor mange kilo et squat rack kan holde til. Spørgsmålet er således: Hvad er dit behov? Hvor mange kilo plejer du at træne med?

Er du nybegynder, skal du vælge en, som kan holde færre kilo (måske med max belastning på 100) – billigere. Er du øvet, skal du formentlig vælge en, der kan holde til flere kilo – dyrere.

Størrelse

Er der pladsmangel hjemme hos dig, er det bedst, at du køber et mindre og kompakt squat rack. Har du mulighed for at købe et større, anbefaler jeg, at du køber et power rack. Power rack’et har et par ekstra tilføjelser, som blandt andet en pull up bar.

Men kort sagt handler det om dit eget behov.

back to menu ↑

Typer af squat racks

Når du har bestemt dig for prisklassen, vægten og størrelsen, skal du beslutte dig for, hvilket rack du skal købe. Der findes nemlig forskellige varianter/slags af squat racks. Nedenfor har jeg forklaret lidt om hver type.

Squat rack

Den første type er den klassiske. Det klassiske squat rack er fritstående og perfekt til hjemmebrug. Udover at den er justerbar, så kan man både træne squat og bænkpres ved brug af denne. Squat racks kan som regel holde et pres på mere end 200 kg, hvilket for mange mennesker er mere end nok. Jeg har selv en klassisk squat rack hjemme hos mig selv, og jeg kan varmt anbefale det. Du kan købe det nedenfor:

Klik her for at købe det

Semi pro squat rack

semi pro squat rack

Denne variant af squat racks er en tand dyrere grundet flere funktioner. Et semi pro squat rack har ofte flere forbedringer og funktioner som blandt andet en forbedring af belastning (cirka 300 kg), plads til at hænge vægtskiver op, ekstra justeringsmuligheder og meget mere.

Flere funktioner og forbedringer betyder også, at semi pro squat racks er dyrere end de klassiske squat racks.

Klik her for at købe det

Power rack

Et power rack er en anden form for squat rack. Med et power rack har du en utrolig stor sikkerhed, når du træner med vægtstang. Power stativet har langt flere justeringsmuligheder end de ovennævnte squat racks. Derudover er der ofte konstrueret en pull up stang øverst, som er en fordel.

Hvis du leder efter et squat stativ, hvor du vil have mulighed for at træne til dit maksimum, anbefaler jeg helt klart et power rack, da den beskytter dig, hvis du mister kræfter eller taber vægten.

Klik her for at købe det

Smith stativ

smith stativ

Med et smith stativ kan du blandt andet udføre squat, military press, squat, bænkpres, decline bænkpres og incline bænkpres. Du har ikke brug for en makker til at hjælpe dig, når du træner med et smith stativ. Smith stativet giver dig nemlig mulighed for at træne 100% alene uden, at du laver nogen som helst fejltagelser. Vægtstangen er monteret fast til højre og venstre side i smith stativet. På denne måde følger vægtstangen og monteringerne med dig, når du styrketræner.

Smith stativet kan jeg varmt anbefale, da du ikke har mulighed for at træne skævt. Jeg anvender selv et smith stativ til bænkpres, military press og mange andre øvelser.

Klik her for at købe det

Udover de ovenstående typer af squat racks findes der mange flere. Jeg har dog bare valgt at nævne de mest solide, kompakte og billige.

back to menu ↑

Hvordan squatter man?

Squat er en nem basisøvelse, som generelt rammer alle muskelgrupper. Benets muskulatur bliver især præget og stimuleret under denne øvelse. Flere folk anvender også squat i deres core træning, da øvelsen kræver en god kropstammestyrke, og dermed træner kropstammestyrken.

Disse faktorer skal man huske når man squatter:
• Ret ryg gennem hele øvelsen
• Hælene skal være lidt bredere end skulderlængden
• Tæerne skal pege 30 grader ud
• Øjnene skal have fokus vandret gennem hele øvelsen
• Prøv ikke at læne dig forover

back to menu ↑

Hvorfor træne squat?

Squat er en af de mest effektive styrketræningsøvelser. Øvelsen aktiverer stort set alle muskelgrupper, der trænes på en gang. Derudover er der 3 led grupper (ankelled, knæled og hofteled), som bliver aktiveret ved, at man squatter. Squat er også en effektiv øvelse for sportsudøvere – især for håndboldspillere.
Når man træner squat i sit træningsprogram, bliver hjernen vant til at aktivere flere af benenes muskelfibre, som har den betydning, at man kan flytte sin egen kropsvægt mere eksplosivt, kraftfuldt og effektivt. Kort sagt betyder squat, at man optræner ens ben stærkere.

Øvelsen er især populær hos kvinder/piger, da øvelsen giver de perfekte baller.

Er du stadig i tvivl?

Mine partnere har uden tvivl markedets bedste og billigste squat racks. Jeg anvender selv mine partners produkter til min egen styrketræning, og derfor vil jeg anbefale, at du tager et kig på mine partners udvalg (de racks jeg har vist her på siden).

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig over mail, livechat eller kommentere. Jeg er altid positive for, at hjælpe folk på vej og stille mine erfaringer til rådighed, og derfor er du mere end velkommen til at kontakte mig.