fbpx

Løbebånd

Løbebånd

Er du træt af at løbe udenfor? Med et løbebånd får du muligheden for at løbe indendørs og undgår dermed blæst, regn, sne og slud. For at gøre dit valg lidt nemmere afslører vi de 5 bedste løbebånd lige herunder. For mere information om løbebånd, så læs også vores guide.

Løbebånd test 2020: Top 5 bedste løbebånd

Bedste løbebånd

ODIN T8 løbebånd
ODIN T8 løbebånd
Løbebåndet er udviklet og produceres af den danske producent, ODIN. Det er et prisbelønnet løbebånd, som oser af høj kvalitet, komfort og ikke nok med det, så er det udstyret med et lækkert display. Displayet viser tal så som distance, kalorieforbrænding, hastighed og du har adgang til 12 træningsprogrammer. Designet er også stilrent og har et dansk stil-touch. Det smarte ved båndet er, at du kan tilslutte dine devices (smartphone og tablet) til båndet, hvis du gerne vil høre musik eller se TV, mens du træner. Med en hastighed fra 0,8 til 20 km/t og mulighed for en hældning på helt op til 15 %, kan de fleste blive tilfredsstillet. Et fremragende allround løbebånd til en super god pris.
7999 DKK

Bedste billige løbebånd

ODIN T6 løbebånd
ODIN T6 løbebånd
Nu er der lagt i kakkelovnen til en afsindig billig løsning, nemlig ODIN T6. Ja - ODIN napper altså også sejren for bedste billige løbebånd i test. Eftersom båndet er billigt, så bliver du også nødt til at gå på kompromis med et par ting. Hastigheden går kun fra 0,8 til 12 km/t, men det er nok til de fleste. Det er et forholdsvis lille løbebånd, men kvaliteten og komforten er stadig i orden. Så der er naturligvis et par ting, man skal være opmærksom på, men samtidig er prisen helt i bund, og båndet har altså det nødvendige. Der er endda et display/en træningscomputer, som kan vise tid, distance, kalorier, hastighed og holder også inde med træningsprogrammer. En fin løsning til dig der vil spare.
4799 DKK

Bedste premium løbebånd

Sole F63 løbebånd
Sole F63 løbebånd
En bestseller fra Sole Fitness, som er et high-end løbebånd til de kræsne motionister. Den kan opnå en maks hastighed på hele 20 km/t og en maks stigning på 15 %. Løbepladen er forholdsvis stor, træningscomputeren/displayet viser data ultra-præcist og der er også bluetooth højttalere samt USB porte til opladning. Hvis du ønsker at se TV, mens du løber, så kan du koble dine devices til løbebåndet. Du har mulighed for at gemme træningsdata til den medfølgende app, så du kan følge med i din progression. Støjniveauet er lavt og der er indbygget fjedre, som mindsker belastning med op til 40 % på dine led ift. asfalt.
12.900 DKK

Bedste løbebånd til fitness center og erhverv

Sole F85 løbebånd
Sole F85 løbebånd
Dette løbebånd fra Sole Fitness er idéelt til fitness center og erhverv. Det har alt, hvad hjertet begærer; en høj maks hastighed, høj maks stigning/hældning, en funktionsdygtig og præcis træningscomputer, USB indgang, bluetooth højttalere, drikkedunk holdere samt meget andet. Kvaliteten er høj, levetiden er lang, den kan tåle mange tæsk, og derfor ses den i mange fitness centre. Den store løbeplade gør, at er plads til både små og store motionister.
16.900 DKK

Bedste foldbare/kompakte løbebånd

Peak Fitness Smart+ løbebånd
Peak Fitness Smart+ løbebånd
Med mulighed for at folde løbebåndet sammen i en helt lodret position, er Peak Fitness Smart+ det ultimative løbebånd til dig der har lidt plads at gøre med. Idéelt til den lille lejlighed, det lille hus eller dig der ønsker at gemme dit løbebånd væk efter træning. Selve maskinen er af en fin kvalitet. Du kan vælge en hastighed fra 1 til 14 km/t, hvilket bør være rigeligt. Desuden kan båndet komme op i en 12 % hældning. Løbebåndet har i øvrigt en blød absorbering, som skåner dine led. Det har en træningscomputer/et display, som viser data og byder på træningsprogrammer. Og så er det sørme også kompatibel med tablet.
5995 DKK

Guide til valg af løbebånd

Hvad er et løbebånd?

