Pull up bar

Hvis du leder efter en pull up bar, så synes jeg, du skal blive hængende her på siden. Jeg vil nemlig fortælle at, hvad der er værd at vide om pull up bars.

For eksempel vil jeg fortælle om de forskellige typer, der findes. Jeg vil også henvise til de produkter, jeg selv bruger. Og jeg vil vise dig, hvilke produkter jeg har opnået de bedste resultater med. Til sidst vil jeg vise dig de bedste øvelser til pull up baren.

TESTVINDER: Jeg anbefaler denne pull up bar

Pull up og chin up bar

Denne bar vinder, fordi den har så mange forskellige greb. Du kan både lave helt almindelige pull ups og mere avancerede øvelser. Derudover er kvaliteten rigtig god, og max belastningen er 250 kg.

599 DKK

Pull up bar købsguide

Hvad er en pull up bar / chin up bar?

Det er vigtigt, at vi får på plads, hvad en pull up bar egentlig er. En pull up bar er et træningsredskab, hvor man træner med sin kropsvægt. Selve baren består af en monteringsdel og selve stangen.

Træningsøvelser som pull ups er meget populære ved brug af sådan en bar. Fordelen ved en pull up bar er, at man helt selv kan bestemme, hvor hård træningen skal være. Derudover er der et hav af muligheder for øvelser. Med andre ord er det kun fantasien, der sætter grænser.

Pull up bar og chin up bar er det samme. Jeg kommer til at bruge begge navne her på siden.

pull-up

back to menu ↑

Hvem kan bruge en pull up bar?

Alle kan selvfølgelig bruge en pull up bar. Uanset om du er motionist, sportsudøver eller noget helt tredje, så er der helt sikkert nogle øvelser, som kan være til gavn for dig.

Pull up baren er meget fleksibel. Du kan både finde modeller, som skal monteres, men også modeller som ikke skal monteres. Dette gør også baren til et meget brugt træningsredskab. I langt de fleste fitnesscentre er der desuden også chin up bars.

back to menu ↑

Sådan vælger du en pull up bar

Uanset hvilken situation du står i, vil du altid have nogle valg, som skal træffes. Når du skal købe en chin up bar, skal du også gøre dig nogle overvejelser. Først og fremmest skal du bestemme dig for, om du vil træne ude eller inde. Dernæst kan du have et ønske om, at produktet skal kunne fjernes, når det ikke bruges. Til sidst vil prisen også spille en central rolle.

Drop en hjemmelavet pull up bar

Ja. Ærlig talt anbefaler jeg ikke, at du laver din egen pull up bar, da du aldrig kan være sikker på, om det holder.

Det er uden tvivl det værd at smide nogle penge efter noget, som holder i længden. Hvis du alligevel selv vælger at lave din egen – så sørg for at tjekke den for gamle skruer og ujævnheder der kan skade dine hænder.

Se videoen herunder. Så kan det være, at du dropper dit gør-det-selv projekt!

Dørkarm pull up bar

Hvis man bor I en lejlighed eller bare ikke har ret meget plads, så er denne pull up bar et rigtig godt valg. Fordelen ved en pull up bar til dørkarmen er, at du ikke behøver at have den hængende, når du ikke bruger den. Det betyder altså, at du sparer plads i hjemmet.

Jeg har set en stigende tendens til, at folk vælger denne type i stedet for en traditionel pull up bar. Dette valg kan jeg sagtens forstå. Der er dog stadig nogle ting, du skal være opmærksom på, når du køber et produkt, som ikke er fast monteret på væggen:

1. Du skal aldrig købe nogle meget billige produkter.
2. Du skal sørge for at tjekke, om din dørkarm kan holde til det. På den måde undgår du skader.

Det viser sig, at langt de fleste skader på pull up bars er sket ved brug af denne type bar. For at du undgår sådanne skader, skal du være opmærksom på ovennævnte, når du køber dit produkt. Tryk på knappen nedenfor for at se den dørkarm pull up bar jeg anbefaler, og som jeg selv anvender i min daglige træning. Pull up baren er forholdsvis billig og er naturligvis af god kvalitet.

Jeg anbefaler denne dørkarm pull up bar

Vægmonteret pull up bar

vægmonteret pull up barDet er altid et sikkert valg at vælge en vægmonteret bar. Hvis du har pladsen til det, så vil jeg til enhver tid anbefale denne type. Sikkerheden er bare bedre, når du vælger at montere den fast på en væg.

Når du monterer baren, er det vigtigt, at du vælger en væg, der kan holde til en høj belastning.

Jeg anbefaler denne vægmonteret pull up bar

Udendørs pull up bar

Der findes deciderede pull up bars til udendørs brug. Disse bars består ofte af et stativ, som du kan rykke rundt med. Personligt føler jeg ikke, at denne type er stabil nok. Hvis man vil have en udendørs pull up bar, så ville jeg købe en vægmonteret pull up bar – og montere den udenfor. I og med at den skal bruges udenfor, er det vigtigt, at du vælger en bar uden skumstøtte.

