Øvelser med håndvægte

Øvelser med håndvægte (øvelsesbibliotek)

Den mest udbredte øvelse med håndvægte er bænkpres. Men der eksisterer mange andre øvelser med håndvægte. Brystpres, skulderpres, flyes, rows osv. I stedet for at gå i motionscenter og betale en formue hver måned, kan du i stedet købe en eller to håndvægte og træne hele kroppen med dem. De er nemme at have med at gøre og samtidig er det en ultra god investering.

Øvelser med håndvægte

Øvelser med håndvægte

Jeg har før skrevet her på siden, at der findes ufattelige mange øvelser, når vi snakker om øvelser med håndvægte. I den nedestående tekst vil give eksempler på øvelser med håndvægte, som du enten kan prøve af i træningscentret eller derhjemme. Jeg giver et par eksempler for stort set hver muskelgruppe.

Hvis du ikke i forvejen anvender træningshandsker til din styrketræning, vil jeg råde dig til, at købe et par styrketræningshandsker. For mit vedkommende, har styrketræningshandsker en lækker absorberende effekt på alle træningsredskaber. Ved anvendelse af styrketræningshandsker undgår du smerter i dine hænder, når du bænker og generelt styrketræner. Derudover giver styrketræningshandsker dig den fordel, at du ikke sveder mellem hænderne.

Alle disse fordele skyldes anvendelse af styrketræningshandsker. For mit vedkommende er den absolut største fordel, at kan jeg tage flere kilo, når jeg anvender styrketræningshandsker.

Klik her for at købe styrketræningshandsker

De følgende videoer er lånt fra www.maxer.dk, som drives af personlig træner og landsholdsudøver i styrkeløft, Jacob Beermann. Hvis du ønsker mere inspiration til styrketræning, kost og meget mere, så tjek hans side ud.

 

Biceps øvelser

Herunder vil du kunne se videoer, som viser, øvelser med håndvægte der har fokus på biceps.

 

Curls (styrker dine biceps)

Videoen øverst viser nogle forskellige øvelser med håndvægte, som har fokus biceps musklen. Som sagt har jeg tilføjet før, at det er vigtigt med variation i sin træning. Det gælder ikke kun styrketræning men også andre former for træning. Undersøgelser viser, at hvis man varierer sin træning, giver det et bedre resultat. Når man varierer sin styrketræning angående biceps med andre øvelser end kun curls, giver det samtidig mulighed for forskellige belastninger. Jacob Beerman viser nogle andre øvelser end biceps i denne her video. Videoen viser øvelserne med håndvægte men også stang og andre træningsredskaber – derfor er det muligt for alle at træne de her øvelser.

Isolations øvelser (øvelser med håndvægte med fokus på biceps)

De fleste finder det irreterende, at der ikke er så mange biceps øvelser med håndvægte – og armtræningen begynder hurtigt at blive kedelig. Som sagt er det vigtigt at variere sin træning, da man får andre resultater ud af træningen. I denne video viser Jacob Beermann 3 alternative øvelser, som træner biceps. De 3 øvelser som Jacob Beermann viser er nogle meget fokuseret øvelser, som gør at presse det ekstra ud af biceps.

Bryst, skulder og triceps øvelser

Herunder vil du kunne se videoer, som illustrere et par styrketræningsøvelser der har fokus på dit bryst, triceps og skulder.

 

Flyes som træner dit bryst

Videoen her viser Jacob Beermann øvelsen Flyes. Angående øvelser med håndvægte er flyes en favoritøvelse hos de fleste. Øvelsen har kun fokus på brystet og derfor giver flyes lidt ekstra i forhold til andre bryst øvelser. Når man træner flyes er det vigtigt at holde brystet højt og albuerne ind til kroppen. Jacob Beermann fortæller og viser flere forskellige tips og tricks og samtidig viser han også at man kan træne øvelsen både med håndvægte og stang.

Bænkpres styrker dit bryst, skulder og triceps

I denne video viser Jacob Beermann hvordan man træner bænkpres med håndvægte. Bænkpres er en meget populær øvelse inden for styrketræning. Når man træner bænkpres har øvelsen mest fokus på bryst, skulder og triceps. Bænkpres med håndvægte og bænkpres med vægtstang giver det samme resultat. Når man træner bænkpres med håndvægte får man et større stræk da håndvægte kan komme længere ned. Jacob Beermann viser i denne video forskellige hints og tricks, når man træner bænkpres med håndvægte.