Tab fedt og få en bedre kondition med et løbebånd

Tab fedt og få en bedre kondition med et løbebånd

Et løbebånd må udgøre en af de mest almene former for motionsudstyr i dag. Du finder ikke et træningscenter, som ikke har et. Et løbebånd er, rent teknisk, et roterende bælte, som er designet til enten at løbe eller gå på i bestemt hastighed. Hastigheden er bestemt af brugeren via konsollen/displayet for maskinen. Det betyder, at du kan løbe eller gå en distance på fem kilometer uden at bevæge dig ud af stedet. Og det er det princip, der gør udstyr såsom motionscykler, spinningcykler og løbebånd smarte.

Selv de professionelle løbere anvender løbebånd i stor stil henover sommeren. Men den mest populære kundegruppe er almindelige motionister, som ønsker at forbrænde kalorier. Netop dét, kan man gøre indenfor, så man undgår blæst, regn, sne og så videre. Herunder kan du læse vores dybdegående guide til valg/køb af løbebånd. Du vil blive præsenteret for en række retningslinjer, som i den grad er værd at tage højde for og følge. Vi håber, at du vil blive afklaret med dit køb af løbebånd, ellers se vores testvindere ovenfor – god læselyst.

back to menu ↑

Guide til køb af løbebånd

Står du i den situation, at du ønsker at erhverve dig et løbebånd, så er der nogle bestemte retningslinjer du med fordel kan følge før du laver dit køb.

Hvad er din motivation for at købe et?

Gør det klart med dig selv om, hvorfor du gerne vil have et løbebånd. Er det for at kunne lave lidt let motion indendørs? Træner du op til et maraton, eller træner du til at udføre en hurtigere sprint? Der kan være forskellige motiver, men uanset hvad det er, så gør du klogt i at gøre dig den refleksion fra start. Dine overvejelser vil afspejle den type model, der vil være ideel for dig.

Hvad er dit budget?

Som det gælder for så mange andre produkter, så vil prisen også diktere kvaliteten af, hvad du får. Der er dog nogle nuancer heri. Et løbebånd med et display eller TV-skærm vil helt sikkert tillægges den totale pris. Men hvor vigtigt er det for dig hvis du bruger løbebåndet til at sprinte på? Og omvendt, hvis du ikke er interesseret i tv-skærmen, men vil være sikker på du får et løbebånd af varig og holdbar kvalitet, så vil det også koste dig. Der er dermed i at finde de funktioner, der er relevante for dig. Herefter så hvilken kvalitet du ønsker at løbebåndets konstruktion skal være.

Størrelsen

Der skal naturligvis også være plads til løbebåndet. Det kan måske chokere en, hvor meget plads den kan have behov for. For hvad hvis dit rum er mere kompakt, eller hvis du ikke har lyst til at løbebåndet fylder for meget? Så kan du eventuelt overveje en klap-sammen model eller en af lettere vægt som er lettere at flytte rundt på. Det betyder imidlertid også, at du må gå på kompromis med andre ting. Så som kvaliteten af strukturen, motoren, og eventuelt andre funktionaliteter. Så størrelse er noget af det du først og fremmest skal overveje.