Multi pull up bar station

multi pull up bar stationHvis du er på udkig efter den ultimative bar, så skal du have fat i en såkaldt ”multi station”. Denne type giver mulighed for et væld af forskellige træningsøvelser. Disse bars har nogle skrå sider hvilket betyder, at du kan variere dine øvelser endnu mere, end du kan med en traditionel chin up bar.

Jeg anbefaler denne multi pull up bar station

back to menu ↑

Montering af din bar

Du kan næsten forestille dig, hvad der kan ske, hvis din bar ikke er monteret ordentligt. Det er virkelig vigtigt at læse manualen igennem, hvis der er en, når du har fået åbnet dit tilsendte produkt.

Tjek efter om du mangler skruer eller andre komponenter. Hvis du mangler komponenter eller skruer, er det vigtigt, at du sender produktet tilbage til producenten, således at du kan få en ny bar, som indeholder alle de nødvendige komponenter. Begynd ALDRIG at bruge skruer som du selv har liggende i skuffen. Der er nemlig stor forskel på dem, du har liggende, og dem som producenten bruger.

Udover ovenstående er det også vigtigt, at du har styr på, hvor mange kilo din bar kan holde til. I langt de fleste tilfælde kan de holde til lidt over 200 kilo, men hvis du vælger at købe et discount produkt, så holder de ofte ikke til mere end 70 kilo. Dette kan være et problem for mange af os.

Noget andet du også bør tjekke efter, er den væg, du vil montere baren på. Det er vigtigt at fæstne pull up bars i nogle sikre vægge.

back to menu ↑

Disse pull up bars bruger jeg

Jeg har 2 pull up bars i mit home gym, og så har mit træningscenter selvfølgelig også nogle stykker. Jeg vil gerne vise dig de barer, jeg har i mit home gym, og de jeg bruger i mit træningscenter. Fælles for alle produkter er, at de er virkelig solide og holdbare – derudover er de forholdsvis billige.

MS-D103 pull up bar

MS-D103

Her ses MS-D103

Jeg valgte af købe denne pull up bar, fordi jeg fik den anbefalet af en ven. Og jeg er virkelig glad for den. Baren kan både monteres på væggen og i loftet. Der er nemlig mulighed for at justere baren. Jeg har valgt at montere min på væggen, men man kan jo gøre som man vil.

En stor fordel ved baren er også, at den giver mulighed for mange variationer af pull ups. Så du behøver altså ikke at køre træt i den samme øvelse gang på gang.

Specifikationer

• maks belastning: 250 kg • egenvægt: 8 kg • udviklet af 50x50x2 mm EU stål

Køb baren her

MS-U110 pull up multistation

pull-up-pro

Her ses MH-U102

Den her multistation har faktisk lidt af det hele. Du har både mulighed for at træne mave, triceps og ryg. Jeg træner altid med den, når jeg er nede i mit træningscenter. Først og fremmest fordi den giver et godt greb. Selvom jeg har svedige hænder, kan jeg godt holde fast.

Men jeg bruger den også, fordi den giver så mange muligheder. Jeg er rigtig godt tilfreds med den. Hvis jeg havde mere plads derhjemme, ville jeg købe mig sådan en 🙂

Specifikationer

• maks belastning: 300 kg • egenvægt: 58,9 kg • højde: 209 cm • i alt 6 skridsikre håndtag • polstring i form af ryglæn og armlæn

Køb baren her

Pull up bar til dørkarm

Her ses pull up bar til dørkarm

Her ses pull up bar til dørkarm

En pull up bar til dørkamen er uden tvivl den billigste løsning. Hvis du er interesseret i en pull up bar til en lav pris, anbefaler jeg dig at købe denne pull up bar til dørkarmen. Produktet kræver dog også, at du har en dørkarm, hvor baren kan monteres fast. Derfor bør du have det med i overvejelserne.

Specifikationer

• maks belastning: 95 kg • den kan justeres i dørkarmslængden fra 62 cm til 94 cm

Køb baren her

Professionel pull up multistation

Her ses professionel pull up multistation

Her ses professionel pull up multistation

Hvis du ønsker at gå all in på din pull up bar, anbefaler jeg dig dette produkt. Dette er absolut den bedste pull up bar station (høj kvalitet), der giver dig mulighed for at træne som en professionel – pga. de mange muligheder der åbnes op for. For eksempel kan du træne tungt (pga. maks belastning på 400 kg). Du har mulighed for at træne alle muskelgrupper, fordi håndtagene er specielt designet. Pull up stationen er naturligvis yderst komfortabel, og materialerne er af høj kvalitet.