Skulderpres styrker din skulder, bryst og triceps

Videoen her viser Jacob Beermann, hvordan man træner skulderpres. Skulderpres har mest fokus på skulderen og triceps, men brystet bliver også indblandet i øvelsen. Skulderpres er kendt, som en øvelse der forbedre og styrker ens skuldre. Skulderpres kan trænes og udføres på forskellige måder. I denne video viser Jacob Beermann, hvordan man træner skulderpres med både håndvægte og vægstang. Jacob Beermann viser også forskellige tips og tricks til skulderpres.

 

Ryg øvelser

Herunder vil der være trænings øvelser med håndvægte som træner din ryg. Når du træner din ryg via styrketræning opbygger din ryg styrke og dermed opnår du en mere oprejst ryg.

 

Chest supported rows træner din ryg

Det er vigtigt at variere sin trænings, og det gælder også rygtræning. I denne her øvelse bliver trækket meget mere koncentreret, og det gør, at man får styrket sin ryg meget i denne øvelse. Chest supported rows træner hele ryggen men også biceps. I videoen fortæller Jacob Beermann også hvordan man skal have sine albuer til rette.

Rows som træner din ryg

I videoen her er det muskelmassen på ryggen som styrkes. Rows er en god øvelse til at træne og opbygge muskelmasse på sin ryg. Som sagt før kan ryg øvelser give dig en mere stabil og oprejst ryg – som kun er godt! Rows er den primære øvelse inden for rygtræning, fordi det er den mest brugte og bedste øvelse indenfor ryg træning. Jacob Beermann viser øvelsen med håndvægte og stang.

 

Balle, lår og ben øvelser

Herunder vil der være trænings øvelser med håndvægte som træner dine baller, lår og ben.

 

Bulgarian split-squat træner dine baller, lår og ben

I denne video viser Jacob Beermann, hvordan man laver øvelsen “Bulgarian split-squat”, som træner dine lår, ben og baller. Bulgarian split-squat er en god øvelse da den styrker din smidighed i hoften og anklen og samtidig styrker den kraftigt så du får hurtig muskelbygning. Når man træner bulgarian split-squat er skridtets længde meget afgørende. Jo kortere ens skridt er, jo mere styrker øvelsen i forlåret. Jo større skridt, jo mere styrker øvelsen ens baglår og baller. Bulgarian split-squat kan både trænes med stang og håndvægte, og det viser Jacob Beermann i denne video.

Lunges træner baller, forlår og baglår

Lunges er kendt for dens virkning. Lunges træner primært underkroppen men også forlår, baglår og baller. Lunges giver en bedre koordination og balance. Øvelsen kan udføres med både håndvægte og vægtstang. I denne video viser Jacob Beermann som er personlig træner hvordan man udfører lunges ordenligt. Lunges er egnet til alle niveauer.

Hvilke håndvægte er bedst til hjemmet?

De håndvægte som man som regel bruger til disse øvelser derhjemme er neopren/vinyl-håndvægte fordi de passer rigtig godt til hjemmet og er skånsomme imod gulvet. De er lydløse og hvis man mister grebet om en neopren/vinyl-håndvægt smadrer den ikke gulvet som andre håndvægte gør. De glider heller ikke så nemt fordi de har neopren eller vinyl omkring sig og samtidigt er de behagelige at bruge. Selvom neopren/vinyl-håndvægte er beregnet til hjemmet anbefaler vi at du kigger på udvalget af kromhåndvægte. Kromhåndvægte er dog ikke ligeså skånsomme mod miljøet men de er på størrelse med neopren/vinyl-håndvægte og derfor fylder de ikke det helt store. Kromhåndvægte kan du få i flere kilo (op til 20 kilo) i forhold til neopren/vinyl-håndvægte hvor du kun kommer op på de 5 kilo. Hvis du derhjemme skal træne dagligt og ikke kun træne dine biceps men også bryst og måske andre steder på kroppen anbefaler vi helt kart kromhåndvægte fordi der er flere kilo at vælge imellem.

 

Hvis du leder efter håndvægte til hjemmet eller træningsudstyr generelt, så tag et kig på min partners webshop.

Klik her for at købe håndvægte og træningsudstyr