Ergonomi

Hvis du har tænkt dig at løbe på båndet (og ikke blot gå), så skal du være sikker på at bæltets længde er langt nok til dine skridt. Her er det også værd at overveje, om du har tænkt dig at løbe hurtigere eller holde dig til jogging. Hvis dit løb har mere natur af at være sprints, så vil dit behov for at kunne tage lange skridt være større. Det skal naturligvis medregnes i købet. Og omvendt, så lægger jogging mindre op til det.

Tekniske funktioner

Nogle løbebånd har lavet plads til, at man kan sætte sin iPad eller smartphone op på båndet. Det kan netop erstatte behovet (og prisen) for en tv-skærm. Nogle tilbyder USB-porte, Wi-Fi, og et hav af andre detaljer. Her er det vigtigt, at man ikke ser sig blind på alle de pragtfulde funktioner, der kan tilbydes på et løbebånd. Desuden, så husk på, at mange løbebånd også er konstrueret til kommercielt salg til installering i fitnesscentre. Har du virkeligt brug for en Wi-Fi funktionalitet, hvis du alligevel er i dit eget hjem? USB-port? I vores optik er budgettet for løbebåndet bedst brugt på at have en konsol og skærm der angiver distance, tid og hastighed. Og hvis man har behov, muligheden for at programmere sine egne løbeprogrammer eller som minimum udvælge fra et katalog. Det gør din træningsoplevelse meget mere behagelig.

Hastigheden for løbebåndet er bare en vigtig funktion. Igen, er du mere til de rolige gåture, så giver det ingen mening for at dig at investere i en kraftigere motor. Men det vil det være, hvis du har tænkt dig at sprinte på båndet. Slutteligt, så er hældning ikke et must for de fleste mennesker, for det er igen en funktion der kan få prisen højere op. Hvis du gerne vil simulere en udendørstræning mest muligt, så skal du stærkt overveje hældningsfunktionen. Især hvis du elsker at have lidt variation, så giver det god mening at sørge for at få det med. Det kan også være, at du er opsat på at forbænde så mange kalorier som muligt. I det tilfælde kan hældningsfunktionen være særlig effektiv.

Hvor meget vejer et løbebånd?

En relevant information at få med, før du beder fragtmanden om blot at stille den foran hoveddøren. Gennemsnitligt, så vejer mindre løbebånd mellem 80 og 115 kg, mens de dyrere og større modeller kan veje så meget som 140 til 230 kg.

back to menu ↑

Hvordan bruger man et løbebånd?

Et løbebånd kræver heldigvis ikke den store introduktion. Du skal sørge for at bevæge dig inden for bæltet. Du anvender konsollen/displaet til at angive hastighed og eventuelt tid for sessionen. Det varierer fra model til model, hvordan du plotter træningen ind. Men de fleste er også udstyret med en stor knap hvor der står “GO” eller “Quick training”. Sådan en knap betyder bare, at løbebåndet går igang på laveste hastighed. Herefter kan du indstille efter den fart du ønsker. Det er vigtigt at huske, at løbebåndet aldrig starter ud på en høj hastighed. Selvom at du skruer op for den, så går der lidt tid før den opbygger fart. Så du skal ikke være nervøs for, at bæltet pludseligt kører derud af uden hensyn til dig.

back to menu ↑

Hvorfor ikke bare løbe eller gå udenfor? Hvad er der så specielt ved et løbebånd?

Et helt fair spørgsmål at stille. Men, vi må erkende at der nogle gange opstår udfordringer eller andre forhindringer som betyder, at det både er langt lettere for os at udføre vores daglige motion på en motionsmaskine indenfor, end det er udenfor. Det kan være vejret, tidspres, temperaturen, eller bare komforten af at kunne svede hårdt indenfor og kontrollere ting som hastighed, tid, terræn og så videre. Disse ting gør, at vi vælger at udføre træningen indendørs. Især det, at du præcist kan styre fart, tid og forudsigeligheden i bevægelsen kan være noget der gør for nogle, at de foretrækker et løbebånd fremfor at løbe udenfor.