Specifikationer

• maks belastning: 400 kg • egenvægt: 90 kg • fyldeplads: 2,5 m2 • slidstærkt læder i høj kvalitet

Køb baren her

back to menu ↑

Øvelser til pull up bar

Pull ups og chin ups

Pull ups og chin ups – også kaldet armhævning – er en glimrende træningsøvelse, som træner hele overkroppen. Ikke nok med at armene bliver brugt – du kan også få en ryg og skulder ved at træne pull ups. Pull ups og chin ups er ikke helt det samme. Forskellen lægger i, om din håndflade vender ind eller væk fra dig selv. Ved pull ups vender du håndfladen væk fra dig selv (overhåndsgreb). Ved chin ups vender du håndfladen ind mod dig selv (underhåndsgreb). Processen foregår således:

1. Løft kroppen op indtil at hagen er over baren.
2. Sænk kroppen indtil dine arme og skuldre er strukket helt ud.

Armhævning kan være en rigtig hård øvelse uden nogen form for hjælp. Man kan gøre brug af flere forskellige midler/metoder, som gør øvelsen lettere:

1. Få en træningspartner til at hjælpe dig under øvelsen. Personen kan assistere ved at trække op i foden eller hoften. Det er dog vigtigt, at du stadig selv gør et stykke arbejde.
2. Find en bænk eller en stol og brug den som hjælpemiddel når du løfter dig op.
3. Jeg gjorde selv brug af en træningselastik, da jeg startede ud med pull ups. For mig var dette den bedste løsning. Hvis du vælger at bruge en træningselastik, så husk på at den ikke skal være for stram.
4. Hvis du træner i et center, så har de af og til maskiner, som kan hjælpe dig med at blive løftet op. Disse maskiner plejer at fungere rigtig godt

Hvis du derimod er hardcore og gerne vil gøre dine pull ups endnu sværere, så er der også mulighed for det:

1. Du kan gøre brug af en vægtvest.
2. Du kan bruge ankelvægte hvilket øger intensiteten

Hængende ben- eller knæløft

Hvis du gerne vil træne mavemuskulaturen med pull up baren, så er der også rig mulighed for det. Hængende ben- og knæløft er en klassisk træningsøvelse, som man aldrig går galt i byen med. Det er en øvelse, som virkelig bearbejder de nedre mavemuskler. Men nok om det.

Hvis du er nybegynder, er det lettest at starte ud med knæløft. Øvelsen går ud på, at du løfter knæene helt op til maven. Når knæene passerer parallelpunktet, er det vigtigt, at du spænder godt i maven. Du sænker derefter knæene stille og roligt indtil, dine ben hænger lodret igen.

Ved benløft hæver du benene indtil, de hænger parallelt med gulvet. Derefter sænker du dem igen. Igen er det vigtigt, at du spænder godt i maven.

Der er igen mulighed for at gøre øvelsen sværere. Du kan for eksempel gøre brug af ankelvægte.

Muscle up

Muscle up er også en træningsøvelser, som du kan begive dig i kast med. Muscle up er en træningsøvelse, som for det første er sværere og hårdere end pull ups. Så man skal altså kunne lave pull ups, før man kan lave muscle ups.

Det er også værd at nævne, at muscle ups ikke kan laves på alle bars. Hvis man har en dørkarm bar, så er det nærmest umuligt at gennemføre denne øvelse, da man har behov for plads, før denne øvelse kan gennemføres.

Processen foregår således:

1. Start med opvarming. Evt. nogle normale pull ups.
2. Hæng i din bar uden at du rører jorden.
3. Hiv dig eksplosivt opad
4. Hold brystet helt ind til baren således at du kommer i en dips position.
5. Nu skal du bruge dine triceps til til at presse dig opad.
6. Du har nu lavet din første muscle up!

Det kan være svært at forestille sig, hvordan denne øvelse ser ud i praksis. Af den grund har jeg lagt en video ind, som viser, hvordan en muscle up ser ud. Øvelsen vises først i dens helhed, hvorefter den deles op i mindre dele.

Desuden kan du finde et fint pull up bar træningsprogram her. Det indeholder både videoguides, forklaringer og skemalægning.

back to menu ↑

Kan man nøjes med en pull up bar i min træning?

Nej, selvfølgelig kan du ikke det. Der er ingen tvivl om, at pull up baren er et fantastisk træningsredskab, men der skal selvfølgelig også andet ind i din træning. Din pull up bar kan bruges i kombination med andre øvelser. Hvis du går i et træningscenter, kan du kombinere pull up øvelser med andre øvelser.

Når du kommer hjem og måske har hviledag, så kan du bruge din pull up bar som en ekstra mulighed for træning. På den måde er du stadig aktiv på dine hviledage.

Hvad kan jeg hjælpe dig med?

Jeg har været i gamet i knap 9 år. Af den grund ved jeg en del om fitness udstyr – og selvfølgelig også pull up bars / chin up bars.

Du er altid velkommen til at kontakte mig over livechat, mail og/eller telefon. Jeg stiller min ekspertise til rådighed og hjælper altid med et smil på læben 🙂