Ab wheel

Kosten er ikke alt, når du vil opnå resultater. Der skal selvfølgelig også trænes. Der skal trænes rigtig meget. Hvis du fokuserer rigtig meget på mavetræning, så er et ab wheel (også kaldt for abdominal wheel, ab roller og mavehjul) et rigtig godt træningsredskab.

Klik for at se udvalget af ab wheels

TESTVINDER: det bedste ab wheel

Adidas ab wheel

Denne ab roller fra Adidas er vores testvinder, fordi den ruller rigtig godt. Det bedste ved den er, at håndtagene er ekstremt gode og behagelige at røre ved. Mavehjulet har en diameter på 18 cm.

299 DKK

Guide til valg af ab wheel

Hvad er et ab wheel?

Et ab wheel er i bund og grund bygget op omkring et hjul, der kan køre med et håndtag i hver side. Der findes dog forskellige varianter af mavehjul. Nogle har kun et hjul, mens andre har to hjul. Forskellen på disse to varianter er, at en ab roller med to hjul giver en bedre stabilitet.

Der er også begyndt at blive lavet ab rollers, som har et meget bredt hjul. Som udgangspunkt anbefaler jeg at købe dem med et hjul. Simpelthen fordi du derved også får styr på balancen. Hvis du til gengæld er kommet op i årene, vil jeg anbefale dig at købe et med to hjul.

Ab wheel er et fantastisk redskab, hvis du fokuserer på mavetræning. Du kan let variere dine øvelser, og dette er meget vigtigt, hvis man fokuserer på enkelte muskelgrupper. Hvis dit mål er en flad mave eller en six pack, så er der ingen tvivl om, at du skal have fat i produktet.

back to menu ↑

Jeg anbefaler disse produkter

Herunder har jeg udvalgt markedets bedste produkter. Der er både nogle mindre dyre, og nogle som koster lidt mere. Fælles for dem alle er, at kvaliteten er god. Den billigste løsning anbefaler jeg dog kun, hvis du virkelig ikke har penge nok til at købe en mellem løsning.

Billig løsning

Billigt mavehjul

Fint produkt der er produceret i nogle gode materialer. Mavehjulet er behagelig at bruge og hjulet fungerer som det skal. I forhold til prisen får du ikke noget bedre. Men jeg vil anbefale dig at købe en mellem løsning

97 DKK

Mellem løsning

Solid ab roller

Iron Gym står bag dette super lækre produkt, som er ekstremt behageligt at bruge. Håndtagene er lækre og giver et godt greb. Derudover virker hjulet perfekt. Det særlige ved dette mavehjul er, at du kan indstille det til at give dig modstand, når du ruller frem, og hjælp når du ruller tilbage. Kan klart anbefales!

299 DKK

Dyr løsning

Luksus design ab wheel

Hvis du går meget op i at dit træningsudstyr ser lækkert ud, så kan jeg anbefale FitWoods ab rollers. De fås i mange forskellige farver. Selve produktet fungerer fint, men prisen er også høj.

599 DKK

back to menu ↑

Ab wheel øvelser

Når du starter med at træne maven med dit ab wheel, så er det en god idé at sætte dig ned på knæ. Man stiler efter at lave øvelserne stående, men i starten kan det være meget hårdt, og derfor starter man ikke ud med at lave dem stående. For at arbejde hen imod den stående ab wheel, anbefaler jeg derfor at du starter med at lave øvelsen på knæ samt andre varianter, som kan ses i videoerne længere nede i teksten.

Ab wheel

Første gang du laver øvelsen er det vigtigt, at du tager en dyb indånding. Dernæst ruller du ud indtil armene er strakte. Herefter ruller du ind igen. Under hele øvelsen er det vigtigt, at du holder albuen låst. På den måde undgår du, at belastningen føres over på skuldre og andre muskler. Det er også vigtigt, at du holder et spænd i maven således, at maven bliver brugt.

Når du har godt styr på den knæ-øvelse, kan du gå et step videre og hæve dig ved hjælp af f.eks. en fladbænk. På den måde får du en større del af din kropsvægt med i selve bevægelsen. Denne øvelse foregår på samme måde som øvelsen med knæ.

Den sidste øvelse man kan lave inden man begynder på den stående, er en øvelse med elastik. Elastikken hjælper dig i bunden, hvor øvelsen er sværest. Elastikken kan du sætte fast i en pull up bar eller en ribbe. Når du først har været igennem disse 3 forberedende øvelser, så er jeg sikker på, at du stille og roligt kan begynde på den stående. – Og der er ingen tvivl om, at du kommer til at se resultater inden for kort tid.