En anden grund til at løbebåndet kan foretrækkes fremfor terrænet udenfor er fordi, at bæltet som dine fødder bevæger sig på udgør mindre ‘impact’ for dine led end eksempelvis asfalt kan have. Impact forstås som det stress og slitage der går igennem din krop hver gang den skal affjedre et skridt på et hårdt underlag. Da de fleste løbebånds bælter er lavet på hård gummi, er de meget mere aflastende for din krop end udenfor.

Et løbebånd har også den fordel, at den kan lave en hældning i bæltet. Således at man går op ad bakke i stedet for på et terræn, der løber parallelt med jorden. På den måde kan du også simulere, at du går eller løber op ad bakke. Nogle tager endda en hel træning, hvor hældningen altid er på for at gøre sessionen hårdere. Det er sjældent du finder ligeså lang en bakke ude i naturen!

For mange er det også en kæmpe fordel, at det er bæltet der sætter hastigheden. Du plotter selv den ønskede fart ind på konsollen af løbebåndet, og så er du nærmest nødsaget til at følge med bæltet. Ellers er det game over. Bæltet stopper ikke for din skyld. Det kan for nogle være en god motivator og en smart måde at være sikker på, at man holder kadencen. Hvis man har løbetrænet udenfor før, så kender man til det, at man lige pludselig opdager, man løber lidt langsommere end man gerne ville. Måske tillader man sig selv langsomt at skrue ned for hastigheden i takt med at man bliver trættere. På løbebåndet er du sikker på, at du holder kadencen, og det kan være en fordel for din løbetræning og viljestyrke!

Sidst, men ikke mindst, så har løbebånd af og til også den luksus at du kan se fjernsyn imens. Nogle løbebånd, især de kommercielle som de fleste fitnesscentre er udstyret med, har et stort display som udgør touchskærm til løbeprogrammer, intervaltræning mm. Samtidigt kan du altså også se fjernsyn derpå, enten ved at koble din telefon til eller bruge nogle af ledige programflader på displayet. For nogle kan det virke fjollet, at man skulle se fjernsyn, mens man træner. For andre er det det, som afgør at de faktisk kommer afsted og bevæger sig.

Uanset hvem du er, så kan det kun tælles som en fordel, at man kan se sit yndlingsprogram, mens man får sin sunde motion ind for dagen. Foruden at fjernsynet kan være en rar ting, så er der naturligvis også tal at kigge på for den mere seriøse motionist. Det er tal så som distance tilbagelagt, kalorieforbrænding, og eventuelt pulsmåling.

back to menu ↑

Er der nogle modargumenter for at bruge et løbebånd?

Ligesom der er modargumenter for at løbe udenfor i naturen, så er der naturligvis også nogle for at bruge et løbebånd indendørs. I dette afsnit vil vi komme ind på, hvordan et løbebånd på nogle punkter kommer til kort. For uanset hvad vil der altid være en bagside af medaljen.

Nogle folk, som bliver forvant til at løbe på et løbebånd, kan have tendens til at udvikle løbevaner. Det kan f.eks. være bevægelsesmønstre, som ganske enkelt ikke fungerer udenfor. Når man løber på et bånd kan man have tendens til at have en kortere, mere oprejst og ‘hoppende’ løbeteknik. Det skyldes, at der er nul vindmodstand og fordi man hele tiden afpasser sine skridt efter ikke at ramme fordelen på løbebåndet.

Yderligere, så kan den førnævnte ‘forcering’ af en jævn kadence, når du løber, faktisk blive et problem når du løber udenfor. Når du løber i mere åbent terræn, eller i almindelighed, et sted som ikke blot er en totalt flad vej med ingen forhindringer eller andre forhold at tage hensyn til, så laver du altid mikrojusteringer i din teknik, din hastighed og din kropsholdning for at tilpasse dig miljøet du løber i. Denne evne træner du ikke på et løbebånd. Så det kan give en unaturlig følelse hvis du er vant til at løbe på løbebånd, og pludselig løber ude i skoven. I de fleste tilfælde er det dog noget, kroppen hurtigt kan vænne sig til. Vær dog opmærksom på netop dette.

Som en sidste ting, så er det tit at folk langsomt taber interessen i et løbebånd fordi det kan virke for monotont. Til det kan man sige, at det i høj grad afhænger af ens personlige mål og præferencer. Er du den eventyrlystne som er springfyldt med energi, så kan det være at udendørs løb er bedre for dig til en løbetræning. Men er du just ved at komme igang med løbetræning, og har du ligesom os andre et anstrengt forhold til det danske vejr til tider, så kan løbebåndet være langt mere appetitvækkende end løbeturen udenfor. Selv anvender vi løbebåndet til den rolige løbetur, hvor vi kan slå hovedet fra og lytte et podcast eller se et TV-program imens, og det fungerer glimrende!

back to menu ↑

Coopertest løbebånd

Du har nok hørt om coopertesten før, men hvis ikke, så er her en hurtig forklaring. Det er en 12-minutters konditionsprøve som blev udviklet af Kenneth Cooper tilbage i 1968. Coopertesten er en let måde at måle ens aerobiske kapacitet, som også kaldes for VO2 max. Eller i daglig tale; kondition. Målet for testen er simpelt. Du løber eller går så langt du kan på 12 minutter, hvorefter du bruger følgende ligning:

VO2max = 22351 x (antal kilometer) – 11,288

På grund af de standardiserede forhold på et løbebånd, gør det maskinen til et godt værktøj til at udregne ens VO2max uden at have for mange andre variable indenover. Når du har lavet Coopertesten, så kan du sammenligne dine resultater med andres eller dine egne for at se om din kondition forbedrer sig.

back to menu ↑

Forbrænding på løbebånd med stigning

Man har faktisk udført studier for at vise, hvor meget mere man forbrænder på et løbebånd med stigning kontra hvis man gik på en flad. Her kiggede man på, hvor mange kalorier folk forbrændte ved at gå 5,6 kilometer i timen. Det viste sig at man forbrændte cirka 60% mere, eller yderligere 48 kalorier per halvanden kilometer, for en person på 70 kg. Yderligere, for hvert 1% grad at dit bælte hælder, forbrænder du op til 12% flere kalorier per halvanden kilometer. I praksis betyder det jo så, at hvis dit løbebånd hælder med 10 grader eller mere, så forbrænder du over dobbelt så mange kalorier! Det giver dermed god mening at lige ændre hældningen en anelse, hvis man gerne vil forbrænde lidt flere kalorier og udnytte tiden på båndet bedre.

back to menu ↑

Reparation og vedligeholdelse af løbebånd

Hvis du selv går og overvejer købet af et løbebånd, så er det værd at vide at den kræver vedligeholdelse. Løbebåndet kan tabe både fart og performance, hvis ikke den eftertjekkes af og til. Hermed nogle få pointers til, hvordan du kan vedligeholde dit løbebånd bedst muligt.

Det første du bør holde øje med er placeringen af dit løbebånd. Det er vigtigt at den er på et jævnt og kalibreret gulv for at sikre motoren og bæltet kan arbejde ordentligt sammen. I tilfælde af at man har gulv der hælder en smule, kan man bruge en træpind eller lignende til at udbalancere ujævnheden.

Dernæst, så er det let for skidt at samle sig på løbebåndet. Det er især på bæltet eller nedenunder at støv og skidt fra sko gerne vil sætte sig. Det er derfor vigtigt, at man holder det rent med klud og anden afstøvning. En våd klud eller svamp en gang om måneden burde være fint.