Nedenfor har jeg valgt 5 forskellige videoer, hvor alle ovenstående øvelser til ab wheel bliver forklaret meget grundigt. Der bliver også vist, hvordan du laver stående ab wheel og stående med vægt. Derudover bliver der også vist i praksis, hvordan øvelserne skal laves. Øvelserne bliver vist af Jacob Beermann, som er på landsholdet i styrkeløft, derfor skal du ikke være nervøs for at øvelserne bliver vist forkert.

BEMÆRK: Hvis du har problemer med ryggen, anbefaler jeg, at du ikke anvender ab wheel i din mavetræning.

 

Ab wheel på knæ: Begynder niveau

Ab wheel på knæ er den mest simple øvelse. Derudover er det også den første variation af ab wheel øvelserne, som enhver bør starte ud med at udføre. Hvis du ikke før har anvendt træningsredskabet i din træning, vil jeg anbefale, at du starter med at udføre ab wheel på knæ. Selve øvelsen bliver vist i videoen nedenfor.

Udførelse af ab wheel på knæ – step by step

  • Tag en dyb indånding i toppen
  • Herefter ruller du ud, indtil du er strakt
  • Hold albuerne låst, da det forhindre at bøje dem, samt at have vægten på armene og skuldrene
  • Brug herefter maven til at trække dig ind igen til startposition samtidig med, at du har spændt mave

Ab wheel med bænk: Øvet niveau

Ab wheel med bænk er det næste step, på vej mod at kunne lave en stående øvelse. Forskellen på øvelsen med knæ og øvelsen med bænk er kropsvægten i bevægelsen. Når du laver øvelsen med bænk får du altså en større del af din kropsvægt i bevægelsen, som gør, at øvelsen bliver en tand sværere at udføre. Læs mere om træningsbænke her.

Udførelse af øvelse med bænk – step by step

  • Tag en dyb indånding
  • Rul din krop ud til den er strakt samtidig med, at du holder dine albuer låst
  • Træk din krop tilbage til startposition ved hjælp af dine spændte mavemuskler

Ab wheel med elastik: Ekspert niveau

Ab wheel med elastik er den sidste variant og uden tvivl den hårdeste variant, inden du begynder at kunne lave den stående øvelse. Her skal du anvende en elastik oppefra (sæt den fast til en ribbe, pull up bar eller andet). Elastikken skal sættes fast så enden af elastikken er omkring bryst- eller hoved højde. Elastikken hjælper dig i bunden, hvor at øvelsen er tungest. Til gengæld hjælper elastikken dig ikke specielt meget i toppen.

En god idé er at starte med en stor og kraftig elastik. Jo mere du træner denne variant, jo mindre bliver din elastik.

Udførelse af øvelse med elastik – step by step

  • Tag elastikken rundt om dit bryst og tag en dyb indånding
  • Herefter ruller du din krop ud til vandret position
  • Træk herefter kroppen tilbage samtidig med, at du spænder din mave

Stående ab wheel: Elite niveau

Den stående øvelse er den næst sidste øvelse. Øvelsen udføres på samme måde som ab wheel med elastik. Du kan se, hvordan stående ab wheel udføres i videoen nedenfor.

Udførelse af stående ab wheel – step by step

  • Start med at tage en dyb indånding
  • Rul langsomt din krop ud til en vandret position
  • Herefter rul ind igen samtidig med at du spænder maven

Stående ab wheel + vægt: Superman niveau

Det er de færreste, som kan udføre stående ab wheel med vægt. Men hvis du har styrken til at udføre stående ab wheel med vægt, kan du se, hvordan man udfører øvelsen i videoen nedenfor.

Du kan anvende en vægtvest som ekstra vægt til stående ab wheel.

Udførelse af stående ab wheel + vægt – step by step

  • Put din vægtvest på og tag en dyb indånding
  • Rul din krop ud til vandret position
  • Rul langsomt ind igen med spændt mave

back to menu ↑

Kommentarer og spørgsmål

Har du et par spørgsmål eller kommentarer til min guide, er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive en kommentar.

Har du spørgsmål vedrørende din egen træning, vil jeg super gerne hjælpe dig på vej, og give dig tips og tricks til din træning. Du kontakter mig bare her på siden.