Til sidst så er det vigtigt at smøre motorenheden og bæltet. Der vil desuden følge specifikke anvisninger med til den model du har. Typisk vil der i produktmanualen stå anbefalinger til, hvordan du bedst udfører denne del, samt hvilken smørelse, der fungerer bedst.

back to menu ↑

Løbeprogram til løbebånd

Takket være konsollen og evnen til at kunne justere fart løbende, mens du er på løbebåndet, så vil du oftest kunne finde forskellige løbeprogrammer som er installeret i maskinen. De kan have vidt forskellig natur, nogle indbyder til alternerende løb og gågang, andre til HIIT, og så videre. Her er nogle få eksempler på at få et godt træningspas ud af dit løbebånd.

30-sekunds sprintintervaller

Denne type træning defineres som HIIT, som står for high intensity interval training. Det er en særdeles effektiv træningsmetode, som gang på gang har vist sig at være noget af det mest effektive du kan udføre for at smide fedt og opbygge muskler.

Start med at gå i en rolig fart i et minuts tid. Dernæst jogger du let i en fem minutter. Efterhånden vil du begynde og føle dig varm og klar til at give den gas. Nu øger du hastigheden på maskinen gradvist og løber alt hvad du kan i en varighed af 30 sekunder (følg med på tiden via skærmen, hvis den er tilgængelig) for dernæst at skrue ned igen og lave let jogging igen i halvandet minut, hvor du giver dig selv lov til at få pusten igen. Denne procedure gentager du så ti gange i alt, og så har du lavet en tidseffektiv og særdeles hård løbetræning.

Hvis muligt, så se om du kan præ-programmere maskinen til at justere farten i intervallerne for dig. Det kan være problematisk at løbe hurtigt samtidigt med du skal trykke på en knap – så hvis HIIT træning allerede findes i programkataloget for dit løbebånd, så anvend hellere det!

En tur i bjergene

Som nævnt tidligere i artiklen, så er der rigtigt meget kalorieforbrænding at hente ved at justere hældningen på løbebåndet. En yderligere fordel ved at gå eller løbe med hældning er, at du i højere grad vil aktivere dine glutes, som udgør bagdelen. Du behøver ikke nødvendigvis at køre stringent efter et program her. Vi vil i stedet opfordre dig til at gå eller løbe med en så høj hældning du kan i et moderat tempo. Når du så kan mærke at dine lægge, bagdel eller lænd er ved at give op (og tro os, de vil syre til!), så nedsætter du hældningen tilpas meget til, at du stadig kan vedligeholde farten.

Hvis de førnævnte muskler når at komme sig igen, så kører du hældningen op igen. Fortsæt på den vis i en 20-30 minutter, og så har du effektivt fået konditioneret musklerne på en måde som du ellers ikke ville med et fladt løbebånd. Du har naturligvis også forbrændt en del ekstra kalorier. Derudover, så er det også sjovere at variere hældningen på et bånd, så det ikke bliver for monotont for dig.

back to menu ↑

Opsummering

Et løbebånd er ikke bare et løbebånd. Det var det måske engang, men i dag er de blevet tilpas teknologisk avancerede til, at du kan få en særdeles alsidig træningsoplevelse med sådanne et udstyr. Hvad end du befinder dig i den yngre eller ældre befolkningsgruppe, afslappet motionist eller aspirerende atlet, så vil et veldesignet løbebånd kunne give dig flere forskellige typer træning, forskellig muskelstimuli og en betragtelig kalorieforbrænding. Alt imens du kan gøre det i din stue eller i centeret, og hvis man har lyst, mens man nyder sin yndlingsserie på Netflix.

back to menu ↑

Referencer

  • “2011 Compendium of Physical Activities: A Second Update of ….” https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/08000/2011_Compendium_of_Physical_Activities__A_Second.25.aspx. Besøgt 9 mar. 2020.
  • “The effects of high-intensity interval training vs … – NCBI.” 11 apr. 2017, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28401638. Besøgt 9 mar. 2020.